Agrárkönyvtári Hírvilág, 2010. XVII. évfolyam 4. szám | Nálunk történt – Könyvbemutató |
Sokan azt
gondolják: Magyarország – volt;
–
én azt szeretem hinni:
lesz!
|
Széchenyi István (1791. szeptember 21. Bécs – |
2010-ben
országszerte – s azon túl is – gróf
Széchenyi Istvánról emlékeztek meg, erre halálának 150 éves évfordulója
adta az apropót. Nem szeretem, ha valakit halálának a dátuma okán ünnepel az
utókor. Főleg, ha olyan kivételes emberről van szó, mint Széchenyi István, aki
annyit, de annyit tett a hazájáért, a felemelkedésért, mint még senki más. Nem
csoda, hogy sejtjeinkbe örök példaképpé ívódott be. 2005-ben „…’Egynek minden nehéz; soknak semmi sem lehetetlen!” címmel e
sorok írójának tollából jelent meg cikk az Agrárkönyvtári
Hírvilágban Széchenyiről, részletesen bemutatva az 1828-ban megjelent Lovakrul című
könyvét. A cikk így kezdődik: Vajon
lehet-e még újat mondani gróf Széchenyi Istvánról, amit eddig nem írtak le?
A
téma az utcán van, vagyis észrevehetjük, de el is mehetünk mellette. A lehetőséget magam kértem az OMgK Olvasóköri programjában, a
szeptember 20-ai időpontot választva. Szeptember 20. – némely források szerint
21. – gróf Széchenyi István születési dátuma. Gondoltam emlékezzünk,
gondolkodjunk együtt a legnagyobb magyarról úgy, hogy szelleme és alakja a
mondatokon és képeken keresztül megérintsen bennünket a pillanat és a folyamat
megigéző lehetőségével. A program címéül a kezdetben barát, majd eltávolodó
vetélytárstól, Kossuth Lajostól
idéztem, aki egykoron így lelkesedett érte: Ujjait a kor ütőerére tevé
és megértette lüktetéseit; és ezért, egyenesen ezért tartom én őt a legnagyobb
magyarnak...
Széchenyi valóban megérezte és megértette
a XIX. század Európájának a lüktetését, és látta, hogy Magyarország mennyire
távol van ettől az áramlástól, mennyire le van maradva. Az okokat tisztán
felismerte. Fényes katonai karrier előtt állt, mégis nyugat-európai útra indult.
Franciaország, majd a Benelux államokon át, a fő úti cél Anglia lett. A ködös
Albion bámulatba ejtette, különösen az alkotmánya nyűgözte le. Katonaként
bejárta Magyarországot és látta elmaradásunk fő okait: a rendi alkotmányunk
elmaradottságát, a jobbágyok igen nehéz helyzetét, jogfosztottságát. Innentől
számíthatjuk közéleti szerepét, mert már ekkor megfogalmazódott benne a
változtatás szükségszerűsége. Útjai során mély barátságot kötött Wesselényi Miklós báróval. 1823.
november 3-án, a pozsonyi országgyűlésen – a főúri szokásokkal ellentétben – a
főrendi tanácskozáson magyarul szólalt fel és egy évi jövedelmét ajánlotta fel egy
tudós társaság létrehozására. Neve azonnal beíródott a magyar történelem
nagyjainak sorába. A kezdeti hatalmas fellángolást szűnni nem akaró gondolatok
és cselekedetek követték. A társadalmi elmaradás mellett a gazdasági-technikai
fejletlenségünk legalább akkora adósággal rendelkezett Európával, kiváltképp
Angliával szemben, hogy az azonnali lépéseket meg kellett tenni. A gőzgépek
csodálatánál talán csak a lovak, a lótenyésztés ügye lehetett fontosabb számára.
1826-ban lemondott a fényes katonai pályáról és lázas tenni akarásával elindította
reformintézményeinek sorát: 1827-ben megnyitotta a pesti Kaszinót, megrendezte az első rókavadászatot
– angliai mintára –, létrehozta a dunai,
balatoni gőzhajótársaságot, szabályozta
a Duna és Tisza vízgyűjtő területeit, megalakította a hengermalom-társaságot és nagy álmát is megvalósította, hogy Budát
és Pestet híd kösse össze – megépíttette a Lánchidat.
Kossuth valóban jól látta és jól ítélte meg őt.
Igen korán kezdte írói tevékenységét is.
Már 1828-ban megírta és megjelentette a Lovakrul című művét, majd 1830-ban a gazdasági–társadalmi
átalakulást sürgető és problémafeltáró sorozatának első könyvét a Hitelt. A mű megírásához saját keserű
tapasztalata vezette. Birtokainak fejlesztéséhez nem volt elegendő pénze. A
befektetéshez, megvalósításhoz a tőke szervezetéhez, a bankhoz fordult, ám az
osztrák pénzintézet elutasította a magyar alkotmányra hivatkozva. A jogrend és
az elmaradott, megrekedt ősiségi törvény, a magyar nemesi konzervatív
gondolkodás és a korszerűtlen közigazgatás mind hátráltatta az előrehaladást. A
polgári fejlődést csak úgy tudta elképzelni, hogy a magyar gazdasági-társadalmi
életet fokozatosan meg kell reformálni, benne elsőként az ősiség elavult
törvényét kell megszüntetni, melyet még 1351-ben Nagy Lajos király adatott ki, miszerint a földbirtokot nem lehetett
sem eladni, sem jelzáloggal illetni. A szegény vagy kevés tőkével rendelkező
birtokosok pénzhiány miatt nem tudtak fejleszteni, újítani. Ebben a polgári
átalakulásban Széchenyi szerint a jobbágyságot is érdekeltté kell tenni, és a
föld adásvételével, a jobbágyterheket a bérmunka felvállalásával, valamint a
nemesi adókedvezmény megszüntetésével kell csökkenteni. Az eddigi kiváltságok
felszámolásával tudunk csak felzárkózni Európához. Mindvégig az volt az
állásfoglalása, hogy ezt nem szabad forradalmi radikalizmussal véghezvinni, és
nem szabad a Habsburg-háztól teljesen elszakadni, annak haragját kiváltani. A
függetlenségre nem vagyunk elég erősek, ezért szövetségeseket kell megnyernünk.
A reform útját – de mindenféle fejlődés útját is – pedig kiművelt emberfőkkel
lehet csak megvalósítani! 1830-at írtunk
ekkor és nem 2010-et! Az alábbiakban két idézetet szeretnék közzétenni.
Magyarországon egyfelől nem része a kultúrának a
felnőttkori tanulás, és már magának a munkának sincs meg az a fajta
„becsülete”, mint korábban. Gondot okoz a felnőttképzések meglehetősen zavaros
rendszere is.
Hiteles
kommunikációval, a „magyar”, s ezen belül a helyi gazdaság élénkítésével bármi
lehetséges. Veszélyt jelent azonban, ha nem teljesülnek a büdzsé tervezett
bevételei. Jelentős megtakarításokat lehet elérni a korrupció megzabolázásával,
illetve a brutális bürokrácia felszámolásával is.
Ezeket a sorokat nem Széchenyi vetette
papírra. Mindkettőt 2010. szeptember 19-20-i hírekből, napilapokból válogattam.
Az elsőt a Világgazdaság (MTI)
cikkéből, a másodikat a Magyar Nemzet
hasábjain Lippai Roland tollából.
Széchenyi a Hitellel felkavarta a poros,
álmos közvéleményt. Sokan azonnal mellé álltak és lelkes hívekké váltak, ám
sokkal többen voltak a másik oldalon, akik ellenezték, sőt támadták. 1831-ben Dessewffy József A Hitel czímű munka taglalatja
című könyvében erősen kirohant Széchenyi állításai, tervei ellen. A válasz
szinte azonnal kész volt, még abban az évben – 1831-ben – a Világ című művével vágott vissza. Fel
akarta ébreszteni a magyar fő- és köznemességet. Ijesztő valóságot tárt a
közvélemény elé, újból és újból úgy látta, hogy ebből az „álló pocsolyából”
csak úgy lehet kiemelkedni, ha az ország uralkodó rétege a kisebb társadalmi
ranggal rendelkezőkkel is összefog. Ez a probléma tovább gyűrűzött benne, két
évre rá, 1833-ban a szigorú és ellenséges cenzúrát kikerülve Lipcsében adta ki harmadik
könyvét – Stadium
címmel – melyet a magyar politikai állásfoglalás radikális kézikönyveként
aposztrofáltak. Ebben a művében valóban
a legelszántabban küzdött és tizenkét (!) javaslattal állt elő, hogy a
törvénykezést hogyan változtassák meg. Az előző két műben jelzett reformok, az
ősiség eltörlése, a szabad földbirtokolás, a törvény előtti egyenlőség, itt is
megtalálható, de itt van még a közemberek jogait megerősítő törvénykezés vagy a
jobbágyfelszabadítás mellett a háziadó(!) mindenkire való
kiterjesztésének ügye, vagyis a közteherviselés egyenlőségét sürgette.
|
Gróf Széchenyi István Döblingben (Katzler V.) |
A sasszemű, oroszlánszívű főúr valóban a
reformkor legnagyobb egyénisége volt, s mint tudjuk – a Kossuth-idézet nélkül
is –, azóta is az egész magyarság legnagyobb alakja. A tanácskozások,
vitagyűlések, szócséplések helyett dolgozott. Minden egyes munkája maga volt a
radikalizmus, felért egy forradalommal. Szisztematikusan és megszállottként
próbálta megvalósítani álmait Magyarország felemelkedéséért. A már említetteken
kívül a kultúrára is figyelemmel volt, sürgette a Pesti Magyar Színház létrehozását, a magyar nyelvű előadásokat.
Közben sajnos egyre mélyebb szakadék keletkezett közte és Kossuth között. Wessselényi báróval való barátsága is csorbát szenvedett. Kossuth
legnagyobb hibájának azt tartotta, hogy törekvéseiben a túlzott magyarosításra
buzdított, és ezt ő veszélyesnek ítélte. Mint azóta tudjuk, ezért valóban nagy
árat kellett Magyarországnak fizetnie. Ám a forradalom kitörésekor elismerte,
hogy Kossuth politikája volt a célravezetőbb, és támogatta munkájával a
forradalom eszméjét azzal is, hogy a Batthyány-kormányban elvállalta a
közmunka- és közlekedésügyi tárca miniszteri posztját. A nemzetiségiek
megmozdulásai azonban megzavarták elképzeléseit, és valóságos rémlátomások
gyötörték a haza jövőjéért. A Habsburg-ház gyalázatos módszereivel sem tudott
megbirkózni, és a döblingi elmegyógyintézetbe menekült – a hatalom vagy önmaga
elől – ezt nehéz megfejteni. Paradoxon, hogy ez a döblingi szoba vált a nemzeti
ellenállás központjává. A Bach-rendszer nemzetgyötrő tevékenységét bírálva írta
meg az Ein Blick auf den anonymen Rückblick… című művét, ennek erős rendőri zaklatás lett
a következménye. 1860. április 8-án vitatott körülmények között halt meg
Döblingben.
Az 1830. január 28-án megjelent Hitel, a magyar
gazdasági szakirodalom egyik legelső és legjelentősebb képviselője. A benne
leírtak a mai társadalmi–gazdasági szakembereknek is forrásalapja lehetne.
Bizonyára sokak számára az is.
|
dr. Sinóros – Szabó Botondné |
A magyar
gazda ma nem viheti mezeit a’ lehető legmagasb
virágzásra – akár mai közlemény is lehetne, ha nem volna
szembetűnő a nyelvújítás előtti archív szöveg formája, és ha nem tudnánk, hogy
ezt Széchenyi István írta 1830-ban. Mindenkiben felsejlik a gondolat, hol is
tartunk a mai magyar problémák feltárásában és megoldásában? Mennyit változott
világunk, és a benne élő emberek hol tartanak most? Nos, azt hiszem erre a
legjobb választ maga a mű adja meg. Balgaság lenne most mondatait taglalni,
értelmezni, amikor Széchenyi – mint minden művében következetesen – megadja a
választ saját felvetett kérdéseire. Útmutatást ad arról is, hogyan lehet a
problémákat megoldani, merre van a fejlődés útja, és mit kell tenni azokért a
mindenkori kormányoknak, a kiművelt emberfőknek, a társadalmi rend minden egyes
tagjának. A nemzeti fejlődéshez minden
területen a tanulást tekinti a legfontosabbnak.
Művét Előszóval
indítja és a háttérkép felvázolása után a sorrendiség fontosságára hívja fel a
figyelmet. A Bévezetésben megkérdezi,
hogy ki a jó hazafi? Polémiája van arról, hogy Magyarország milyen különleges
adottságokkal rendelkezik, és mi mégsem tudunk ezzel élni. Tudjuk, hogy mai
gazdasági arculatunkban is ez napi küzdelmes valóságunk. Maga a törzsanyag, vagyis A magyar gazda ma nem viheti mezeit a’
lehető legmagasb virágzásra című részben a kezdő
sorok a mindenkori kormány felelősségét
helyezik előtérbe. A kiművelt emberfők segítségével kialakulhat a helyes,
reális értékítélet. Kifejti a helyes gazdálkodás feltételeit és példákkal bőségesen
szemlélteti azt. Pénzünk nincs,
szögezi le – sajnos előtte is, azóta is, és ma is hasonló a helyzet. Ki
gondolná, hogy már Széchenyi is aggódott környezetünkért. Összefogást sürgetett,
és a bankok felállításával a papírpénz bevezetésében látta a jövő zálogát. A
következő részben – Mit kell tenni ’s min
kell kezdeni? – leírja a „varázsmondatot”: egy országot a polgársága
tükrözi, a jó hazafi egyben jó gazda is lesz. Hogy szerinte ki lesz az igazán
jó gazda, azt a Végszóban mondja meg.
Mottóként nyomatékosítja és küldi mindenkinek egész életének üzenetét: Sokan azt gondolják: Magyarország – volt; –
én azt szeretem hinni: lesz!
A Széchenyi István
megemlékezésére alakított program központi gondolata is ez volt. A rendezvény
résztvevői valóban együtt gondolkodtak az előadóval, s a nagy hazafi szelleme,
eszmeisége megérintette a jelenlévőket. A megemlékezést még bensőségesebbé tették
a Szabó István színművész férfias
orgánumán megszólaló Szózat csodálatos
verssorai. Ugyancsak ő olvasta fel a mai kor emberének sajnos idegen (mert a
régmúltban elveszett az a társadalmi formáció, amikor még a férfiak ki merték
nyilvánítani érzelmeiket), Széchenyinek a nők felé áradó köszönő bókjait, ezzel
az ajánlással kezdi a Hitelt, Honunk
szebb lelkű asszonyinak szánva. Az ajánlás teljes terjedelmében elolvasható:
http://mek.niif.hu/06100/06132/html/hitel0001.html.
A rendezvény kedves színfoltja volt Tóth Richárd Zoltán zenei aláfestése,
aki gitáron játszott korabeli magyar népdalokat dzsesszes hangszerelésben. A
program zárásaként pedig (hanggal és képpel megjelenítve) felhangzott a Bánk bánból az a dal (Hazám, hazám) – a
felejthetetlen hangú és mély kisugárzású Simándy József előadásában –, amely talán a magyar nemzet másik himnusza
is lehetne.
Ám minden ékesszólás helyett azt ajánlom, olvassák
el Széchenyi Istvánnak ezt a remekművét:
http://mek.niif.hu/06100/06132/html/index.htm.
dr. Sinóros
– Szabó Botondné