Az idei úti cél Kis-Lengyelország volt
Az
MKE Mezőgazdasági Szervezete 2012
őszi kirándulásán – augusztus 29. és szeptember 2. között – Lengyelország
legdélebbi régióját, Małopolskát
vette célba.
Az ezer éves lengyel állam számtalan
ponton kapcsolódik Magyarországgal; hogy csak kettőt említsek, nagy
királyukként emlegetik Báthory Istvánt,
de a magyar trónon is ült lengyel uralkodó,
Jagelló Ulászló.
Az ország neve – Polska – a pole (mező), illetve az ebből
származó polanie
(mezők lakói) szóból ered. A magyarul használt lengyel szó eredete az óorosz lendó (irtásföld, szűzföld)
szóból származó lendzsan
(irtásföldön élő) lehet.
Az ország területe 322 575 km²,
lakossága 38 millió, ennek több mint 96%-a lengyel. Legmagasabb pontja a
Magas-Tátrában levő Rysy, azaz Tengerszem-csúcs, amely
2499 m magas. Legfontosabb folyói a Visztula és az Odera, és 9300 tó is van, de
ezek nagy többsége nem Kis-Lengyelországban található.
Nagy uralkodódinasztia a Piast, a
Jagellók, de ült a trónon francia – Valois – és svéd – Vasa – király is. A
litvánokkal is szoros szálak fűzik össze az országot, éltek államközösségben
is. Az ország néhányszor, hosszabb-rövidebb időre elvesztette az önállóságát, a
németek/poroszok/osztrákok, illetve az oroszok többször is elfoglaltak
országrészeket. 1918 novemberében lett független. 1989-ben volt az első
demokratikus választás. 1999-től a NATO, 2004 óta pedig az Európai Unió tagja.
A Kis-Lengyelország fogalom a
XIV-XV. század óta használt. Fővárosa, Krakkó évszázadokon
át (1795-ig) volt Lengyelország fővárosa.
Ennyi bevezető után lássuk, merre is
jártunk. A szlovák-lengyel határ után nem sokkal, Orawkán álltunk meg, amely a
Magyar Királyság Árva vármegyéjének északi faluja volt. A gyönyörű kis
fatemplomát látogattuk meg, amelyet 1648-ban kezdtek építeni vörösfenyőből fa-csapolással,
azaz egyetlen szög nélkül. A faliképek a XVIII. század közepére készültek el, a
templom névadójának, Keresztelő Szt. Jánosnak az élettörténetét mutatják be.
Boldog
II. János Pál pápa Karol Józef Wojtyła néven született
Wadowicében
1920. május 18-án, a katolikus egyház feje 1978. október 16-tól 2005. április
2-án bekövetkezett haláláig. (Ő avatta szentté IV. Béla királyunk lányát, Kingát
és Nagy Lajos lányát, Hedviget, akik mindketten a lengyelek
szeretett királynéi voltak.) Szülővárosa volt a második állomásunk, ahol
ellátogattunk a városka templomába. A mögötte levő házban töltötte gyermek- és
ifjúkorát a pápa. Az épületet egy alapítvány megvásárolta a tulajdonos
örökösétől, és a restaurálása után múzeumként fog majd működni. Addig azonban
egy szomszédos házban láthatunk emlékeket a szentatyáról: a bölcsőjét, a
sílécét, főpapi öltözeteit, a kézírását stb. A templom
mögötti kis cukrászdában kedvenc krémesét is megkóstolhatjuk.
|
|
Estére megérkeztünk kényelmes, szép
szállodánkba, ahol finom, lengyel vacsorával vártak. Másnap Krakkót vettük a nyakunkba, egy ötórás
városnézéssel kezdtünk, amely majdnem hatórásra sikeredett, hála lelkes
idegenvezetőnknek. A város területe 326,8 km2, lakosainak száma az
elővárosokkal együtt egy és negyed millió. Krakkó az egyetlen lengyel város,
amely a címerében megjelenítheti a lengyel címert, a heraldikus
jogok szerint ugyanis csak a fővárosi rangú városok tehetik ezt meg. A Visztula
partján a Kárpátok ölelésében, de sík vidéken fekszik a város, egyetlen
kiemelkedő pontja a Wawel domb, amelyet a vár ural. Krakkó
nagyon élhető város, rengeteg a zöld területe (40 park 320 hektáron), tisztaság
van, falfirkát csak elvétve látni. Krakkó fontos kulturális központ, Európa
egyik fő turisztikai célpontja. 1978-ban az UNESCO
világörökségi listájára felvették az Óvárost és a Kazimierz
kerületet. 2000-ben Európa kulturális
fővárosa volt. Sok színháza, múzeuma, 2008 óta operája és öt nyilvános
könyvtára van. 1364 óta működik egyetem a városban.
Könyvtárosok
a krakkói Jagelló Ulászló szobornál |
|
A Barbakánnál találkoztunk idegenvezetőnkkel, és a
Flórián kapun léptünk be az óvárosba. A város terjeszkedése miatt lebontották a
városfalakat, de itt meghagyták, mert a szél innen fúj be a városba, és féltek
attól, hogy a szél járványokat visz a városba, gyulladásokat okoz, és nem
utolsó sorban felfújja a fehérnép szoknyáját.
A Flórián kapu és a városfal óvárosi része amolyan
krakkói Montmartre, festők tanyáznak itt, naphosszat festegetnek, és árulják
képeiket. Végigsétáltunk a Flórián utcán, el Jan Matejko XIX. századi, német-lengyel-cseh származású festőművész, a Képzőművészeti Akadémia egykori rektorának
háza előtt, majd a Rózsa Hotel előtt,
amelynek kapuja fölött ez olvasható: addig
álljon a szálloda, amíg a hangya ki nem issza a Visztula vizét, és a teknős
körbe nem járja a világot; és akkor egyszer csak kiértünk Európa legnagyobb
terére, a 200x200 méteres Rynekre, a piactérre, amelyet ural a közepén álló Posztócsarnok. Ez valaha tényleg
posztócsarnok volt, ma már azonban apró boltok sokasága, ahol mindenféle
csecsebecsét vásárolhat a turista. A Posztócsarnok előtt áll a híres lengyel
költő, Adam Mickiewicz (Petőfi és Arany kortársa) szobra, szemben pedig a szépséges Mária-templom. Két tornya nem egyforma,
mert két testvér építette. Az idősebbik azt akarta, hogy az ő tornya legyen a
nagyobb, ezért megölte a testvérét. A gyilkos szerszám, egy kés, ma is ott lóg
a Posztócsarnok középső bejáratánál. Aztán persze a bűntudat nem hagyta
nyugodni, bevallotta bűnét, majd végzett magával is. A toronyból óránként
trombitaszó hallik, ami egészen kurtán-furcsán ér véget, mégpedig azért, mert egy
fiatalember, Heynal, trombitaszóval akarta figyelmeztetni a
várost a tatárok érkezésére, de egy gaz nyila átlőtte a torkát. A XIII. századi
alapra épült templomba feltétlenül be kell menni, mert a szárnyas oltára egyedülálló.
Egy nürnbergi mester tizenkét éven át alkotta 2808 firenzei aranyért. A keretét
a magyar László mester készítette 500 éves hársfából. Ez a késő gótikus stílusú
oltár a legnagyobb középkori szárnyas oltár. Szépek az 1370 körül készült
színes üvegablakok és a XV. századi papi ülések, a stallumok.
A főtéren álló virágos standok kapcsán idegenvezetőnk
elmesélte, hogy Lengyelországban nagy virágkultusz van. Ha esküvőre vagyunk
hivatalosak, a menyasszonynak feltétlenül kell vinni virágot, sőt ha férfi a
vendéglátónk, hozzá sem állíthatunk be virág nélkül.
Krakkóban sok galamb van. Megtudtuk, hogy ezek egytől
egyig elvarázsolt lovagok, és ha majd nagy bajban lesz a város, a
boszorka visszavarázsolja őket.
A Ryneken áll még a régi
városháza tornya. Az épület többi része elenyészett ugyan, de a toronyban
kávézó, a pincéjében borozó várja a megfáradt turistát. Aztán sétáltunk tovább,
elmentünk a Szt. Borbála, a Szt. Adalbert,
a Domonkos, a Ferences, a Szt. András,
a Szt. Péter és Pál-templom mellett,
és megtudtuk, hogy Krakkóban 120 templom van. Aztán megérkeztünk a Wawel dombhoz. A vár csücskében, a Tyúkláb bástyában vannak Szt. Hedvig királyné, magyar királylány
termei. A vár bejárata előtt a hős Tadeusz
Kosciuszko (ejtsd: Tadeus Koszcsuskó),
az 1794. március 12-én kitört felkelés katonai vezetőjének lovas szobra áll.
A székesegyház bejáratánál láthatjuk Wawel sárkányának a csontjait. Erről a bizonyos sárkányról
tudni lehet, hogy a kedvenc csemegéi a szűz lányok voltak, de jobb híján
egy-egy báránnyal is beérte. A ravasz lengyelek egyszer aztán jól kicselezték,
ként varrtak báránybőrbe, és ez okozta a sárkány vesztét.
A Szt. Szaniszló és Szt. Vencel-székesegyházat
1020-ban kezdték építeni, az évszázadok alatt többször leégett, átalakították.
A háromhajós, kereszthajós bazilikában áll baldachin alatt a haza oltára. A
kápolnákban és a kriptában királyok, királynék, nemzeti hősök, művészek
nyugszanak. Legdíszesebb a Zsigmond-kápolna, 20 kg arannyal vonták be a
kupoláját.
A
Mária-templom szárnyas oltára |
|
Ha Isten
velünk, ki ellenünk – áll a királyi
termek bejárata fölött. Gyönyörű XVI. századi vörösfenyő mennyezeteket látni,
minden ajtó kőkerete egyedi, az audiencia, illetve az oda várakozók termének
mennyezete alatt Dürer műhelyének freskói futnak körbe, nagyon szép kályhákban
és berendezési tárgyakban, festményekben gyönyörködhetünk. Idegenvezetőnk
elmesélt egy történetet, amely Sobieski
Jánossal esett meg egy csata előtt. A török hadvezér elküldött neki egy
bögre mákot azzal az üzenettel, hogy számolja meg a mákszemeket, ilyen rengeteg
az ő serege, adja meg magát. Sobieski viszonzásképpen egy borssal teli csuprot
küldött vissza, mondván, borsból kevesebb fér az edénybe, de ha megkóstolja,
érezni fogja mennyivel erősebb a máknál, úgyhogy a török sereg máris elvonulhat.
A csatát a lengyelek nyerték.
Egyéb érdekességeket is megtudtunk, például, hogy az
éhes lengyel mérges lengyel. Meg azt is, hogy régen mézsört ittak, de még ma is
meg lehet kóstolni ezt az ínyencséget (volt olyan kolléganő, aki bizony meg is
kóstolta). Indiai vendégek hívták fel vendéglátóik figyelmét arra, hogy a vár
alatt energiacsakra húzódik: van az udvaron egy
terület, ahol ezt határozottan lehet érezni.
A várból kijőve lenéztünk a Visztulára, amely felett
éppen egy léghajó lebegett, lent a parton pedig a fák között megpillantottuk a SÁRKÁNYt, vagyis csak a szobrát.
Visszasétáltunk az óvárosba, a Ferencesek terére, itt
áll Krakkó második legnagyobb épülete, a püspöki palota, és a szépséges gótikus
Ferences-templom, Wyspianski szecessziós üvegablakával. Közös sétánk utolsó
állomása a Kollegium Maius volt,
amely ma a Jagello Egyetem egyik épülete. A professzorok
kertjében az árnyas fák alatt pihenhet egyet a megfáradt turista.
Délután a Kazimierz
negyedben, a hajdani zsidónegyedben tettünk egy sétát. A II. világháború után
már nem laktak itt zsidók, és a betelepítettek eléggé lelakták a városrészt. A
rendszerváltás után mozgalmat indítottak, amelynek eredményeképpen sikerült
megteremteni a kerület mai, kissé bohém hangulatát. Jártunk a Remuh-zsinagógában
és temetőben, a Régi-zsinagógánál,
ami múzeumként működik, de épp az orrunk előtt zárták be, a Magas-zsinagógánál, az Izsák-zsinagógánál és a Tempel-zsinagógánál.
|
A sóbányában mindig törpék dolgoztak Kollegium Maius (6.,
7. fotó: Jankovics Mónika) |
A napot a wieliczkai sóbányában
fejeztük be. Szerencsénk volt, mert itt is kitűnő idegenvezető kalauzolta
csoportunkat. Megtanultuk milyen a máglyarakás, illetve az orgonasípos dúcolási
technika, láttunk 300 éves tökéletes állapotban levő máglyarakás-dúcolást, a só
kitűnően konzerválta a fát. Jártunk sóból csiszolt járólapokon. A mennyezet
sóból van, a falak sóból vannak, meg lehet kóstolni. A levegő tiszta, gyógyulni
is járnak ide betegek az erre kialakított termekbe.
Bábukkal illusztráltan láttuk a munkafolyamatokat. 700
kg-os hengerekben szállították a felszínre a sót. A XIV. századtól használtak
faládákat, a lovak pedig a XVI. században kerültek a bányába. 135 m mélyen volt
az istállójuk, 10 éven át kellett dolgozniuk minden másnap, utána pedig egy
közeli – lovak számára kialakított – öregek otthonába vitték őket. Az utolsó
lovacska, Baska,
2002-ben hagyta el a bányát. A sóbányai lovak nem vakultak meg, csak a
szénbányában dolgozó lovak jutnak ilyen szomorú sorsra, mert nem a sötét, hanem
a szénpor okozta a vakságot. A XVIII. században a magyarok csilléket
szállítottak Wieliczkába, ugató hangjuk miatt magyar kutyáknak nevezték ezeket. 1772
után az osztrákok robbantásos technológiát vezettek be, de nem képezték ki jól
a robbantó mestereket, ezért sok baleset történt. A bányászoknak jó
biztosításaik voltak, sok pénzt kellett tehát fizetni a hozzátartozóknak, és
hamarosan leálltak ezzel a bányászati móddal. A bányavizet régen kézzel, bőr
vödrökkel gyűjtötték össze, később ezt is ügyesen gépesítették, 1683 óta
páternoszterrel szállítják a felszínre a vizet. A villanyt 1915-ben vezették be
a bányába.
A Janowice kamrában
szép történetet hallottunk IV. Béla lányáról, Kingáról, aki a lengyel királyfival történt eljegyzésekor édesapjától
a máramarosi sóbányát kérte nászajándékba. Ott eldobta a jegygyűrűjét. Később Wieliczkán sétáltak a királyfival és a kísérettel, Kinga
pedig egyszer csak rámutatott egy helyre, és azt mondta, ott ássanak. Nagyon
hamar rábukkantak a sóra, és láss csodát, egy só tömbben megtalálták Kinga
jegygyűrűjét. A legenda szerint a gyűrű hozta Wieliczkába
a sót.
A Piłsudski Kamra
vízi összeköttetésben van más kamrákkal, régebben az alagutakon keresztül
tutajjal vitték át a turistákat.
Sóból faragott szobrokkal is találkoztunk a bányában,
megmintázták Kopernikuszt, Nagy Kázmér királyt, Jozef
Pilsudskit, a Második Lengyel Köztársaság első
államfőjét, Goethe-t. Több kápolnát alakítottak ki a bányában, ezekben vagy fa-
vagy sószobrok állnak.
A legszebb az 1896-ban megnyílt Szt. Kinga-kápolna,
amelyet inkább templomnak kellene nevezni, hiszen 54 m hosszú, 18 m széles, 12
m magas. Sóból faragott járólapok borítják a padlóját, hatalmas sókristály
csillárok lógnak a mennyezetről. A falakon domborművek az Újszövetség
jeleneteivel. A főoltáron Szt. Kinga szobra, a mellékalakok Szt. József és Szt.
Kelemen. 1999-ben felállították II. János Pál szobrát is, és ezeket
természetesen mind sóból faragták.
A középkorban a só ára az aranyéval vetekedett, és
hogy az ár ne csökkenjen, csak télen dolgoztak. Ma a bányászattal teljesen
felhagytak, a sóvízből lepárlással állítanak elő sót,
évi 16 tonnát, amelyet elsősorban a gyógyszeriparban, a kozmetikai iparban és
az élelmiszeriparban használnak fel. 1978-ban a sóbánya felkerült az UNESCO
világörökségi listájára.
Nők nem mehettek le a bányába, mert szerencsétlenséget
hoztak volna a bányászokra. A XIX. században azonban engedményt tettek, akkor
kezdődött az idegenforgalom, és idegenvezető mégiscsak lehetett nő.
Kilencszintes a bánya, a legalsó szint 327 m méter mélyen van, összesen 828
lépcsőt tettünk meg lefelé, felfelé szerencsére lifteztünk. A hőmérséklet kb.
14 oC odalent. A tavalyi statisztikák
szerint honfitársaink a hatodik helyen állnak a látogatók sorában, legtöbben
Nagy-Britanniából érkeztek Wieliczkába. Zarándok
csoportokat is fogadnak, nekik keresztutat alakítottak ki, amely a 135 m mélyen
levő Szt. János-kápolnában hálaadó
misével zárul.
A következő nap keretét is Krakkó adta. Reggel a
lengyel Faustina nővér tiszteletére épített Isteni Irgalmasság-bazilikában kezdtük a
napot, amelyet 2002 nyarán II. János Pál
pápa szentelt fel. Amiért igazán érdekes a számunkra, az a magyar Szentek Közössége-kápolna, amely a
bazilika alatti kápolnák sorában kapott helyet, és 2004. október 9-én Erdő Péter bíboros szentelte fel. A
kápolnát Puskás László görög
katolikus lelkész, festőművész közel egymillió darab velencei üvegmozaik-darabkából
készült 50 m2-es alkotása díszíti. Az oltárról a Faustina
nővér leírása szerinti Krisztus-arc tekint le. A kápolna két oldalán látjuk a
„szentfolyamot” magyar, lengyel és más közép-európai szentekkel, boldoggá
avatottakkal.
Vacsora után a vállalkozó kedvű utastársak újra buszra
szálltak, hogy gyönyörködhessünk Krakkó esti fényeiben.
A jasna górai Szent Kereszt és Szűz Mária Születése-bazilika
toronycsúcsa (1., 2., 10. fotó: Horváth
Tamás) |
|
A nap gerincét a
Warta folyó partján fekvő Częstochowa, illetve annak Fényes-hegye (Jasna Góra) adta. A
Jasna Góra elnevezés 1388-ból származik, és a
Magyarországról bevándorolt pálos szerzetesek nevezték el. (A Remete Szt. Pálnak szentelt pálos rend
az egyetlen magyar rend, Boldog Özséb
esztergomi kanonok alapította 1246-ban.) A pálosokat 1382-ben a Piast dinasztiába tartozó Opulai László herceg, Rusz nádorispánja hívta
be (ma is vannak magyarul beszélő szerzetesek), megalapította Częstochowában a kolostort (a pecsétes alapítólevél fakszimiléjét
mi is láttuk a múzeumban), és az évszázadok alatt Lengyelország egyik vallási
és kulturális központjává vált. Itt helyezték el a Szűzanya Csodatévő képét, az
úgynevezett Fekete Madonnát. A
legenda szerint a képet Szt. Lukács
festette a Szent Család otthonából származó cédrustáblára. A legújabb
tudományos kutatások szerint a kép megsemmisült valamikor a XII-XIII. század fordulóján, majd egy olasz művész újra megfestette az
eredeti deszkán a XIV. században. 1430. április 14-én huszita banda tört be a
kolostorba, lerántották az oltárról a képet, bevagdosták a Madonna arcát, és a
földre dobták, ahol három részre tört. A képet Jagelló Ulászló és felesége, a magyar Hedvig restauráltatta Krakkóban. A kép a keletkezése óta
csodatételekről vált híressé, a hála- és fogadalmi ajándékok több múzeumot
töltenek meg. 1650-ben született az öltet, hogy a hálaajándékok
felhasználásával készült palástba öltöztetik a Szűzanyát. Számtalan szebbnél
szebb, értékesebbnél értékesebb ruhát készítettek az évszázadok alatt, és készítenek
mind a mai napig, és időről-időre át is öltöztetik a képet. 1656. április 1-jén
II. János Kázmér király a Szűzanya
oltalmába ajánlotta országát, felkenve őt a Lengyel
Korona Patrónusának és Királynőjének.
Jasna Góra a nemzeti szabadság és a lengyelek vallási
érzületének szimbólumává vált.
Az elmúlt években a zarándokok száma meghaladta a négymilliót, akiknek 10%-a gyalogosan érkezett, és növekedett a külföldi zarándokok száma is.
A kolostor várszerű felépítésű, várfalakkal és bástyákkal van körülvéve, kapukon keresztül közelíthető meg. Tornya 106,3 m magas, 36 harang és csengő lakik benne, ezek máriás dalok dallamát játsszák. Az Arzenál épülete ma már múzeum, és a régi kolostori nyomda is az lett. A kolostor könyvtára mintegy nyolcezer kéziratot, ősnyomtatványt és régi könyvet tartalmaz. A királyi termek a magas rangú vendégek rendelkezésére állnak, az épület falában meghagyták a három belefúródott svéd ágyúgolyót, emlékeztetve a csatára, amikor – egyik csodaként – sikerült megakadályozni a kolostor bevételét, 1655. november 18-án. A kolostor magja, legrégebbi része a Szűzanya-kápolna, ahol a csodatévő kép van a főoltáron (az oltár tervét Giovanni Battista Gisleni olasz építész készítette el), ez a Nemzet Oltára, ahogy a pápa nevezte. Egyik oldalán az átlőtt papi öv (cingulus), amelyet az 1981. május 13-ai merényletkor viselt II. János Pál, az oltár másik oldalán a pápai arany rózsa kitüntetés, amelyet szintén ő adományozott a kolostornak. A kápolna közvetlen összeköttetésben van a Szent Kereszt és Szűz Mária Születése-bazilikával, amelyhez számtalan kápolna csatlakozik, és ahhoz, hogy jól eligazodhassunk bennük, sokkal több időre lett volna szükség. Meg aztán persze felújítás is zajlik, ami szintén nehezíti a tájékozódást. A bazilikát egy tűzvész után késő barokk stílusban építették újjá, 1855-ből való fából faragott gyönyörű orgonájának 105 sípja van és négy manuálos. Szerzetes idegenvezetőnk sok helyen végigkalauzolt minket, múzeumokban jártunk, megmutatta a lovagtermet, amit világi jellegű összejövetelekre használnak, innen nyílik a kolostor (ahová nők nem léphetnek be), amely szintén összeköttetésben van a Szűzanya-kápolnával.
Mielőtt elhagytuk a szemerkélő esős, kissé borús képet nyújtó Jasna Górát, különleges élményben lehetett részünk. Két kórustag kolléganőnk énekelt nekünk gyönyörű dalokat, köztük Wolf Péter Ave Mariáját.
Másnap búcsút mondtuk a kedves Krakkónak, és megkezdtük a visszavonulást. Szomorú volt a búcsú, szomorú helyre igyekeztünk, és az időjárás is ennek megfelelő arcát mutatta. Szemerkélő esőben sétáltunk át az Arbeit macht frei, azaz A munka szabaddá tesz feliratú kapu alatt, hogy alámerüljünk a szörnyűségek hullámaiba. Már biztosan minden olvasó kitalálta, hogy Auschwitzban járunk, amely egykor laktanya volt. Mikor Hitler 1939-ben lerohanta Lengyelországot, ide gyűjtötték össze az értelmiséget, akik lázítani akartak ellene. A háború kitörése után szovjet hadifoglyokat hoztak, akikkel felépíttették Birkenau barakktáborát. Az összegyűjtött zsidókat – később cigányokat és homoszexuálisokat is – idehozták, és mivel vasúti csomópont volt, és a két tábor együtt óriási nagy volt, a munkatáborból 1942-ben haláltábor lett, összesen öt krematóriummal. A birkenaui négy megsemmisült a háború végén, de az auschwitzit megnézheti a látogató. Az idehurcolt másfél millió európai (minden harmadik magyar állampolgár volt) közül egymillió-egyszázezren itt is maradtak. Tárlókban láttunk felhalmozva rengeteg hajat, szemüveget, használati tárgyat, bőröndöket, hátizsákokat. Amit láttunk, az a legutolsó hónapok gyűjteménye, ugyanis – amíg a front távolabb volt – mindent Németországba szállítottak, és ott újrahasznosították vagy eladták. Eleinte regisztrálták a foglyokat, fényképet is készítettek róluk, később minderre már nem volt idő, ezért kitalálták, hogy számot tetoválnak mindenkinek a karjára. Álltunk Birkenauban azon a bizonyos rámpán, ahová befutottak a vonatok, és Mengele doktor osztályozta a foglyokat. Kiket a krematórium irányába, kiket a munkatáborba küldött, néhányakat pedig kísérleti alanyoknak választott ki. A táborigazgató azzal fogadta az újonnan érkezőket, hogy innen csak a kéményen át lehet távozni.
Iszonyú volt ez a néhány óra, most írás közben is ráz a hideg.
A Willa Koliba Zakopanéban (3., 4.,5., 12. fotó: BB) |
|
Zakopane felé közeledve kisütött a nap, és ezzel a hangulatunk is megváltozott. A városka a Tátra hegyeinek ölelésében fekszik. Jöhetünk ide túrázni, síelni, vagy csak sétálgatni, élvezni a látványt, és jó levegőt szívni. Számos híres ember járt ide nyaralni, feltöltődni. Karol Szymanowski zeneszerző háza, a Willa Atma most múzeum. Itt töltötte öreg napjait Jan Kasprowicz költő, itt élt és alkotott Kornel Makuszyński képregényíró. Stanisław Witkiewicz díszlettervező (meg költő, novellista, festő, fotós, filozófus) is ideköltözött, az ő háza volt a szép Willa Koliba, és az 1890-es években tulajdonképpen ő alakította ki – a helyi népművészetre támaszkodva – a szecessziós díszítő elemekkel kombinált faház típust, amelyből oly sok épült Zakopane-szerte, és még ma is ezek határozzák meg a városka hangulatát.
Először a Fatimai Szűzanya-templomhoz mentünk, amely 1992-ben épült fából, a kápolnában levő Szűz Mária-szobor a fatimai püspök ajándékaként érkezett az 1960-as években. Aztán tettünk egy nagy sétát a városban, hogy magunkba szívhassuk a kertes faházak kellemes hangulatát. Meglátogattuk a kedves kicsi, 1847-51-ben épült ótemplomot, amely szintén fából épült, és a hozzá kapcsolódó ótemetőt a szép régi, gondozott sírokkal.
Aztán befordultunk a sétálóutcára (itt volt a szállodánk is), és egyszerre belecsöppentünk egy egészen más hangulatba. Millió ember nyüzsgött, kis boltok, kávézók, éttermek hosszú sora két oldalt, az út szélén pedig egymás után kis kocsikról árulták az oscypeket, a tátrai ember finom sajtját. Dupla gúla vagy orsó alakú sajtok ezek; klasszikusan csak juhtejből, de ma már 40% tehéntej hozzáadásával is készülhet. Füstölt, füstöletlen és friss sajt változatban is kapható, és nagyon-nagyon finom. Lehet aztán kapni itt bölényfüves vodkát is, meg mindenféle ínycsiklandó karamellákat…
Az interneten – egy utazási blogban – találtam egy érdekes ajánlást, közel Zakopanéhoz, és ez Dębno Podhalańskie. A faluban található a szép, vörösfenyőből csapolásos technológiával épült kicsi fatemplom, a Szt. Mihály Arkangyal-kápolna 1500 körülről, amely az UNESCO világörökség része. 70 falfestmény, festett mennyezet díszíti és egy 500 éves, ma már nem használt tabernákulum. Nagyon hálás vagyok a blog írójának, hogy rátalálhattunk erre az igazi gyöngyszemre. Külön érdekesség, hogy a kápolna mögött egy óriási rózsafüzér van. Nagy lapos kövek ülnek fém foglalatban, fém lánc fogja őket össze, a végén fém kereszt. Még nem láttam ilyet sehol, eredeti az ötlet, nagyon tetszett.
Vasárnap reggel volt, és éppen a mise végére érkeztünk. A pap kicsit morcos volt, látva a busznyi embert, de mikor megtudta, hogy magyarok vagyunk, megenyhült, adott pár percet körülnézni, sőt még egy magyar nyelvű ismertetőt is előkerített. Cserében lelkesen gyönyörködtünk a kis kápolnában. A sekrestyés hozta a képeslapokat, mert fotózni nem szabad. Végül még egy kis éneklésre is engedélyt kaptunk. Alkalmi kórusunk – Bea és Éva, kiegészülve Bélával – szép muzsikával kápráztatott el minket, végül közkívánatra az Ave Maria is elhangzott. Felemelő élmény volt.
|
Hurrá, tutajozunk! (8.,14. fotó: dr. Szekeres Béla)
Az 500 éves fatemplom, előtte az óriás rózsafüzér (9.,
11., 13. fotó: Pálfai Katalin) |
Mire kiértünk a parkolóba, előkerültek az árusok is a portékáikkal – oscypek, méz, szőrme- és bőráruk –, és akinek volt még pénze, hát elkölthette, aztán indultunk is tovább, új kalandot keresve. A reggeli pára még nem szállt fel, mikor megérkeztünk Sromowcéba. 11 órakor szálltunk tutajra a Dunajecen, és láss csodát, mintegy varázsütésre kisütött a nap. Ez itt a Pieniny-i Nemzeti Park területe, és 18 km hosszan, két és negyed órán át kanyarogtunk a folyóval, sokáig a Trzy Korony, azaz Három korona hegy körül. Van egy 7 km-es folyószakasz, ahol kanyonként hatol át a Pienineken, nagyon-nagyon szép. Minden csupa zöld, de a hegyoldalak itt-ott kilátszanak fehéren, szürkén a növényzet közül. A víz kristálytiszta, általában sekély, de egy helyen 12 m széles és 12 m mély a folyó. Minden tutajt két tutajos – górál fiatalemberek – irányít szép hímzett lajbiban. Négy tutajjal vágtunk neki a haboknak, a mi két tutajosunk Bartek és Gyuri (lengyelül nem sikerült megjegyezni) volt. Bartek lengyelül, oroszul, angolul mesélt a látnivalókról, nagyon aranyos volt. Időnként kacsák szegődtek a nyomunkba, de sajnos nem készültünk finom falatokkal, így egy idő után feladták. Nagy testű sirályok ringatóztak a vízen, a mélyebb folyószakaszokon pedig nagyobbacska halak úsztak el mellettünk. A Dunajec határfolyó, és a szomszédos Szlovákiában is lehet tutajozni. Kecses hidacska ível a két part, a két ország között.
Szczawnicában kötöttünk ki, itt trélerre teszik a tutajokat, úgy viszik vissza őket a kiindulási ponthoz. Buszok várják a tutajozókat, hogy őket is visszaszállítsák Sromowcéba az autóikhoz, de lovas kocsik is rendelkezésre állnak, némi plusz költséget kell csak áldozni, és mennyivel hangulatosabb... Nekünk azonban nem kellett bajlódnunk a visszaúttal, hiszen a mi autóbuszunk a parkolóban várt ránk, és ahogy mindnyájan megtaláltuk már indultunk is Magyarország felé.
De jó volt írás közben újra átélni ezt a tartalmas, szép, jó hangulatú öt napot! Remélem, élmény lesz olvasni is.
Benczekovits Beatrix