Agrárkönyvtári Hírvilág, 2011. XVIII. évfolyam 3. szám |
Kitekintő |
Országos konferencia Komáromban
A Publika Magyar Könyvtári Kör, az Eszterházy Károly Főiskola Könyvtára,
valamint a Jókai Mór Városi Könyvtár
közös szervezésében – igen frappáns címmel – Tanítunk–tanulunk, mi a haszna? került sor konferenciára június 24-én
Komáromban. Dr. Molnár Attila, a város polgármestere, Billédi Ferencné dr., a Publika Kör elnöke, és Györgyné
Rabi Lenke, a Jókai Mór Könyvtár igazgatója köszöntötte a szép számú
jelenlevőt.
A könyvtári szolgáltatások és eredményességük került
terítékre a lifelong learning, azaz az életen át tartó
tanulás kapcsán. Nem elegendő, ha mi magunk tudjuk, hogy hasznos, jó munkát
végzünk, valahogyan szükséges mérni is az eredményeket, majd pedig kellő
publicitása is kell, hogy legyen a munkának. Az összehasonlíthatóság érdekében
egységesíteni kell, és gondoljunk a hatás mérésére is. Az angliai Múzeumok, Könyvtárak és Levéltárak Tanácsa
(MLA) készített egy módszertani kiadványt, amely a könyvtárak tanulást
segítő szolgáltatásainak hatásvizsgálatáról szól – ezt ismertette nagyon jól,
nagyon összeszedetten dr. Bartos Éva,
a Könyvtári Intézet igazgatója.
Az ENTITLE projekt új eleme ez a bizonyos
hatásfelmérés, amelyhez a módszert kidolgozták. A tanulás értelmezését
kibővítették, a tudás megszerzésétől egy szélesebb társadalmi-kulturális
szemléletig. Azt mondják, mérjük a ráfordítást (alkalmazottak létszáma,
gyűjtemény mérete, alapterület, anyagi eszközök stb.), a teljesítményt
(foglalkozások száma, résztvevők száma stb.) és kapjon nagyobb hangsúlyt az
eredményesség mérése a költség/haszon számítással szemben, mert ez jelzi a
szolgáltatás hatását. A jó indikátor tevékenységközpontú, megfelelő az adott
helyzetben, mérhető, ugyanakkor egyszerű az alkalmazás és az elemzés
tekintetében. A könyvtárak támogathatnak formális és nem formális tanítási
programokat, valamint segíthetik az informális tanulási formákat is.
A Generikus
Tanulási Eredmények (GTE) szocio-kulturális értelmezés, felöleli a tanulás különféle
perspektíváit. A könyvtárban segít a szolgáltatások elemzésében, az egyénekre
és közösségekre gyakorolt hatás megfogalmazásában, az értékelési módok
fejlesztésében, a következtetések levonásában, a jobb tervezésben, valamint az
alkalmazottak és a felhasználók tudatosságának fejlesztésében.
|
|
Dr. Bartos Éva |
Györgyné Rabi Lenke és dr. Németh Erzsébet |
Az értékelési modell hét lépésből áll: a
szolgáltatások áttekintése, az eredmények, az indikátorok és az adatgyűjtési
módszerek kiválasztása, az összegyűjtött adatok elemzése, a megállapítások értelmezése
és bemutatása, végül pedig a továbblépés a hosszú távú hatások mérése
felé. Az eredmények kiválasztásánál azt
ajánlja, építsük fel a szolgáltatás „történetét”. Az eredmény mérésére
különböző szempontokat kínál: legfőbb helyi probléma, korábbi kutatási vagy
értékelési eredmények, kormányzati prioritások, a könyvtár elképzelései,
küldetése, illetve pénzügyi feltételek. A jó indikátor tevékenységközpontú,
releváns, mérhető, egyszerűen alkalmazható és elemezhető. Az adatgyűjtés
történhet kérdőív kitöltetésével, a vélemények leíratásával, beszélgetéssel
vagy megfigyelés alapján. A mennyiségi adatokat rendezhetjük táblázatba,
grafikonba, számolhatunk százalékot, a minőségi adatokat pedig például
kódolhatjuk. A megállapításokból készíthetünk jelentést.
Végül néhány tanács: keressünk támogatókat a
szolgáltatásainkhoz, a könyvtár munkatársainak és a felettes szerveknek
ismerniük kell a terveket és a prioritásokat, de vonjuk be a nyilvánosságot is,
hiszen minél többen tudnak a szolgáltatásainkról, az elkötelezettségünkről,
annál nagyobb lesz könyvtárunk presztízse. Mai világunkban mindennél fontosabb,
hogy bizonyítani tudjuk könyvtárunk hasznosságát – azt hiszem jó lesz ezen
mindenkinek alaposan elgondolkodni…!
Dr. Németh
Erzsébet, az Állami Számvevőszék kommunikációs vezetője Kommunikáció és eredményesség címmel tartott előadást. Mottója: Tegyünk jót és beszéljünk is róla!, majd
definiálta, mi is a kommunikáció. Az egymással kapcsolatban levő emberek a
gondolataikat, érzéseiket a nyelv segítségével szóban fejezik ki, és ehhez
járulnak a nem szóbeli kommunikatív jelek, a testbeszéd. Ezután arról beszélt,
hogyan tudunk eredményesen kommunikálni: az üzenetünknek figyelemfelkeltőnek
kell lennie, a mondanivalót strukturáljuk jól, a lényegi dolgokat ismételjük
meg, kérdezzük vissza, a megerősítéshez alkalmazzunk jutalmazást vagy
büntetést. Jutalommal oda lehet szoktatni embereket, viszont egy rossz
mondattal el is lehet riasztani valakit.
Az asszertív viselkedés a legeredményesebb, mert nem
agresszív, nem megalázkodó (szubmisszív), hanem
elegánsan magabiztos. Ilyenkor a testtartás egyenes, a gesztusok nyitottak és
határozottak, a hang csengő. Az asszertív ember kiáll az érdekeiért, véleményt
mond, kifejezi érzelmeit, ugyanakkor figyelmesen meghallgat másokat, komolyan
veszi és tiszteletben tartja véleményüket, érzelmeiket. Az egyenrangú
kommunikáció során mindenkinek joga van, hogy meghallgassák, tisztelettel
bánjanak vele, kérdezhessen, elmondhassa a véleményét, kifejezze az érzelmeit,
kiálljon az érdekeiért, nemet mondjon, hibázzon, segítséget kérjen vagy, hogy
azt mondja, nem tudom.
Empátiánkat aktív figyelemmel tudjuk kifejezni, vagyis
minden figyelmünket a beszélőre irányítjuk és befogadjuk a szóbeli és a nem
szóbeli közléseit, hogy minél pontosabban megértsük a mondanivalójával együtt
az érzelmi és indulati állapotát is. Ezt meg lehet tanulni, be lehet
gyakorolni, és ennek jutalomértéke van a kliens számára. Az aktív figyelem
segít megfogalmazni a gondolatokat, feltárni a problémákat, megtalálni a
megoldásokat. Az aktív hallgatás jele a szemkontaktus, a bólogatás, az
odafordulás, a megértés szóbeli gesztusai és a kérdezés. Összegzésképpen
röviden összefoglaljuk a hallottakat, hogy pontosan értettük-e a problémát. Ha
viszont empátiát akarunk kelteni, el kell, hogy mondjuk az érzelmeinket, de nem
szabad hagyni, hogy azok eluralkodjanak rajtunk.
Amikor kifogást kell kezelni, először is el kell
dönteni, hogy az jogos, részben jogos vagy jogtalan. Ennek megfelelően elnézést
kérünk és intézkedünk, vagy megértéssel elismerjük a jogos részleteket, a
jogtalanokat viszont elutasítjuk. A jogtalan kifogásnál is megértést kell
tanúsítani, de el kell azt utasítani. Nem könnyű nemet mondani, hogyan tegyük
meg mégis. Maradjunk nyugodtak és magabiztosak, foglaljuk össze a partner kívánságát,
majd közöljük, hogy annak nem akarunk, nem tudunk eleget tenni. Hangsúlyozzuk
ki a saját szempontjainkat. Figyeljünk a visszajelzésekre, mutassunk megértést,
és ha van ötletünk a megoldásra, vessük fel. Végső esetben alkalmazhatjuk a
„megakadt lemez” módszerét, azaz mondjuk el újra és újra, hogy miért
teljesíthetetlen az adott kérés.
Czeglédi
László, az Eszterházy Károly Főiskola
könyvtári főigazgatója a Partnerség vagy
konkurencia – együttműködő könyvtári szolgáltatásfejlesztés elektronikus eszközökkel
témával állt a hallgatóság elé. Kik a partnerek és kik konkurensei egymásnak, a
könyvtárak vagy a könyvtárak és más intézmények, milyen tényezők a partnerség,
és melyek a konkurencia forrásai – ezekkel a kérdésekkel foglalkozott elsőként
az előadó. Kiss Gábort, a
zalaegerszegi Deák Ferenc Megyei Könyvtár
igazgatóját idézte, aki szerint Óriási
harc folyik az emberek szabadidejéért, pénzéért, és ebbe a konkurenciaharcba a
könyvtáraknak is be kell szállniuk.
Milyen területeken van leggyakrabban partnerség és
konkurencia, ez volt a következő kérdéskör. Digitalizálás és a kapcsolódó
szolgáltatások, valamint képzések és oktatástámogatás. Megállapítható, hogy a
könyvtárak az oktatástámogatás terén erős jövőképpel rendelkeznek
könyvtártípustól függetlenül, mondta Czeglédi László, majd bővebben is
kifejtette a két tématerületet. Beszélt az egri közös pályázatról. Tematikája
az elektronikus tanulás körül forog, annak erőforrásai, eszközei, a tananyag
mediális elemei, weblapszerkesztés, animáció készítése, minőségbiztosítás,
illetve az e-learning könyvtári vonatkozásai. A
pályázatban részt vett könyvtárak partnerei, de egyben konkurensei is lehetnek
egymásnak. Vizsgálat tárgyává kell tenni, hogy a pályázat lezárása után a
községi és kisvárosi könyvtárak, az egyházi, a nem nyilvános intézményi és
szakkönyvtárak mennyire válnak (vagy nem) egyenrangú partnerré a könyvtári
rendszerben, illetve mennyire felelnek meg szolgáltatásaik a korszerű
követelményeknek.
|
|
Czeglédi
László |
Gál Tibor |
Gál Tibor, a főiskolai könyvtár főigazgató-helyettese az Oktatástámogatás a szakkönyvtárakban –
kihívások és lehetőségek címmel kapott szót. Az oktatástámogatást két
részre bontotta, közkönyvtárakra és nem közkönyvtárakra, de a kérdések
egységesen: kinek, hogyan és mit. A felsőoktatási könyvtárak vezető szerepe
mellett tette le a voksát. Szóba hozta Kultsár Istvánt,
aki komáromi születésű, nemesi származású pap, majd tanár volt, végül az MTA
alapszabályait kidolgozó bizottság tagja lett. Értékes könyvtárát Komáromnak
ajándékozta, ma a Duna Mente Múzeumban,
Révkomáromban látható.
Az előadó szerint a leggyakoribb támogatási forma a
használóképzés. Azt ajánlja, a könyvtárak éljenek a lehetőségekkel és bővítsék
kínálatukat. Fontosnak tartja a szakkönyvtárakkal való együttműködést.
Diagramja szerint 448 nem felsőoktatási szakkönyvtár van, ebből 9 országos, 36
MTA intézményi, a többi egészségügyi, munkahelyi, illetve egyéb szakkönyvtár.
A program fórummal zárult – Elég a pénz? címmel –, vezette
Fonyó Istvánné, a BME–OMIKK főigazgatója. Értékes
hozzászólásokat – egy-egy kisebb előadást – hallhattunk dr. Hangodi Ágnestől, dr.
Tóth Mátétól, Bobokné dr. Belányi Beátától
és dr. Tóvári Judittól.
Délután Györgyné
Rabi Lenke igazgató asszony vezetésével tartalmas, szép sétát tettünk
Révkomáromban, de hívhatjuk Észak-Komáromnak vagy Öreg-Komáromnak is.
A Duna bal partján ez a nagyobbik városrész, mintegy
35 000 lakossal. Ketel vezér
épített itt először várat, majd városi jogait 1265-ben IV. Béla királytól kapta. Az osztrákok az 1848-as forradalom során
több ízben ostromolták a Klapka György
és serege által védett várat.
Győrfi Lajos 2009-ben felavatott Szent István-szobránál kezdtük a sétát, amely az egykori Komárom-Vidéki Takarékpénztár szecessziós
épülete előtt áll. A XVII. századi Szent
András templom következett, amelyet a jezsuiták építettek. Több katasztrófa
(földrengés, tűzvész) után az 1850-es években nyerte el mai alakját. Vele
szemben áll a Hültl Dezső tervezte Kultúrpalota, amely ma a Duna
Mente Múzeum, előtte Berecz Gyula
alkotása a város szülöttéről, Jókai Mórról.
A Ghyczy-kúria
mellett elhaladva kiértünk az 1715-ben a pestis áldozatainak emlékére épült Szentháromság szoborhoz. Pár lépés ide
a főtér – a Klapka tér –, középen Róna
József Klapka György-szobra,
mögötte a városháza. Tornyában időről időre
kinyílik egy ablak, és az ott levő életnagyságú huszárszobor előrejön a
fülkéjéből, és trombitán eljátssza Egressy
Béni Klapka-indulóját (Fel-fel vitézek a csatára…).
A tér torkolatában egy sátorból vadul harsogott a zene, talán valamilyen
eseményre hívogatták a városlakó fiatalokat.
|
|
|
Győrfi
Lajos Szent István szobra |
A kőszűz – Nec arte, nec marte |
Európa-udvar |
Megnéztük az angol gótikát idéző volt Tiszti Pavilon szépséges épületét,
homlokzatán Ferenc József
jelmondatával: Viribus unitis, azaz Egységben az erő. Belső kertje
hangulatos, kellemes pihenőhely szabadtéri színpaddal. A széksorokat igen elmés
megoldással, egy tükörfallal takarták el, amelyben a kert gyönyörű növényei
láthatók, mintegy megnövelve ezáltal annak méretét. A várhoz vezetett tovább
utunk, megnéztük a Lipót kaput, majd
elsétáltunk a várost védő Kőszűzig. Szobra a bástyán áll, alatta a vár
bevehetetlenségére utaló felirat: Nec arte, nec marte,
vagyis Sem csellel, sem erővel. Az Anglia Parkon keresztül indultunk vissza
a belvárosba. Néhány gyönyörű fa ölelésében áll V. László királyunk szobra. Gáspár
Péter alkotását 2000-ben avatták fel. Idézzük csak fel kicsit a történelmet.
V. László 1440-ben itt született, anyja Luxemburgi
Erzsébet, aki a magyar koronát komornájával, Kottanner Ilonával lopatta el a fia számára.
A Tiszti
Pavilon és környéke
Az Európa-udvarban harmincöt európai ország
építészetét mutatják be, és úgy tervezték, hogy a város új szolgáltató
központja lesz, különféle üzletekkel, éttermekkel, kávézókkal. Az ötlet kitűnő,
de sajnos egyelőre befejezetlen a tér, az elkészült házak pedig üresek. Vannak
ugyan csinos éttermek, kávézók, a hangulat mégis elillant. Sajnálom… Sok
királyunk szobra megtalálható a téren: Mátyás király, Mária Terézia, III. és
IV. Béla, II. András, Nagy Lajos, Károly Róbert, Luxemburgi Zsigmond és
ráadásnak Hunyadi János, középen pedig szökőkút.
V. László királyunk
szobra, Gáspár Péter alkotása
Innen aztán Jókai nyomába eredtünk, megnéztünk az
1784-88 között épített református templomot,
amelyben a Jókai család padja áll. Szemben vele Jókai Mór iskolája, az 1796-ban
épült református kollégium, kertjében
a Trianoni emlékmű.
Végezetül átsétáltunk a Jókai Színházhoz. A színház parkjában áll a Vágsellyén
született, 47 éves korában (2007-ben) elhunyt nagyszerű színész, Kaszás Attila 2008-ban felavatott
szobra. Búcsú a színpadtól a címe Gáspár
Péter alkotásának.
Búcsú a
színpadtól – illetve Kaszás Attilától
Gáspár Péter szobra
Másnap szebbnél szebb kirándulások – a Monostori erőd
bejárása, Révkomárom múzeumainak megtekintése, illetve Révkomárom és környéke
nevezetességeinek felfedezése – vártak azokra a szerencsés résztvevőkre,
akiknek nem kellett hazasietniük az esti vonattal.
Benczekovits Beatrix