Agrárkönyvtári Hírvilág, 2011. XVIII. évfolyam 2. szám |
Tanulmányút |
Kolostorok és könyvtárak
A Publika Magyar Könyvtári Kör megint tartalmas
és szép kirándulást hirdetett meg április 15–16-ára. Háromórás autóbuszozás
után érkeztünk meg Csornára, a tízezer lakosú kis mezővárosba, amelynek neve a szláv feketeföld szóból ered. A premontrei rend alapítója a német Szt. Norbert, ezért norbertinusoknak is hívják őket.
A franciaországi Prémontrében alapította meg a rendet
(álmában látta meg a helyet), sőt megszervezte a rend női ágát is. Szent Ágoston Reguláját fogadták el kis
kiegészítésekkel. Célkitűzéseik a kórusima, az Oltáriszentség és Szűz Mária
tisztelete, a lelkipásztorkodás, valamint az önmegtagadás, vezeklés.
Magyarországra II. István hívta be
őket 1130-ban. II. József ezt a
rendet is feloszlatta, I. Ferenc
állította vissza azzal, hogy birtokaik jövedelméből középiskolát tartsanak
fenn. A II. világháború után ismét feloszlatás várt rájuk, 1989-ben
folytathatták tevékenységüket. A csornai kolostor rangja apátság, vezetője az
apát. A rend legismertebb egyénisége Mécs
László nemzetközi hírű költő.
Csorna. A
hajdani könyvtár ma a múzeum része, a falakon a prépostok portréit, a
vitrinekben pedig egyházi kincseket nézegethetünk
A csornai Nagyboldogasszony
templom Árpád-kori alapokra épült az 1800-as években. Kegyképe a Szerecsen
Madonna, amely az 1750-es években került ide egy morvai házból. A templom
kántorának vezetésével végigjártuk a prépost magánrezidenciáját is, a
rendszerváltás előtt a városi tanács működött az épületegyüttesben.
Utunk Sopron felé vezetett tovább, ahol a mondás
szerint mindig fúj a szél vagy harangoznak. Az ókorban itt vezetett a Borostyánkő
út, neve Scarabantia volt. A várost Vespasianus
alapította az I. században az Ikva és a Rák patak völgyében. Sokszor
elpusztult, sokszor feldúlták, de mindig újjá építették. A III–IV. században
fallal vették körül a barbárok sorozatos támadásai miatt, ekkor alakult ki a
mai ellipszis alakja a belvárosnak. Nem messze innen, Fertőmeggyes határában
megtalálták – 1864-ben ifj. Stornó Ferenc – a hatezer éves Mithras-szentélyt. A
Mithras-kultusz titkos misztérium-vallás. A kultikus szertartásban Mithras – a
legyőzhetetlen Napisten – megöli a bikát, a rossz, a sötétség szimbólumát. A
határzár miatt csak 1991-ben tárták fel, illetve hozták rendbe. A honfoglalás
után Súr vezér telepedett itt le az Osli nemzetséggel. A gyepükre íjászok,
vagyis lővérek települtek. Első híres ispánjáról – Suprun – kapta a nevét. 1200-ban királyi só lerakat.
Megtámadta II. Frigyes császár, Ottokár cseh király, a törökök, majd Bocskai. Luxemburgi
Zsigmondtól árumegállító jogot kapott. Ide menekült Luxemburgi Erzsébet és a
csecsemő V. László. Itt jelent meg legelőször a reformáció. 1543-ban városiasodott,
kialakult a polgársága. 1625-ben itt koronázták meg III. Ferdinándot. Az
1600-as években Lackner Kristóf polgármester fejlesztette,
építette, gazdagította tovább a várost, megépült a Tűztorony elődje. A
fellendülést megakasztotta 1676-ban egy óriási tűzvész, de harminc év múlva már
újra virágzott a város. Nyomdát, harangöntödét, kékfestő műhelyt, a város
határában pedig szőlőültetvényeket találhatott az utazó. A poncichterek
termesztik a szőlőt. Ma is így nevezik őket. Az elnevezés a Bohnenzüchter
(szőlő közé ültetett bab) után alakult. 1753-ban megnyílt az ország első szénbányája
Brennbergben, méghozzá gőzhajtású gépekkel. 1809-ben
Napóleon foglalta el a várost. Katonái kétféle papírpénzt kaptak, a keveset érő
rózsaszínűt és a jó minőségű kék frankot. A kocsmában mért borért a jó pénzzel
kellett fizetni, innen a kékfrankos.
1919-ben megkötötték a saint-germaini
békét, amelyet megerősített a trianoni 1920. június 4-én. 1921. augusztus 29-én
– a békediktátum értelmében – át kellett volna adni a területeket az antant-missziónak.
A lakosság részéről óriási volt az ellenállás, szabadcsapatok alakultak. 1921.
augusztus 29-től november 4-ig tartott a felkelés. A kormány nem támogathatta a
szabadcsapatokat, hiszen aláírta a békediktátumot, de tisztjeit leszerelte,
akik magánemberként álltak a csapatok élére. Olyan ügyesen mozgatták az
ezerötszáz főnyi sereget, hogy komoly haderőnek látszott. Október 3-án a
kormány kiürítette a területet, ám október 4-én kikiáltották Felsőőrött a lajtabánsági
független, önálló államot. Olasz közvetítéssel született meg a velencei
egyezmény, amely szerint a szabadcsapatoknak ki kellett vonulniuk, de december
14–16-án népszavazást tarthattak a hovatartozásukról. Ennek eredménye:
72,8%-nyi igen a Magyarországhoz való tartozásra. A következő országgyűlés
adományozta Sopronnak a Civitas Fidelissima,
a hűség városa nevet.
Amíg Krasznai Enikő mesélt, be is értünk a városba. A Nyugat-magyarországi
Egyetem Egyetemi Könyvtáránál ifj. Sarkady Sándor
főigazgató és Mastalírné dr. Zádor Márta nyugalmazott
főigazgató várt minket. Bevezetésképpen Csiszár Zoltánné Erzsike mesélt az
egyetem múltjáról.
Ezután kettéoszlott a csoport, a fele társaság Mastalír Márti vezényletével a Műemlék Könyvtárban gyönyörködhetett a hajdani selmeci
anyagban, amely ma már méltó körülmények között, csinos, gördülő polcokon
kapott helyet. Láthattunk céhládát, rektori „jogart”, réges-régi földgömböt és
a tárlókban a kiválogatott legszebb könyveket. A csoport másik fele pedig
ezalatt Csiszár Erzsikével járta az arborétumot, ahol javában nőtt a
medvehagyma, virított egy gyönyörű magnólia fa, és minden harsogó zöld volt,
tombolt a természet.
Magnólia a
Nyugat-magyarországi Egyetem arborétumából
Az egyetem után a város központjába
igyekeztünk, ahol a Liszt Ferenc Konferencia és Kulturális Központ előtt
található Liszt-szobrot koszorúztuk meg a zeneszerző születésének 200. évi
jubileuma alkalmából. A bronz mellszobor – amely az idősödő mestert ábrázolja –
a bécsi Viktor Tilgner
alkotása 1893-ból.
Vasárnap a ciszterci rend nyomában
jártunk, méghozzá a határ túloldalán. Ez a szerzetesrend Nursiai Szent Benedek rendjének egyik ága. Szent Róbert 1098-ban Citeaux-ban
(Franciaország) alapította a rendet – tudtuk meg Kovács Beatrixtől, aki alaposan felkészült ebben a témában. Később Szent Alberik
vette át a telep irányítását, aki határozott lépéseket tett az önálló rend
kifejlesztésére. Alapítónak tekinthető Harding Szent István
is, aki Angliából származott. Az új rend a teljes szervezettséget Harding Szent István alatt 1119-ben érte el, az úgynevezett
Carta Caritatis
szabályzattal.
A ciszterci rend igyekezett a lehető legmesszebb
letelepedni a lakott területektől, gyakran mocsarak, sziklák, mesterséges vizek
közelében. Nem vártak zarándokokat, a templomban csak a szerzeteseknek volt
ülőhelyük. Zártabb épületkomplexum és kisebb létszám jellemezte őket. A
művelődés legkülönbözőbb ágaiban jeleskedtek. Legfőbb érdemük, az egyetemes
kultúrára legnagyobb hatást gyakorló gazdaságtan terén volt, de eredményes
hittérítők, tanítók, zenészek, építészek voltak, a gótika stílusában maradandót
alkottak.
Magyarországon az első ciszterci kolostor 1142-ben
épült Cikádoron, ez a mai Bátaszék, Tolna megyében,
ennek ma már csak az alapjai láthatók.
A Heiligenkreuzi
Apátság Alsó-Ausztriában 1133-as alapítása óta megszakítás nélkül
működik. Ezzel a második legrégebbi folyamatosan működő ciszterci kolostor a
világon, a szintén ausztriai reini apátság után. A
kolostort a Babenberg-házból
származó III. Lipót
osztrák herceg alapította. 1188.
május 31-én V. Lipót osztrák herceg Krisztus
keresztjének egy 24 centiméteres darabját ajándékozta az apátságnak (neve is
innen származik), ez az ereklye az 1983-ban újjáépített Kereszt kápolnában
látható. Az ereklyét V. Lipót 1182-ben
kapta ajándékba IV. Balduin jeruzsálemi királytól. Eredetileg román
és gótikus stílusban épült a kolostor, de 1683-ban a törökök
megtámadták és felgyújtották, ezután barokk stílusban
kibővítették. 1802-ben
filozófiai-teológiai oktatóközpontot létesítettek itt. 1976-ban az Institutum Theologicum
elnyerte a főiskolai
rangot, így ma ez a német nyelvterület egyik legnagyobb lelkészképző helye.
2007-ben XVI. Benedek meglátogatta az
apátságot és a főiskolát.
Jelenleg körülbelül 75 szerzetes
tartozik az apátsághoz. A szerzetesi élet súlypontja a liturgia és a latin nyelvű
gregorián
kórus gondozása. Pop szerzeteseknek hívják őket (bár ezt ők nem szeretik) a
híres kórus miatt, egymillió CD-t adtak már el gregorián kórusművekkel.
Először a kolostort néztük meg, a kerengője gyönyörű,
a gótikus boltozat, a festett ablakok (az elsők nem voltak színesek, aztán
lazult a szabályzat és egyre színesebbek lettek), a gyönyörű oszlopos árkádívek
szebbnél szebb oszlopfőkkel. Az egyik folyosót Lábmosó folyosónak hívják, mert az egyik végén Krisztus mossa Szt. Péter lábát, a másik végén pedig Mária Magdolna a hajával szárítja Jézus
lábát. Gyönyörű, fából faragott pad fut végig a folyosón. A kerengőből
nyílik a Szt. Anna kápolna, a Fejezet terem, amely a téli kápolna,
ablaka az 1896. évi párizsi világkiállításon I. díjat nyert, a Halál kápolnája, ahol a ravatalnál egy
éjszakán át imádkoznak az elhunyt lelki üdvéért. A gyönyörűen faragott fa
bútorok Giovanni Giuliani
keze alól kerültek ki. Érdekesség a kútház,
ahol egy 450 éves kút áll, természetes forrásvíz tör fel itt, és a saját
nyomása hozza fel a vizet a föld alól. A vízben található ásványok érdekes
lerakódásokat eredményeznek és festőien beszínezik a kutat. Hajdan ez volt a
szerzetesek fürdőszobája, ők csak arcot és kezet mostak akkoriban. Aztán
egyszer csak egy középkori műhelyben találtuk magunkat, itt készültek a
szerzetesek cipői, és mindenféle egyéb használati tárgy is kikerült a szorgos
kezek alól. Innen nyílik a kalitórium, a fűtőközpont, innen fűtötték a műhelyt és a scriptoriumot, a másolószobát. A hálótermekben nem volt
fűtés. Kísérőnk elmondta, hogy ma már fürdőszobásak a cellák, a tévé és a laptop
elengedhetetlen tartozék, valamint a szerzeteseknek mobiltelefonjuk is van.
A templom 150 évig épült, román, illetve a szentély
gótikus stílusú. A híres kórus stallumait szintén Giovanni Giuliani faragta, minden ülés
más és más mintázatú. A sarok felett Dávid
király, a zene atyja hárfával látható. A bejárat feletti hármas
ablakcsoport a Szentháromságot szimbolizálja.
|
|
Heiligenkreuz. A kútház és |
Heiligenkreuz könyvtára |
A könyvtárban külön vezetőnk volt, egy helyes fiatal segédkönyvtáros atya személyében. A könyvtár nem a monostor
része, híd köti össze vele. A kolostor szimbolizálja az emberi szervezetet, az
intellektus, az értelem, azaz a könyvtár a plusz a testhez. Hogy mennyire
fontos volt a cisztereknek a tudás – mesélte a segédkönyvtáros
– a középkori regulában benne van, hogy nagyböjt idején mindenkinek el kell
olvasnia egy könyvet.
Az eredeti román stílusú könyvtárt kinőtték, ezért
1620 körül három nagy karzatos termet építettek hozzá. 1683-ban azonban a
törökök felgyújtották a kolostort és a könyvek zöme is elpusztult. Az
újjáépítésnél csak az első szoba lett könyvtár, de a XIX. században újra
összecsatolták mindhármat. A hátsó két terem fogadó helyiségként működött,
előtte gyönyörű kis tavacskás, narancsfás kerttel. Az első terem bútorzata,
festése gazdag és pompás. Megismerhetjük a hit, a remény, a szeretet, a bűn, a
bölcsesség motívumait, az ajtó felett Szt. Benedek és Szt. Bernát, az
oszlopfőkön a szabad művészetek szimbólumai, és mivel a pogány irodalmat is
ismerni kell, az ablakmélyedésekben pogány próféciák olvashatók. Azért
akkoriban is volt indexen levő irodalom. Az egyik teremből a másikba egy
szekrény az átjáró, illetve annak látszik. A szekrény egyik ajtaja maga az
ajtó, a másik ajtaja mögött azonban valóban polcok vannak, itt tartották a
tiltott könyveket. Ma mindössze egy kis könyvecske kuksolt az egyik polcon, és
nem derült ki számomra, hogy az valóban tiltott-e, vagy csak demonstrációs
céllal tették oda. Néhány könyv ki volt készítve az asztalokra, ezekbe
bele-belenézegettünk, az egyik egy roppant érdekes többnyelvű mű, a szemben
levő oldalpárokon a külső hasáb asszír, a belső latin, a másik oldalon a külső
hasáb arab, a belső latin nyelvű.
Lilienfeldben
1202-ben alapított ciszterci kolostort III.
Babenberg Lipót unokája, VI. Lipót. A bélletes portálú gótikus Szűz Mária templom a legnagyobb Alsó-Ausztriában, berendezése
gazdag barokk. Főkapuja két oldalán a két Babenberg
uralkodó szobra áll. Főoltárán Daniel Gran oltárképe, Szűz
Mária mennybevétele. Az oltár szentségtartójában a Szent kereszt egy
darabkája található. Dávid király a
hárfájával itt is őrködik a zene felett, ebben a templomban orgonasípok
szekrényén áll. Szt. Jusztin mártír
üvegkoporsóban egy oldalkápolna oltárán van elhelyezve. A gyönyörű, árkádos,
oszlopos, gótikus, festett ablakos kerengőből nyílik a Fejezet terem, amely a téli kápolna. 1810-ben tűzvész pusztított, a
kútház kútját ez után készítették kőből. 1730-ban készült a barokk könyvtár,
állománya 40 ezer kötet. 226 kódex és 119 ősnyomtatvány öregbíti a könyvtár
hírnevét, de őriznek egy 1 cm-es gerincmagasságú könyvet és fából készült
erdészeti könyveket. Gótikus dormitóriumának
(hálóterem) mennyezetén 1478-as évszám olvasható. Hangversenyeket, illetve
különböző rendezvényeket is tartanak itt. A XVIII. században magyar apátja is
volt a kolostornak, Pyrker László.
|
|
Alsó-Ausztria
legnagyobb temploma |
Lilienfeld könyvtára |
A Stiftgasthaus hangulatos éttermében vertük el éhünket,
azután feldübörögtek a lóerők és irány Budapest. Útban hazafelé Gócza Júlia kolléganőnk Liszt Ferencről összeállított, zenei illusztrációkkal bőven
megtűzdelt kitűnő ismertetését hallgattuk végig.
Billédi Ibolya megint nagyon szép, nagyon tartalmas, nagyon
hangulatos utat szervezett, köszönöm!
Benczekovits
Beatrix