Agrárkönyvtári Hírvilág, 2011. XVIII. évfolyam 3. szám |
Vándorgyűlés |
A
Magyar Könyvtárosok Egyesülete
évrőlévre megrendezendő vándorgyűlésének ebben az évben Pécs adott helyet
július 14–16-án. A rendezvény mottója Tanulás,
tudás, műveltség – Könyvtárosok a jövő szolgálatában volt. A rendezvény két
fő helyszíne az Európa Kulturális
Fővárosa rendezvénysorozatra épült Dél-dunántúli
Regionális Központ és Könyvtár illetve a Kodály Központ volt. Utóbbi helyen került sor a nyitó plenáris
ülésre.
|
Bakos Klára és a köszöntők |
A
nyitó ülés első fele a protokollról szólt. A résztvevőket és a meghívott
vendégeket elsőként Bakos Klára, az MKE
elnöke köszöntötte. A vándorgyűlés azt fogja vizsgálni, milyen a kapcsolat a
tudásalapú társadalomban tudás, tanulás és műveltség között – mondta. Elavul-e
a műveltség a tudásalapú társadalomban? Hogyan változik a műveltségfogalom és
elveszti-e értékét az általános műveltség? Mik a korszerű műveltség értékei? Az
utóbbi évtizedekben új kulcsképességek jelentek meg mint műveltségelemek:
problémamegoldás, kreativitás, tanulási képesség, kommunikációs képesség, IT-kompetenciák. Az utóbbit a nemzetközi szakirodalom digitális írástudásként, illetve
információs műveltségként emlegeti. A digitális írástudás megteremtése ma
ugyanolyan fontos feladat, mint az ipari forradalom idején az írástudatlanság
felszámolása volt. Az Európai Bizottság
által kidolgozott Európa 2020
stratégia digitális menetrendet is megfogalmaz, melyben a digitális tartalmak
feltöltése és elérése mellett fontos szerepe van az információs műveltséghez
kapcsolódó készségek kialakításának is. Bakos Klára beszéde végén hangsúlyozta,
hogy a könyvtárak – értve a kor igényeit – megbízható intézményei lettek az
értékek és információk közvetítésének, és a könyvtárosok a digitális írástudás
tanítóivá váltak. A könyvtárak szolgáltatásai a tudás és műveltség
megszerzésének tanulási folyamatát támogatják.
A
következő felszólaló dr. Réthelyi Miklós
nemzeti erőforrás miniszter volt. Kiemelte, hogy Magyarország
legnagyobb kulturális hálózata a könyvtári hálózat. Ennek működtetői, a
könyvtárosok utat mutatnak az információk labirintusában. Kultúránk alapja az
olvasás. Kutatók, diákok, tanárok munkáját segítik a könyvtárosok. Akik
felnőttként most ismerkednek az információs technológiákkal, azok számára is
fontos a könyvtáros szerepe. Nincs jövő tudás és műveltség nélkül.
Ezt
követően a Baranya Megyei Önkormányzat
közgyűlésének alelnöke Jakabné Pohl
Marietta köszöntötte a résztvevőket. Hiszi, hogy Pécs és a Tudásközpont jó
helye lesz a vándorgyűlésnek. Mint szülő beszélt arról, hogy a gyerekeket meg
kell tanítani a könyvből való információszerzés élvezetére. Baranya megye az
egyik olyan megye, ahol nincs minden településen könyvtár. Ezért a Megyei
Könyvtár könyvtárbusza 28 településre szállít könyveket. A könyvtárbusznak 700
beiratkozott olvasója van.
A
negyedik köszöntőt prof. dr. Bódis József,
a Pécsi Tudományegyetem rektora
mondta el. Beszéde elején szólt arról, hogy a nyitó ülés helyszíne jelképes. A
Kodály Központ nagyterme akusztikailag egyedülálló hely, amely egyaránt alkalmas
művészeti és tudományos események befogadására. Pécs és az egyetem kapcsán meg
kell említeni két évszámot, 1367-et (Nagy
Lajos megalapítja a Pécsi Tudományegyetemet) és 1774-et (Klimó György nyilvánossá teszi könyvtárát).
Egyetem nincs könyvtár nélkül, és a könyvek maradandó értéket közvetítenek. A
rektor szerint a Kulturális Főváros rendezvénysorozat új fellendülést adott
Pécsnek. A múlt évben átadott Tudásközpont él és működik.
A
rektort dr. Fischerné dr. Dárdai Ágnes,
a PTE Egyetemi Könyvtárának főigazgatója
követte, aki a rendezvény egyik főszervezője volt. A szervezés kapcsán arról
beszélt, hogy abban 3 könyvtár (egyetemi, megyei, városi) munkatársai vettek
részt, valamint pécsi könyvtároshallgatók. A vándorgyűlés logójára nyílt
pályázatot írtak ki, és 25 pályázó közül választották ki Sümegi János építőművész hallgató tervét.
A
köszöntők között az utolsó Németh Zsolté
a KSH elnökhelyetteséé volt, aki
kakukktojásként szerepelt a meghívottak közt. Az elnökhelyettes tájékoztatta a
résztvevőket arról, hogy 2011-ben kerül sor a tizenötödik magyarországi
népszámlálásra. Ennek gördülékenyebb lebonyolításához a KSH együttműködési
megállapodást kötött az MKE-vel és az IKSZ-szel.
|
|
Dr. Fischerné
dr. Dárdai Ágnes |
Pléh Csaba |
Ekkor
következtek a díjátadások. Elsőként a Fitz
József-díjat adták át. Ebben az évben 3 könyvet tüntettek ki: Divatok és korok; Mindent varró tű; Sorsával
tetováltan önmaga – Válogatás Lesznai Anna naplójegyzeteiből. A Fitz-díjat
az MKE-emlékérmek átadása követte.
Emlékérmet kapott Silvia Stasselova, Béresné Dávid Magdolna (az OMgK egykori
munkatársa); Kovács Beatrix, Molnárné Loridon Ilona és Papp Margit. Végül átadták Az év fiatal könyvtárosa díjat és
különdíjat, amit Bedekovity Zóra és Tóth Renáta kapott meg.
A
plenáris ülés fő előadója Pléh Csaba,
a BME Kognitív Tudományi Központ
vezetője következett, Az internet és az
olvasó ember világa: A kognitív megközelítés és a WEB alapú kultúra címmel
az ember és a számítógép közti viszonyt elemezte. Jelenleg három felfogás van erre
vonatkozólag. A gépi determinista szerint a számítógépek átalakítják életünket,
a metafórikus szerint átalakítják metafóráinkat (másképp gondolkodunk az
emberről), míg az instrumentális szerint a számítógépek átveszik az emberi
gondolkodást (sakkprogramok). A számítástechnika a pszichológiát is átalakítja.
Segítségével gyorsabban lehet pszichológiai kísérleteket végezni. A
pszichológusoknál olyan betegek jelennek meg, akiknek a számítástechnika miatt
vannak fóbiáik. A számítógépes hálózatok ráirányítják a figyelmet az emberek
közti hálózatokra is. Újragondoljuk a tudás fogalmát is (egyéni és osztott
tudás).
A
bevezetést követően Pléh Csaba a gondolkodási keretrendszerekről, az
architektúrákról beszélt. Ezek lassan alakulnak ki, és lassan változnak. A nyelv
például évtízezrek alatt alakult ki. (Az érzékelés keretrendszerei, pl. a látás,
évmilliók alatt). Kétféle emlékezeti rendszer van, egy átmeneti és egy tartós.
Az architektúrák self alattiak, self és self felettiek lehetnek.
Az
emberiség története során a megszerzett tudás átadása többször változott. A
reprezentációnak a következő forradalmai voltak: epizodikus, mimetikus,
mitikus, teoretikus, gutenbergi, hálózati. Jelenleg az utóbbi elején vagyunk és
még nem tudjuk, a folyamat mivé alakul. Benne élünk egy átalakulásban, ez
olyan, mintha Gutenberg gondolkodna a nyomtatás következményeiről. Amiket
mondunk, az csak spekulatív lehet.
A
hálózat okozta változásokra Pléh Csaba azt a példát hozta, hogy ő
egyetemistaként 8-10 könyvtárba járt egyszerre, a lánya már először azt nézi, a
keresett információ megvan-e a neten. A
hálózati világban a tudás osztott, és gyorsabban el lehet jutni hozzá. A társas
optimisták szerint, mindannyian gyorsan változóak leszünk, nyitottabbak és
ezáltal labilisabbak. Éppen ezek a változások nem tetszenek a társadalmi
pesszimistáknak. Az előadó a harmadik csoporthoz tartozónak vallja magát, akik
biológiai optimisták. Szerintük a technológia csak kiegészíti a társadalmi
kapcsolatokat. A beszéd miatt sem felejtettük el a gesztikulálást.
Mit
jelentenek a fentiek az olvasás szempontjából? A klasszikus műveltség múltorientált, míg az új gyakorlat- vagy hasznostudás-orientált. A kettő nem
szembeállítható egymással. Vannak kódjaink, ismereteink és megoldásmódjaink,
amelyek közül mind lehet általános vagy specifikus. A könyvekkel kapcsolatos
kétely a kezdetektől létezik. Szinte a nyomtatás megjelenésétől kezdve mindig
megkérdezzük: mi haszna a könyveknek? Egyszerre írják az emberek a könyveket és
kételkednek bennük.
Az
internet elterjedése óta ingyenes virtuális információ áll rendelkezésünkre.
(Az üzleti oktatásban több, mint pl. a műszakiban.) Kezd elterjedni a felszínes
olvasás. Mi ennek a következménye? Az hogy a fiatalok egyre kevesebb időt
töltenek a feldolgozással, kevésbé értik a szövegeket, kifejezési formájuk is
szűkül. Ez sajátos életkorfüggő keresési változásokkal is együtt jár. Érdekes
módon a fiatalok és az idősek hasonló eredményeket mutatnak: ha azt mondja
nekik egy ismerős, hogy olvassanak el valamit, akkor elolvassák – a középkorúak
nem biztos.
Susan Greenfield hobbiból foglalkozik a témával.
Szerinte az olvasott tartalom feldolgozása egyre felszínesebb, a tartalom
helyett a folyamat számít, kezdik az emberek nem érteni, amit befogadnak. A
hálózati kapcsolattartás miatt nincs testbeszéd, szemkontaktus. Szerinte az
emberek dopamin-függők lesznek, és az állandó jelen fog meghatározni minket. Pléh
Csaba megjegyzése szerint ez túl pesszimista elképzelés.
Patricia Greenfield hivatásosként vizsgálja a
változásokat. Szerinte a számítógépet sokat használók verbális IQ-ja nő.
Ugyanakkor az öröm alapú olvasás aránya kezd csökkeni. Úgy látja, hogy a mai ifjúság
vizuálisan jobban szocializált. Ma jóval nagyobb az osztott figyelem aránya.
Pl. ahol engedik, hogy a diákok óra alatt használják a laptopjukat, ott a
diákok kevésbé figyeltek az órán történtekre. Ezt kísérlettel igazolták. Nem
igaz, hogy a fiatalok egyszerre több dologra azonos mélységben tudnak figyelni.
Ugyanakkor az orvosi egyetemeken a laparoszkópiás gyakorlatokban jobbak voltak
azok, akik korábban sokat videojátékoztak.
Nicholas Carr elemzése szerint, miközben
intellektuálisan csábíthatóak vagyunk, egyre nehezebb folyamatosan olvasnunk.
Carr szerint a webes keresés állandó erőfeszítéseket igényel, ezért kifáraszt.
Ezen a téren óriási különbség van profik és amatőrök között! A profi keresők
több ellenőrzést végeznek. Őket is fárasztja a keresés, de kevésbé.
Pléh
Csaba Vörös Zsófiával végzett
kísérleteket arról, hogy egyetemisták számára ismeretlen területekről kellett
információkat megjegyezniük. A magas vizuális memóriájúak jól emlékeznek a
hierarchiára. Az alacsony vizuális memóriájúak csak 2-3 szintig jegyzik meg a
hierarchiát. A hipertextes szöveg feldolgozásában sokkal könnyebb dolguk van a
jó vizuális memóriájúaknak.
Konklúzió,
hogy ember és szöveg viszonyát felül kell vizsgálni az „olcsó szövegek”
korában. A könnyű szöveg felszínesebbé tesz. A 13 évesek napjuk nagy részét az
új típusú technológiákkal töltik. Ma már nem tekintjük valóságnak a könyvben
leírtakat sem. Az előadó véleménye szerint ez a technológiával is meg fog
oldódni a jövőben.
A
következő nap a kisplenáris üléssel kezdődött. Ennek előadója prof. Komlósi László Imre, a PTE
rektorhelyettese volt, aki Többnyelvűség,
szocializáció, műveltség címmel tartotta meg előadását. Bevezetőjében
felhívta a figyelmet arra, hogy a Dél-Dunántúlt a XVIII. sz. elejétől etnikai
sokszínűség jellemzi. Az etnikai sokszínűség magával hozza a többnyelvűséget. A
többnyelvűség az én számára szemléletformáló. Éppúgy világsokszorozó, mint a
könyv. Az előadó szerint a műveltség receptje a következő: végy egy kultúrát,
amely szabályoz, és a tudásalapokból, valamint a képességekből alakíts ki kompetenciákat. A
többnyelvűségnek van egy mechanizált szemlélete. Szokták mondani, hogy valaki
folyékonyan beszél egy nyelvet, de ez nem így van. Az kétnyelvű, aki két
nyelvet egyforma szinten beszél. Az anyanyelvi szintű kétnyelvűség nagyon
ritka. Annak is van domináns nyelve, aki születésétől fogva kétnyelvű. Kérdés,
hogy ki melyik nyelvet használja, kivel és mikor. Létezik a nyelv társadalmi
munkamegosztása. A szaknyelv ismerete nyelvi tekintélyt ad. Az előadó idézte Wittgensteint, aki szerint: Nyelvem határai, világom határai. Amit
nyelvben ki tudunk fejezni, addig terjed a fantáziánk. A globalizáció egyik
jelensége a praktikus többnyelvűség. Brüsszelben a pályázatíróknak külön nyelve
van, de ilyen a Basic-English vagy a Chinglish. (Kevert, illetve az alapszíntű
nyelvek persze már korábban is léteztek.) Ezekben az esetekben a tökéletesség
nem kritérium. A nyelv megtanulásánál a formális (iskola, nyelvtanfolyam)
mellett az informális tanulás (feliratos filmek, zeneszövegek, ismerősök) is
fontos. A legintenzívebb nyelvi fejlődés az 1-3. évben zajlik. Az államok a
befektetett összegeket a 3. év után kezdik növelni, pedig már az első három
évben kellene a gyerekeket koruknak megfelelően tanítani. A széteső, hátrányos
helyzetű családokkal önkéntes alapon kellene foglalkozni, hogy a szellemi
felemelkedésből ők se maradjanak ki.
|
|
Prof. Komlósi
László Imre |
Dr. Berke
Gyula |
Lukács Szabolcs, a KELLO ügyvezető igazgatója volt, aki Könyvtárak számára nyújtott központi szolgáltatások – a Könyvtárellátó
feladatai címmel tartott előadást. A 2011 áprilisában végre elkezdődött Márai programnak a KELLO a
lebonyolítója. A programra 287 kiadó jelentkezett, és végül 273 kiadó jelölt
könyvet. A könyvek a http://marai.kello.hu címen érhetők el. A kiadókhoz
képest hátrányban van a KELLO, mert csak terjesztő. Ők egyszerre folytatnak
közhasznú és üzleti tevékenységet. A közhasznú tevékenységre példa az Új könyvek, az üzletire a beszerzés, az
expedíció, az ügynöki hálózatuk és a két könyvesboltjuk. Legtöbb bevételük az
intézményi vevőkből származik.
A
plenáris ülést követően több helyszínen kezdődtek el a szekcióülések. E sorok
írója az ebben az évben alakult Jogi
Szekció ülésén vett részt. A szekció első előadója dr. Berke Gyula, a PTE Állam- és Jogtudományi Karának dékánja volt,
aki Mit jelent a jogi műveltség
napjainkban? címmel tartott előadást. Érződött, hogy a dékán tájékozott a
könyvtárügyben. Az előadás első felében áttekintést kaptunk a magyar egyetemi
(kari, tanszéki)
könyvtárakban található jogi anyagról.
Általánosságban elmondható, hogy szakkönyvből sok, míg folyóiratból kevés
található a jogi anyagot gyűjtő könyvtárakban. A jogi könyvtárakban gyűjtési
szempontból specializálódás van. Ugyanakkor a jogi karok közt nem kooperatív,
hanem konkurens az attitűd. Mivel a jogász szakma is eléggé specializálódott,
ezért a könyvtárak anyagát nem használják eleget. Ma a jogi műveltség
terjesztésére leginkább a fogyasztóvédelem és a PSZÁF részéről van törekvés. Az
előadás végén a dékán beszélt a pécsi jogi kar helyzetéről. A kar évi húszmillió
Ft-ot költ könyvtárának állománygyarapítására. Ennek nagy részét a központi
könyvtár kapja, a tanszéki könyvtárak gyarapítását korlátozni akarják, hogy ne
jöjjenek létre oktatói házi könyvtárak.
A
következő előadást Bragyova András
alkotmánybíró tartotta, melynek címe Könyvtár
és jogtudomány volt. Szerinte a
jogtudósok könyvtáraknak írnak és könyvtárakból írnak. A jogi könyvtár a
jogi tudás forrása, őrzője és továbbadója. Vannak, akik szerint jogtudomány nem
létezik. Ennek kapcsán megemlítette, hogy Magyarországon jogszabályok
megalkotásánál, bírósági döntések meghozatalánál nem támaszkodnak eléggé a
jogelméletre. A jognak van egy külön nyelvezete, a jogi nyelv, melyet a
bírósági döntvények és ezek kommentárjai őriznek. Jogi nyelv nélkül jogrendszer
nem létezik. A kriminológia, a jogszociológia és a jogtörténet egyaránt a
jogtudomány határterülete. Óvott attól, hogy a jogtudomány átvegye a
természettudományok „tudománymetriai terrorját”.
Ezt
követően Sipos Anna Magdolna (PTE FEEK Könyvtártudományi Intézet) tartotta
meg előadását, Egységesülő Európában
egységes könyvtárügy? Az európai integráció és a könyvtárak jogi szabályozása
címmel. Az európai könyvtárügyben már a XIX. sz. végén elkezdődik a jogi
egységesülés. Ekkor jelennek meg Európa-szerte a kötelespéldány-rendeletek.
Ismertette az UNESCO 1949-es nyilatkozatát, amely a közkönyvtárak törvényi
szabályozásának szükségességéről szólt. A nyilatkozat kimondta, hogy
közkönyvtárakat törvény alapján kell létrehozni és fenntartani, közpénzből kell
működtetni őket, a használat ingyenes kell, hogy legyen, és a használóknak
egyenlő jogokkal kell rendelkezniük. Ezt a nyilatkozatot később többször
aktualizálták. Az Európai Unió kulturális téren nem avatkozik be a tagországok
ügyeibe. Az unió tagállamaiban eltérő a könyvtári kultúra színvonala.
Ugyanakkor az unión belül vannak jelei a tagállamok egységesülő könyvtári
rendszerének létrehozása felé. Az uniótól független Európa Tanács az EBLIDA-val
együtt még 2000-ben dolgozott ki irányelveket könyvtári jogszabályokra és
könyvtárpolitikára. Az irányelv szerint a tagállamok törvényeit a nemzetközi
irányelvekhez kell igazítani, ahol szükséges új törvényeket kell alkotni. A
2000-es irányelvek érvényesülését nemrégiben vizsgálták, és csalódottan
állapították meg, hogy az ET tagállamai azokat nem ültették át a gyakorlatba.
2009
májusában az EBLIDA és a NAPLE Forum Bécsben
nyilatkozatot fogadott el, amely a könyvtári szolgáltatás szerepének és
lehetőségeinek Európa-szerte történő megerősítéséről szólt. A nyilatkozatban az
Európai Bizottság számára fogalmaztak meg négy ajánlást.
A szekcióüléseket a záró plenáris ülés
követte, melynek levezetője Kiss Gábor,
az MKE alelnöke volt. Először Bakos Klára beszélt, aki elmondta, mekkora öröm
volt neki, hogy az érdeklődők 10 szekció több mint 60 előadásán vehettek részt.
Megerősítette, hogy fontos az MKE-IKSZ együttműködés, és megköszönte a szervezők
fáradhatatlan munkáját. Ezután
Fehér Miklós, az MKE új főtitkára
következett, aki kiemelte, hogy az MKE-emlékéremmel jutalmazottak a szakma
különböző szeleteit képviselik. Azoknak, akik a tavaszi ünnepélyes bemutatón
nem vettek részt, bemutatta az MKE jubileumi évkönyvét, és felolvasta a szerzők
nevét, akiknek emléklapot adtak át. Ezt
követték a szekcióajánlások. A korábbi évek gyakorlatától eltérően itt nemcsak
az ajánló mondatok hangzottak el, hanem a szekcióülésen történteket is
ismertették. Végül átadták a vándorbotot, és befejeződött a Vándorgyűlés
hivatalos része. Jövőre Győrben találkozunk!
A könyvtárbusz
A
tudósításhoz felhasználtam Habók Lillának
a vándorgyűlésről született bejegyzéseit, köszönet érte.
Horváth
Tamás