Agrárkönyvtári Hírvilág, 2007. XIV. évfolyam 4. szám | Nálunk történt – Agrárszakmai rendezvények |
Agrárpiacunk védelme
Az
Országos Mezőgazdasági Könyvtár és
Dokumentációs Központ szeptember 25-én
Agrárpiacunk védelme című
rendezvényére várta az érdeklődőket.
Dr. Udovecz
Gábor az Agrárgazdasági Kutató Intézet főigazgatója Hogyan legyünk sikeresek agrárpiacunk védelmében
az Európai Unióban? című előadását követően Sidlovits Diána, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának szakmai referense Bormarketingünk sikereiről és kudarcairól
tájékoztatta a hallgatóságot. A rendezvényt záró fórum előtt Werli József, a Magyar Pékszövetség szakmai titkára Kenyérpiacunk helyzetét és
várható változásait elemezte.
A vendégeket Lükőné
Örsi Gabriella, az OMgK főigazgatója köszöntötte, majd átadta a szót a
rendezvény szervezőjének és levezetőjének, Tamás
Enikő főszerkesztőnek.
Lükőné Örsi Gabriella, Tamás Enikő, dr.
Udovecz Gábor, Sidlovits Diána és Werli József
Sikerünk záloga az export növelése
Dr. Udovecz Gábor előadásából agrárpiacunk elmúlt 3 évben tapasztalt
fejlődéséről, változásáról kaphattunk képet.
Az EU-csatlakozást követően Magyarország előtt
megnyíló nagy, egységes uniós piacon a termelők új lehetőségekhez jutottak.
Szép számmal meg is jelentek, amit az export 2004 óta tartó dinamikus
növekedése is bizonyít. 2000-ben 2,4 milliárd euró
értékű volt az ország kivitele az agrárium vonatkozásában, míg 2006-ban már
elérte a 3,7 milliárd eurót. Ezzel együtt az import volumene is nőtt.
Elégedettségre még sincs okunk, és ez abból adódik,
hogy a kereskedelmi mérlegünk nincs egyensúlyban. Az import sokkal nagyobb ütemben nő, mint az export. Az összes
fogyasztásból a behozott termékek aránya 20% fölött van. Ez az érték 10 éve még
csak 5% volt, 2004-re pedig megduplázódott, és elérte
a 10%-ot.
Jól példázza ezt az aránytalanságot az a szomorú tény,
hogy sertéshúsból nettó importőrök lettünk. Tejiparunk is nyersanyaghiánnyal
küzd, mivel a folyadéktejet – az alacsony felvásárlási árak miatt – a termelők
Olaszországban értékesítik. A zöldségszektor még állja a versenyt, de sajnos a
gyümölcskereskedelem terén már nincs okunk dicsekvésre. Összességében
megállapítható, hogy a velünk egy időben csatlakozott országoknak jobban
sikerült alkalmazkodni az új piaci viszonyokhoz.
Agrárpiacunkon számos változás történt a csatlakozás
óta. Legszembetűnőbb, hogy termékeinkkel nagyobb piacon jelenhetünk meg. Ebből
adódóan a termelők, a kereskedők és az elosztó rendszerek politikája más léptékű.
A mérethatékonyság érdekében a befektetők 1–2 jól felszerelt, csúcstechnológiát alkalmazó gyárat működtetnek, s az ott
előállított termékekkel dömpingáron jelennek meg a piacon.
A WTO-tárgyalások eredményei alapján a jövőben a
verseny további éleződésére lehet számítani. A piac védelme érdekében az EU is
rendelkezik bizonyos eszközökkel, melyeket jól megalapozott indokok alapján
alkalmaz is (engedélyezési rendszer, vámkedvezmények, dömpingár). Az egyes
tagországok gazdaságpolitikájukon (adó- és hitelpolitika, támogatások), a
kollektív marketing tevékenységen, a termelői összefogáson, a fogyasztók
megnyerésén, az élelmiszer-biztonsági intézkedéseken
és a védjegyek alkalmazásán keresztül tudják a piaci viszonyokat szabályozni,
befolyásolni.
Hazánkat legnagyobb kudarc a termelői, feldolgozói
összefogás terén érte. Rendkívül egyoldalúan nyersanyag-termelésben
gondolkodunk.
Az egyes termékpályák szereplőinek szorosabb és
hosszabb távú együttműködésére, integrációjára lenne szükség a hazai piac
védelme érdekében.
Válasszuk a hazait!
Hazánk
szőlőtermő területe folyamatosan csökkent az elmúlt években – tudtuk meg Sidlovits Diánától. Az okok között
minden bizonnyal a 2004–2006 közötti időszakra jellemző szerkezetátalakítási
támogatás nem megfelelő rendszere is szerepel.
Bortermelésünk erős ingadozást mutat. A 2004/05-ös
borpiaci évet kiugróan magas, 5 millió hl terméssel zártuk. A következő
időszakot 3 millió hl-es bortermelés és apadó készletek jellemezték. Hazai
borfogyasztásunk stagnál. Az export mennyisége csökkenő tendenciát mutat. Borkivitelünk
mélypontját – 590 000 hl-rel – 2005-ben érte el.
Az elmúlt 10 év alatt exportpiacunk 61%-át veszítettük el.
Az import ezzel szemben két év alatt
megháromszorozódott. A legtöbb bor Olaszországból érkezik hazánkba, melynek
háromnegyede olcsó vörösbor. Megdöbbentő,
de Magyarország még Nagy-Britanniából is importál bort (feltehetően reexportról
lehet szó).
Magyarország saját bortermelése védelme érdekében forgalomba hozatali járulékot vezetett
be. 2006. január 1-jétől a bor jövedéki adóját eltörölték, és e járulékká
konvertálták át. Az ebből befolyó összeg két célterületet szolgál majd. A
másfél milliárd forint nagyságú keret 60%-a a
közösségi bormarketing tevékenységének támogatására kerül, a maradék 40%-ot
pedig borellenőrzésre fogják felhasználni.
A globalizáció a borágazatot is elérte, alkalmazkodni
kell a változó piaci feltételekhez. Ezzel magyarázható, hogy az eredetvédelmi
szabályok várhatóan gyökeresen átalakulnak, a termékek csak
eredet-megjelöléssel, földrajzi árujelzővel kerülhetnek kereskedelmi
forgalomba.
Közel félszáz péksütemény közül választhatunk
Hazánkban
a 2006-os statisztikai adatok alapján 1 200 sütőipari vállalkozás működik, ahol
összesen 23 000 ember dolgozik – tájékoztatta a hallgatóságot Werli József.
A sütőipari termékek évi fogyasztása 1960 óta
fejenként 20 kg-mal csökkent, tavaly csupán 94 kg/fő mennyiséget ért el. Ez a
nagy mértékű csökkenés többek között azzal magyarázható, hogy régebben a
sütőipari termékek magas fogyasztói ártámogatásban részesültek. Az olcsó
termékek pazarló fogyasztásra ösztönözték a lakosságot.
Napjaink fogyasztásszerkezetét a fehér és a félbarna
kenyér nagyarányú, 63–67%-os részesedése jellemzi. Házi jellegű kenyérből,
melynek minősége az előbbi kommersz árunál jobb, 18–22 %-ot vásárolunk. A
lakosság által keresett péksütemény zöme kifli és zsömle (74%), pedig mintegy
400–450 féle péksüteményt kínál a piac.
Az elkészült pékáru felét (52%) kereskedelmi láncokon
keresztül értékesítik. A kiskereskedelemben 25–26%-ot, míg a szakboltokban 13–14%-ot
vásárolunk meg.
Az elmúlt években a látványpékségek egyre nagyobb
teret hódítanak, számuk már eléri az 1600-at.
A sütőipar jelenlegi nehéz helyzetének az az oka, hogy
az előállítási költségek jóval nagyobb ütemben nőnek, mint a pékáru eladási
ára.
Az elmúlt nyarat jellemző aszályos időjárás
következtében a magasra szökő gabona felvásárlási árak tovább nehezítik a sütőipar
helyzetét.
A rendezvény a solymári, Emesz Lajos képviselte, Búzavirág
Sütöde termékbemutatójával zárult.
Polgárné Balogh Eszter