Agrárkönyvtári
Hírvilág, 2014. XXI. évfolyam 2. szám
Ökológiai
kitekintő
Ökológiai beszélgetés a
vörösiszap-katasztrófáról
Az
MTA
Könyvtár és Információs Központ
konferenciatermében A vörösiszap-katasztrófa komplex társadalmi
hatásvizsgálatának eredményei címmel – az Agora-program és a
Magyar Szociológiai Társaság Holisztikus Ökológiai Szakosztálya
közös rendezésében szervezett – előadással egybekötött ökológiai
beszélgetésre került sor 2014.
április 16-án.
Dr.
Bartal Anna Mária
és dr. Ferencz Zoltán szociológusok
–
és egyben a kutatás vezetői
–
előadásukban ismertették kutatási eredményeiket, majd kötetlen beszélgetés
alakult ki a hatásvizsgálat eredményeiről és az ebből levonható konklúziókról.
Az
előadáson megjelent érdeklődőket a Magyar Szociológiai Társaság Holisztikus
Ökológiai Szakosztályának elnöke, Antal Z. László köszöntötte, aki rövid
bevezetőjében bemutatta az előadókat, illetve utalt az előadás mögötti nem kis
erőfeszítést igénylő kutatómunkára és a kérdés komplexitására.

Dr.
Ferencz Zoltán
|

|
A 2010.
október 4-én bekövetkezett vörösiszap-katasztrófa társadalmi hatásvizsgálatának
létjogosultságát elsősorban az adja meg, hogy magyar vonatkozásban – a
katasztrófa igen nagy médianyilvánossága ellenére – eddig az ország lakosságát
hasonló méretekben megmozgató katasztrófa társadalmi hatásvizsgálatára nem
került sor. Előadásában
dr.
Ferencz Zoltán
szociológus is utalt arra, hogy korunk nemzetközi gyakorlatában
egy
hasonló horderejű katasztrófa elhárítása és a humanitárius segítségnyújtás
lezajlása után azonnal megtörténik a programok komplex hatásvizsgálata. A
magyarországi humanitárius segítségnyújtásban azonban ez nem számít bevett
gyakorlatnak, és ennek kimunkálása mintha elkerülte volna a társadalomtudósok
figyelmét. Ösztönzőleg hatott tehát a probléma társadalmi hatásvizsgálatának
tudományos igényű elvégzésére az a körülmény, hogy a vörösiszap-katasztrófával
kapcsolatos eddigi elemzések mindenekelőtt környezetvédelmi, természetföldrajzi,
ökológiai és biológiai szempontból vizsgálták a problémát. A
vörösiszap-katasztrófában érintett települések (Devecser, Kolontár
és Somlóvásárhely) kártalanítását célzó törekvések és beruházások
napjainkra gyakorlatilag lezárultak.1
Lehetővé vált tehát a katasztrófa utáni helyzetbe beavatkozó szervezetek
munkáját, illetve a közvetlenül és közvetetten érintett károsultak helyzetét
olyan környezetben vizsgálni, amelyben viszonylag friss emlékanyag tárgyilagos
megközelítései álltak rendelkezésre.
A
kutatás számos,
eddig
kevésbé ismert kérdésre kereste a választ: Miként ítélte meg és értékelte a
közvetlenül és közvetetten károsult lakosság a katasztrófát követő beavatkozás
folyamatát, illetve a beavatkozásban részt vevő szereplők munkáját? Milyen
szándékolt és nem szándékolt társadalmi hatásai mutathatók ki a
segítségnyújtásnak a károsultak körének közösségében? Az önkéntesek toborzása és
jelenléte milyen problémákat vetett fel? Milyen tanulságokkal járt a
humanitárius segítségnyújtásban részt vevő és a katasztrófába beavatkozó
szervezetek számára a katasztrófa után betöltött tevékenységük? Miként működött
és alakult át kapcsolatrendszerük? Hozzájárult-e a sajnálatosan bekövetkező
katasztrófa a hazai humanitárius segítségnyújtás gyakorlatának és módszereinek
megújulásához? Mi a katasztrófában érintett közösség tagjainak jövőképe?
A
kutatás eredményeinek köszönhetően megismerhettük azt a társadalmi szituációt
is, amelyben bekövetkezett a vörösiszap-katasztrófa.
A
magyar népesség jelentős részének ugyanis nem voltak ismeretei arról a
településkörről – mint az előadásban részletes településstatisztikai adatokkal
bemutatott leszakadó térségről – ahol az Ajkai Timföldgyár
vörösiszap-tárolójának gátszakadása bekövetkezett. Beszédesnek bizonyultak ezzel
összefüggésben a katasztrófában érintett településekre jellemző
társadalomstatisztikai – mindenekelőtt az előadás során megismert demográfiai és
munkaerő-piaci – adatok.
Kolontáron és Devecserben 2010 és 2011 között jelentős lakosságszám-csökkenés
volt tapasztalható, hiszen a teljes évtizedes csökkenés 24%-a, illetve 30%-a
gyakorlatilag egy év alatt következett be. A katasztrófának tehát a két
településen ténylegesen kimutatható hatása volt. Részletes adatokat ismerhettünk
meg a szóban forgó három település népességének gazdasági aktivitása
(foglalkoztatott, munkanélküli, inaktív kereső, eltartott) szerinti megoszlását
illetően is. Devecserben a foglalkoztatottak helyzetét már a rendszerváltás
utáni munkaerő-piaci leépülés is sokkal erőteljesebben érintette, mint a
környező településeken. A település-háztartási adatokból láthatóvá vált, hogy
itt 2011-ben – ha nem is drasztikusan – tovább romlott a foglalkoztatási helyzet
a tíz évvel korábbihoz képest (93 foglalkoztatott 100 háztartásra). Kolontár és
Somlóvásárhely foglalkoztatási mutatói a legmagasabbak voltak a térségben,
hiszen 2011-ben közel 10%-kal több foglalkoztatott volt a háztartásokban (116,
illetve 101 foglalkoztatott jutott 100 háztartásra). A térség egészségügyi
mutatói szerint a Devecseri kistérségben a gyermekek körében kiemelt
betegségeknek számítottak – már a katasztrófát megelőzően is – a légzőszervi
megbetegedések, amelyek mértéke az egyes időszakok között másfélszeresére nőtt.
Kiemelkedő mértékben emelkedett a magas vérnyomással, valamint az immunrendszeri
és viselkedészavarokkal járó betegségek száma. A hatásvizsgálat eredményeinek
alapján egyértelmű a krónikus betegségekben szenvedők számának növekedése, ám
ezzel együtt is nyitott kérdés maradt, hogy ez a tendencia a vörösiszapnak
köszönhető-e kizárólagosan.
A szociológusok a kutatómunka módszertani jellemzőit érintve kiemelték,
hogy a
kutatás
során –
a
problémát több oldalról megközelítve
–
a
humanitárius szervezetek összes érintettjére és résztvevőjére kiterjedő ún.
stakeholder-analízist alkalmaztak, amelyet kiegészítettek kvantitatív és
kvalitatív módszerekkel. A vizsgálat részeként alkalmazott kvantitatív módszer –
kérdőíves megkérdezés
alapján
– 180-180 fő közvetlen és közvetett károsultra terjedt ki. A kérdőíves
adatfelvétel mindenekelőtt a közvetlenül és közvetetten károsult lakosság
életmódbeli jellemzőit (lakás, lakókörnyezet, egészségi állapot) vizsgálta,
illetve a célcsoportok elégedettségét a humanitárius szervezetek
segélynyújtásával kapcsolatban. A segélyszervezetek munkatársaival és az
érintettekkel lefolytatott interjús vizsgálatok is kiegészítették a
hatásvizsgálatot.
A
kutatást végző szociológusok közvetlen károsultnak tekintették azokat a
családokat, amelyeknek a házát, és ezzel együtt mindenét elvitte a vörösiszap,
valamint akik a helyreállítás után a településen új házat kaptak, illetve
használt ingatlant vásároltak.
Közvetetten károsulton minden olyan Devecseren, Kolontáron és Somlóvásárhelyen
élő lakost értettek, akik valamilyen más formában – például kertjük vagy más
ingóságuk révén – voltak elszenvedői a vörösiszap-katasztrófa következményeinek.
A
katasztrófában közvetlenül, illetve közvetetten érintett károsultak legfontosabb
jellemzőiből levonható konklúziókra utalva dr. Ferencz Zoltán kiemelte, hogy a
közvetlen károsultak javarészt olyan gyermeket vállaló és családalapító –
átlagosan 40 év fölötti – lakosok voltak, akiknek évekkel a katasztrófa
bekövetkezése előtt kialakított családi környezetét pusztította el a vörösiszap,
valamint akik ezzel együtt teljes egzisztenciájukat is elveszítették. Ezzel
összefüggésben volt jól körülhatárolható egy olyan társadalmi csoport, amelynek
elégedetlensége az őt körülvevő világ szinte minden szegmensére kiterjed. Ezt a
40 és 59 év közötti csoportot a kutatást végző szociológusok ún. „elégedetlen
korosztályként” definiálták, és természetesen ők voltak az elsődleges
károsultjai a vörösiszap-katasztrófának. Ez a korcsoport volt leginkább
elégedetlen a közösségi célú fejlesztésekkel, a segélyszervezetek katasztrófa
idején és kárenyhítéskor végzett munkájával. Az érintett társadalmi csoport
véleményének alakulását alapvetően befolyásolta a katasztrófában való
érintettség és – jóllehet ennek jogossága nem vitatható – a világot ezen a
szituáción keresztül tudták kizárólag szemlélni, érzékelni és értékelni.
Dr.
Bartal Anna Mária szociológus, a hatásvizsgálat-készítés nemzetközi
gyakorlatának megkerülhetetlen tényezőjével,
a
katasztrófa-beavatkozás aktorainak elemzésével kezdte előadását.
Szemléletesen érzékeltette, hogy a katasztrófában résztvevő aktorok között
többszereplős hálózat alakult ki, amelynek egyik legérdekesebb szegmense a helyi
önkormányzat volt, mint egyfajta pufferzóna a kormányzati utasítások és a
károsultak között. Hangsúlyozta, hogy míg az alulról jövő kezdeményezésekkel,
igényekkel, elégedetlenséggel az önkormányzatok találkoztak, addig ezek
megoldási módja csak részben tartozott az érintett települések saját
hatáskörébe.

Dr. Bartal
Anna Mária
|

|
A
kutatásban részt vevő szociológusok eredményei is megerősítették a katasztrófa
helyszínén megnyilvánuló túlsegélyezésről alkotott kép realitását. Oly mérvű
társadalmi figyelem és adakozási vágy indult meg országos méretekben, amely
magyar viszonylatban ez idáig szinte példátlan volt. A több csatornán keresztül
érkező adományoknak köszönhetően a vörösiszap-katasztrófában károsultak számához
mérten nagyságrendekkel nagyobb összegek álltak rendelkezésre. Mint ismeretes,
az érintettek megsegítésére 2010. október 9-én jött létre a Magyar Kármentő
Alap, melyre a világ minden részéről elküldhették adományaikat azok, akik
segíteni szerettek volna a bajbajutottakon. A hatásvizsgálat eredményeit
összegző előadáson bemutatásra került a Kármentő Alap támogatásának
településenként és támogatási területenként történő megoszlása is. Az adatokból
világossá vált, hogy elsősorban a károsultak közvetlen támogatására valamint a
helyi gazdaság fejlesztésére (vállalkozások, ipari park, szolgáltatások,
infrastruktúra fejlesztése) fordítottak a pénzalapból. A katasztrófában érintett
települések károsultjainak részéről igen erőteljesen megnyilvánult a Kármentő
Alapnak köszönhetően befolyt összegek szimpla szétosztásának igénye is.
A
szociológus utalt arra, hogy a károsultak számát tekintve a humanitárius
segítségnyújtást bármelyik nagyobb magyarországi segélyszervezet képes lett
volna lebonyolítani, jóllehet a katasztrófa jellegénél és egyediségénél fogva
természetes volt minden jelentősebb segélyszervezet jelenléte.
A
kutatás eredményeként világos képet kaphattunk arról, hogy az egyes humanitárius
segélyszervezetek (Baptista Szeretetszolgálat, Katolikus Karitász, Máltai
Szeretetszolgálat, Ökomenikus Segélyszervezet, Református Szeretetszolgálat,
Vöröskereszt stb.) mely területeken nyújtottak pótolhatatlan
segítséget a katasztrófában érintetteknek. Kiemelte az Országos
Katasztrófavédelmi Főigazgatóság által létrehozott Civil Humanitárius
Koordinációs Központ megalakításának jelentőségét is, amelynek segítségével
az egyes segélyszervezetek meg tudták szervezni az érintettek számára érkező
adományok felhasználását. A segélyszervezetek adatbázisaik kölcsönös
megosztásával, tevékenységüket specializálva klaszter típusú segélyezést
hajtottak végre.
A
katasztrófabeavatkozás nemzetközileg is meghatározott szakaszainak – az
egyéni reakciók időszaka, a túlélés utáni periódus, a
rehabilitációs szakasz, az
újjáépítés periódusa –
elemzésére kitérve nyert igazolást, hogy közvetlenül a katasztrófa megtörténte
után a családi és szomszédsági hálózatok mozdultak először. A családi segítő
kapcsolatok nagyon erősek voltak a mentés idején, és részint ennek tudható be,
hogy a későbbiekben is széles körű segítőháló alakult ki a bajbajutottak között.
Nem elhanyagolhatóak ezzel összefüggésben a katasztrófában érintett
településbeli különbségek, hiszen az alig hatszáz helyi lelket számláló
Kolontáron valamivel erőteljesebben nyilvánultak meg a fent említett segítő
kapcsolatok, mint a városként funkcionáló Devecserben. Bár ez utóbbi sokkal
heterogénebb társadalmi összetételű település is egyben Kolontárhoz képest.
A
közvetlenül és közvetve károsultak körének a helyszínen beavatkozó
szervezetekről alkotott képe is a vizsgálat elengedhetetlen részét képezte. A
kutatás ebben az aspektusban együtt kezelte Kolontár és Devecser helyi
közösségeit. Kolontár népessége – a kormányzati szereplők, a helyi közösség, a
családi és szomszédsági hálózatok hozzáállásának megítélését tekintve –
elégedettebbnek mondható a devecseri lakosságnál, ám a segélyszervezetek pozitív
megítélésének mértéke közel azonos volt. A legelégedettebbek a katasztrófa-,
rend-, honvédelmi szervezetekkel és a tűzoltóság egységeivel, míg a
légelégedetlenebbek a hitel- és biztosító intézetekkel voltak a devecseri és
kolontári lakosok.
Somlóvásárhely – amelyet a másik két településhez viszonyítva némiképp
részlegesebben érintett a helyi szinten halálos áldozatokat nem követelő
katasztrófa – kevesebb figyelmet kapott. Jóllehet, Somlóvásárhely helyi
közössége sem volt egységes abban, hogy megegyezik-e a település hosszú távú
érdekeivel – elsősorban a Somlói borvidékre gyakorolt igen
előnytelen megítélés miatt – a katasztrófában való érintettség
propagálása. Tehát a gazdasági racionalitás, illetve a katasztrófából eredő
környezeti hatás lehetőség szerinti elfedésének szempontjai is képviseltetve
voltak a helyi lakosság körében.
A
kutatás módszertanilag is egyik legizgalmasabb része
a
humanitárius segítségnyújtásban résztvevő önkéntesek körében végzett
felmérés volt. Ebben az esetben az ún. kvantitatív módszereken belül online
kérdőíves megkérdezést végeztek. Kevésbé közismert, hogy a katasztrófák
utáni intézkedések nemzetközi gyakorlatában valódi veszélyforrást jelenthet a
spontán önkéntesek megjelenése. A vizsgálatnak tehát nem titkolt célja volt
annak kimunkálása, hogy az önkéntesek toborzása és foglalkoztatása milyen
problémákat vetett fel, valamint milyen eredményekkel járt jelenlétük a
humanitárius programok lebonyolítása során. Kiterjedt a vizsgálat annak
feltérképezésére is, hogy egyrészt milyen motivációk – pszichológiai,
környezetvédelmi, esetleg karrierépítési szándékok – játszanak szerepet
az önkéntesek közreműködésében, másrészt milyen a megkérdezettek „ideális
önkéntesről” alkotott képe. A válaszok alapján az ideális önkéntes legfontosabb
attribútumai között a fegyelmezettség, segítőkészség, kitartás, csapatjátékosság
és az utasítások betartásának készsége szerepelt az első helyen. A kutatás
részleteiben vizsgálta a segélyszervezetek tevékenységének önkéntesek által
történő megítélését, melynek egyik legfigyelemreméltóbb eredménye a Máltai
Szeretetszolgálat munkájának kimagaslóan pozitív véleményezése volt.
A
hatásvizsgálat szerint a vörösiszap-katasztrófában közvetlenül károsultak
némiképp elégedettebbek voltak a közösségi célú beruházásokkal (iskola, orvosi
rendelő, közterületek, futballpálya felújítása, csatornahálózat korszerűsítése,
közműfejlesztés), mint az érintett települések közvetetten károsult lakossága.
A
katasztrófa-beavatkozás szándékolt és nem szándékolt hatásainak elemzése is a
vizsgálat fókuszában állt. Az ide vonatkozó eredmények azt tükrözik, hogy a
katasztrófában közvetlenül károsultak sokkal inkább a negatív nem szándékolt
hatásokat emelték ki (a katasztrófa megosztotta a település lakosságát, viszályt
és irigységet szült, felszínre hozta a meglévő feszültségeket…) míg a
közvetetten károsultak esetében a pozitív nem szándékolt hatások felé
(erősítette a település közösségét, megmutatta az összefogás erejét, erősítette
az emberek közötti összetartozást…) billent a mérleg nyelve.
A
kutatást végző szociológusok kíváncsiak voltak azokra az erőteljesen
megnyilvánuló – nem utolsó sorban mentálhigiénés és pszichológiai
–
igényekre is, amelyeket a megkérdezettek kimondottan fontosnak tartottak a
jövőre nézve. Kolontár és Somlóvásárhely megkérdezettjei határozott igénnyel
léptek fel arra nézve, hogy a települést és közvetlen környezetét érintő
tervekről rendszeres legyen a helyi lakosság tájékoztatása, vagyis a település
lakossága és az önkormányzat közötti kommunikáció javítása. A katasztrófában
érintett települések helyi lakossága a folyamatos légszennyezettség-mérést és a
közösségi összetartozás erősítésének szükségességét is kiemelt fontosságúnak
vélte.
A
hatásvizsgálat eredményeinek köszönhetően átfogó képet kaptunk a
vörösiszap-katasztrófában érintettek (károsultak és aktorok)
kapcsolatrendszerének jellemzőiről, a katasztrófa-beavatkozás szándékolt és nem
szándékolt hatásairól, valamint a károsult települések társadalmi, gazdasági és
közösségi jövőképe alakulásának egyes aspektusairól.
Kétségtelen, hogy az Ajkai Timföldgyár vörösiszap-tárolójának gátszakadása után
új időszámítás kezdődött a három érintett településen. De vajon a kártalanítását
célzó törekvések és beruházások lezárulásával a lelki sebek is begyógyultak
Devecseren, Kolontáron és Somlóvásárhelyen?
Zubor Ferenc