Agrárkönyvtári Hírvilág, 2011. XVIII. évfolyam 1. szám |
Nálunk történt – Agrárkulturális rendezvények |
A magyar solymászatról egy cicergő
héja társaságában
A Magyar
Solymász Egyesület tagja, Duhay Gábor
immár negyven éve foglalkozik solymászattal, így jó ismerője e történelmi
hobbinak. Az OMgK
idei első agrárkulturális rendezvényén, január 26-án
a solymászatnak a magyar történelemben betöltött szerepéről beszélt. A
solymászat ragadozó madárral való vadászatot jelent, aki így ejt el vadat,
annak ismernie kell a vadászó madarak élettanát, és mindent, ami a vadászat, a
természetismeret és a kultúrtörténet témakörében hasznos lehet számára.
|
|
Duhay Gábor |
Prágay István és héjája |
Európa és Magyarország történetéhez szorosan
kapcsolódik a solymászat, sokáig hozzátartozott a társadalmi élethez, a királyi
udvarokban, a nemeseknél, de még szegényebb körökben is vadásztak ragadozó
madarakkal. A magyar történelmet tekintve már első krónikaíróink megemlékeznek
a turul-legendáról, amelyben a turul ragadozó madár lehetett, ami nem csoda,
hiszen egy olyan nép legendás története ez, akiknek élete szorosan kötődött a
madárral való vadászathoz. A mai turulábrázolásokban több ragadozó madárfaj is
látható, mivel nem tudni, pontosan melyik jelenthette az eredetit, ám a
legújabb kutatások szerint ez a madár a legbátrabb és a mindig is nehezen
beszerezhető kerecsensólyom lehetett. Több solymászattal kapcsolatos emlék
maradt fenn az őshazából való vándorlás útvonalán. Az ábrázolásnál jellegzetes
motívum, hogy az ember a madarat a jobb kezén tartja, és a lovat bal kézzel
irányítja. Ilyen, régi ábrázolásokat találunk, pl. a veleméri
templom falfreskóján vagy azokon a római emlékeken, amelyeken a kalandozó
magyarokat mutatják be.
Szent István korában ugyan a turul helyett a kereszt
került a zászlókra, ám a solymászatnak, solymászoknak nagy becsületük volt.
Három rend szolgálta a sólyommal való vadászatot: voltak a sólyomnevelők, az
idomítók és a fészekből fiókákat kiszedők (akik a fenntarthatóság jegyében
tették dolgukat). A csepeli és zólyomi vadászterületek mellett éltek a
solymászok és az ebesek, hogy az arra járó királyt kiszolgálhassák. Ebben az
időben keletkeztek a sólyommal kapcsolatos településnevek, utalva az alapítóikra.
Kezdetben az udvari élet sajátja volt a solymászat, hiszen sok ember kellett
hozzá és sok pénz, később a tehetősebb urak, és pl. az apátok is űzték ezt a
sportot. A sólymok, solymászat értékét mutatja, hogy a nemesek címerében
megjelent ez a madár, a korai középkorban veretett pénzeken pedig az uralkodók
magukat előszeretettel ábrázoltatták lóval és sólyommal. Drága, igen nemes
ajándéknak számított a felnevelt, betanított ragadozó madarak ajándékozása az
uralkodók között. Külön rendeletben szabályozták a sólyomfészkek fenntartását,
védelmét, és hogy kit illet a fészek. Mátyásról
maradt fenn az a történet, hogy tanítás helyett inkább madarászni járt, amiért
a tanár megfeddte. A Beatrixszal
kötött házasságával külhoni sólymok, solymászok is az udvarhoz kerültek. Az
uralkodók együtt is solymásztak, pl. Ulászló
királyunk a Habsburgokkal együtt vadászott egy ábrázolás szerint. Ulászló fia, II. Lajos állítólag a mohácsi csata
előtt feleségétől Csepelen búcsúzott el, ahol Habsburg Mária éppen solymászott, egyébként mindketten nagyon
szerették ezt az elfoglaltságot. A török időkben sem szakadt meg a hagyomány, a
török főurak is solymászkodtak, sőt sólyomadományt
kellett fizetni számukra.
|
|
Iniciálé
sólyommal |
A várbeli
Mátyás kút solymásza |
Az európai uralkodók körében ugyancsak dívott az
effajta vadászat, és igyekeztek magyar sólyomra szert tenni. A hölgyek is
kedvelték ezt a sportot, de ők inkább karvallyal és kabasólyommal (angol neve
hobby, innen a hobbi elnevezésünk) mentek a vadra. A XVII. században a
földesurak és falvak kezdték elutasítani a király nagyszabású solymászásainak
kiszolgálását, így a nagyobb vadászatok lassan eltűntek, ám jelentőségük
megmaradt. Minden valamire való uralkodó és nemes solymászott, köztük
említhetjük II. Rákóczi Ferencet is.
A vadászat közben lehetőségük nyílt politikai-diplomáciai ügyek intézésére,
például Mária Terézia egy ilyen
alkalmat használt ki, hogy fiát, Józsefet
bemutassa. A lőfegyverek feltalálásával a solymászat szerepe csökkent, így az a
köznép körében kezdett terjedni, hiszen ők nem tarthattak fegyvert. A XIX.
században már csak szinte nyomokban bukkan fel a solymászat, pl. vadászlapokban
vagy a jól ismert magyar kártya tök és piros felsőjén. A múlt században kezdték
újra komolyabban űzni ezt a hobbit. Gödöllőn és Szegeden solymásztelep jött
létre, és sikeres újraéledését jól mutatja, milyen neves esemény volt, amikor Horthy Miklós a gödöllői királyi
vadászterületen solymászatot mutatott be az olasz királynak.
1939-ben alakult meg a Magyar Solymász Egyesület, amely a mai napig kisebb-nagyobb
megszakításokkal, 1968-tól újjáalakulva, működik. Már az 1950-es években voltak
hivatásos solymászok, akik a halastavak védelmében dolgoztak, manapság a
repülőtereken vagy szőlészetekben alkalmazzák őket. Az egyesület taglétszáma
közel 135 fő, ebből aktívan kb. ötvenen vadásznak. Kéthetente tartanak társas
vadászatot, és minden évben november első hetében Füzesgyarmaton rendeznek
nemzetközi találkozót. A szervezet tavaly elnyerte a magyar kulturális örökség
díjat.
Az előadás után az 1950-ben készült, Homoki-Nagy István által rendezett filmet néztük
meg, amelynek címe Egy kerecsensólyom
története. A film főszereplőjeként a híres madarászt, Lelovich Györgyöt láthattuk, és figyelemmel kísérhettük munkáját: egy kerecsensólyom
befogását és a solymásznak „megfelelő” vadásszá nevelését. Ma Magyarországon
nem lehet vadászni kerecsennel, szigorúan védett faj, bár Európában egyedül
nálunk él számottevő állománya, 200-250 pár fészkel. Nyugaton tenyésztik, ez
most talán nálunk is lehetővé válik.
Az előadást ciceregve
(idegesen, kicsit megijedve) végigülte egy vadászatra betanított öreg tollruhás
tojó héja is gazdája, Prágay István karján. A solymászhoz nagyon sok
kérdést intézett a hallgatóság gyakorlati témákban, a héjának ugyancsak nagy
közönségsikere volt.
F. Kripner Veronika