Agrárkönyvtári Hírvilág, 2011. XVIII. évfolyam 1. szám |
Nálunk történt – Kiállításmegnyitó |
Képszőnyegek
2011
januárjában a 30 éve elhunyt Munkácsy-díjas festőművész, Pekáry István emlékkiállítására került sor az OMgK Ujhelyi Imre termében. A gobelineket és gobelinterveket bemutató
kiállítást rendezte dr. Oláh István,
megnyitotta Lükőné Örsi Gabriella
főigazgató, majd Kralovánszky Ubul Pál – a művész unokaöccse –
bemutatta Pekáryt a festőt, a textiltervezőt, a
rokont. Kiállítási katalógust is összeállított, innen az alábbi szemelvény:
Dr. Oláh
István, Lükőné Örsi Gabriella és Kralovánszky Ubul
Pál
Pekáry István
művészi tevékenysége szerteágazó. E kiállítási lehetőség keretében most
alkotókészségének csak egyik területébe pillanthatunk be. A gobelin, a kárpit,
a torontáli típusú faliszőnyegkészítés évtizedeken át
foglalkoztatta. Ezek új alkotási megnyilvánulásra késztették. A festményekkel
ellentétben ugyanis a gobelineknél nem lehetséges figurákon, helyzeten vagy
színeken „menet közben” változtatni. Még az összhatást zavaró legkisebb
momentum is megelőzendő, mert a „retusálás” a későbbiekben nem oldható meg.
Ha
közelebbről vizsgáljuk a témakört, nem lehet tagadni, hogy a faliszőnyegek
készítését megelőzően Pekáry István érthetően kerül
újszerű vajúdási állapotba: a felvetett saját ötlet vagy a megrendelő
kívánsága, egyaránt időigényes érlelést indokol. A pillanatnyi elképzelés
ugyanis nem elegendő. A „képi meglátáson” túlmenően a térbeli harmónia és a
színhatások megteremtése épp annyira esszenciális fontosságú, mint a megadott
téma történeti vagy történelmi hátterének érzékeltetése. Ez utóbbiak
megjelenítése, ,‚jelzése” Pekáry Istvánnak egyben
sajátos „szerkesztési” karakterét jelenti: az elsődleges látvány mögött
tartalmi hátteret is nyújt a szemlélőnek. Nem hagyhatjuk említés nélkül – sőt
kiemelten indokolt hangsúlyozni –, hogy Pekáry István
minden létező „üres” helyet kihasznál, és ott virágokkal, fákkal, állatokkal,
növényekkel teszi színesebbé műveit. Olyan jelenetekkel is gazdagítja a
főcselekményt, melyek látszólag háttérbe szorulnak, mégis jelentős szerepük
van, mert a valós élet eseményeivel képes tovább mélyíteni műveit.
Érdemes
áttekinteni e képszőnyegek születési fázisait: először a vízfestéses színes vázlatterv
születik meg, hogy annak alapján a megrendelő vagy bíráló zsűri véleményt
mondhasson. Az elfogadást követően e tervezetből, eredeti méretnagyságú szövési
kartonrajzot kell készíteni, majd arról a szövőnők részére milliméternyi
pontosságú vonalas/kontúros pauszrajz születik. Ezt
helyezik a szövőszékre „sorvezetőnek”. Ezen már a színmegjelölések is láthatók.
Az olykor
hetekig-hónapokig tartó szövés hihetetlenül pontos és gondos munkát igényel. De
a művészi előkészítés fázisai sem kisebb jelentőségűek. A fonalak kiválasztása,
minősége, a színek tartóssága és skálája alapvetően meghatározó a kivitelezés
tökéletessége érdekében. Természetesen a szövőszék mérethatárait is figyelembe
kellett venni. Pekáry természetesen jól tudta, hogy a
festmény és a szövött kép kivitelezése között alapvető eltérések vannak, hiszen
a technikák különbözők. Amíg a festő lágy, szinte észrevétlen átmeneteket
festhet, a gobelin felületén minden színfokozatot külön kell elhatárolni,
vagyis a színfelületeket, az árnyékfoltokat részletekkel szükséges gazdagítani.
E hónapokig tartó tevékenységben az összhangot megteremteni valódi csapatmunka.
Pekáry nem csak a „hajóskapitány” szerepét vállalta,
hanem a szövések alatt senkit/semmit nem hagyott magára. Naponként többször is
megnézte a szövőmunka haladását – és ez többször személyes élményem is volt –,
órákig ült egy hatalmas fonáltömeg között és válogatta a különböző
színárnyalatú fonalakat. Amennyiben pedig a színeket nem találta megfelelőnek,
két-három vagy négy eltérő árnyalatú fonalból ujjával csavarintva alakította ki
a kívánt színösszetételt s így adta oda „élő mintaként” a szövőnőknek. Ezzel
kívánta elérni, hogy végletekig kihasználja a fonállal szövés sajátos
tulajdonságát és a faliszőnyeg, a megfestett „vázlathoz” képest, végső
megvalósulásként színében, árnyalataiban harmonikusabb, világítóbb és
erőteljesebb legyen.
Az 1938. évi
Szent István emlékévben készült el a székesfehérvári Polgármesteri Hivatal nagy
tanácstermében elhelyezett Székesfehérvár története gobelin. A hatalmas,
mintegy 10 m2 nagyságú faliszőnyegen öt történelmi jelenet látható.
A szegedi Móra Ferenc Múzeumban lévő gobelin szintén l938-ban készült, és
különlegesen cirkalmas elnevezést kapott: Szent István seregének Csanád
vezénylete alatt Ajtonnyal szemben vívott győzelme. 1942-ben sikerült megszőni
a Noé bárkája című gobelint, melyet néhány év alatt már több változat is
megelőzött. Az elkészült gobelint (162 x
Pekáry Istvánnak
többször visszatérő témája a szőlőszüret. 1952-ben Badacsonyi szüret címmel el
is készült egy kb. 10 m2-es gobelin. E faliszőnyegen a szőlőhegyen
dolgozó emberek, kisebb szüreti tevékenységek szerepelnek. Mindezeket hatalmas
tablóvá sűrítette össze. A háttérben húzódó falu szinte néptelen, mindenki a
szőlejében dolgozik, kosarakba gyűjtik a fürtöket, és szedik az éppen érő
gyümölcsöt.
Az 1955 és
1959 közötti években még három nagyobb munkára kapott megbízást, és így
készülhettek el állami reprezentációs célú rendeltetésre a Magyarország, a
Kisfaludy, a Falu című gobelinek.
Számos faliszőnyeg készült a Szent
Családról, Szűz Máriáról, az Utolsó vacsoráról és a keresztre feszített
Krisztusról. Szent Ferencről még egy portré is született falszőnyegként: a
glóriás és a nyilván böjtölésben lefogyott – vezeklő öves – Assisi szent bal
kezében az erőt nyújtó imakönyv. Másik kezével áldást int, közben hozzá közeleg
két madár, majd egy harmadik a vállára is telepedik. E kép is tökéletes.
Ismertetésünk
során nem hagyható említés nélkül a Fiatalok gobelin, melyen egy jegyespár áll előttünk,
talán éppen az esküvő előtt vagy közvetlen utána. E gobelin az OMgK Tessedik termét díszíti.
Sajátosan
szép gobelint tervezett Pekáry István Szőlőbe menők
címmel. Az ismeretlen keletkezési időpontú képen két fiatal nyugodt és
hangtalan léptekkel halad szőlőjük felé. Kettejük között teljes az egység,
mozgásuk is azonos. A harmónia teljes, egyszerűségében üde, szépségesen
letisztult formájú alkotás. Egyik kritikusa nem véletlenül fogalmazta meg
véleményét ekképpen: „a történelmi, bibliai témák és a magyar mondák jelenetei
úgy olvasatják magukat, akárcsak a regények. Találó a definíció: a Pekáry-gobelin igazából képszőnyeg.”
Végezetül ide citálnám Kralovánszky
Ubul Pál szellemes megjegyzését az OMgK-ról. Ez a
hely bizony háromszorosan is tár; egyrészt
fő funkcióként könyvtár, de a
földszinten helyet kapott egy kitűnő képtár,
és nem utolsó sorban az épületben jó társaság
dolgozik.
Csak így tovább kollégák!
K. G.