Agrárkönyvtári Hírvilág, 2007. XIV. évfolyam 1. szám | Kitekintő |
Ezerarcú Jókai
2007.
február 26-án a Hegyvidéki Helytörténeti
Gyűjtemény által szervezett Jókai Mór
és a Sváb-hegy című konferencián képviseltem az OMgK-t. Ez volt a második
hegytörténeti ülés, az elsőt 2000. október 23-án rendezték.
A XII. kerületi alpolgármester megnyitó szavait
követően Katona Csaba volt az első
előadó. A Magyar Országos Levéltár
munkatársa Jókai sváb-hegyi és balatonfüredi tartózkodásait vetette össze. Az
író maga volt a megtestesült romantika, személyiségében a legenda és a realitás
szétválaszthatatlanul keveredett össze, a mi feladatunk mégis megpróbálni
szétválasztani e kettőt. Mindannyian ismerjük Laborfalvi Róza nevét, aki Jókai első felesége volt. Az igazsághoz
tartozik, hogy a XIX. században a színészeket nem övezte tisztelet, legfeljebb
a közönség rajongása. Jókait megbabonázta a nálánál néhány évvel idősebb, vonzó
hölgy, és ténylegesen megszöktette. Miközben édesanyja, és barátja, Petőfi
Sándor lázasan keresik őket, hogy a házasságot megakadályozzák, a szerelmesek a
svábhegyi villában találtak menedéket. Az 1848-ban még 1500 forint adósággal
küszködő költő 1853-ban 2500 forintért veszi meg a telket honoráriumából. Két
év múlva a kiépítetlen zugról így ír édesanyjának: El akarom adni. Megbántam, hogy megvettem. Később mégis megszereti,
és viccesen Szibériámnak nevezi azt, utalva a fagyos őszi napokra. Kérdés, ha
talált egy ilyen otthonos menedéket, mi szükség volt a balatonfüredi nyaraló
megvásárlására. A válasz egyszerű, Jókai egészségügyi szempontok miatt veszi meg
a bencés rendtől az ingatlant 1870-ben. A másik magyarázat, hogy a
társaságkedvelő író embergyűlölővé vált feleségének volt szüksége az alternatív
helyszínre, és valóban, míg egyikük a Sváb-hegyen tevékenykedett, a másik
Füreden éldegélt.
A sváb-hegyi villa kertje
Kalla Zsuzsa Jókai dolgozószobájáról értekezett. Az én templomom az íróasztalom, ott szoktam
imádkozni – így Jókai. Érdekes, hogy a puritán, dísztelen asztal 1860-tól
kezdve egyre barokkosabbá válik. Az író dolgozószobája
múzeumjelleget ölt, mindent elborítanak a csecsebecsék, épp csak annyi
hely marad, hogy a papír elférjen. Az alkotó azzal indokolja a jelenséget, hogy
az őt körülvevő tárgyak személyes inspirációk. Beszédes az előadáson bemutatott
fotó, melyen az idős Jókai 100 kötetes életműkiadása előtt állva támaszkodik az
íróasztalra. A pszichológiai magyarázat szerint a felhalmozás és gyűjtés növeli
az illető biztonságérzetét. A dolgozószobában életnagyságú, teljes alakú
portrék mellett különböző hangon megszólaló órák, kagyló-, csiga-, és
kőgyűjtemény látható, illetve távcső és mikroszkóp vall az író
természettudományos vonzalmáról.
A politikus Jókait
Fábri Anna mutatta be. Az írófejedelem ’48 március idusán kóstol bele a politikába. Bár később saját
szerepét ironikusan emlegeti, mégis aznap este a Nemzeti Színházban fedezi fel addig rejtőzködő szónoki tehetségét.
1861-től 35 éven át megszakítás nélkül képviselő, amikor is először veszít a
választáson. Pályafutását ezt követően a főrendi házban folytatja. Kortársai
lekicsinylően írnak politikai teljesítményéről, ahogy mondják, olyan jó író,
amilyen rossz politikus. Ennek ellentmondani látszik, hogy vezérszónokként (!)
két kötetet töltenek meg parlamenti megnyilatkozásai. Különös párhuzam, hogy a
politikában szintén megmerítkező Mikszáth mindössze háromszor szólalt fel az ülésteremben.
Érdekesség, hogy a korabeli politikusok személyes erejét annak alapján
különböztették meg, hogy a folyosón szivarozó honatyák felszólalni készülő
politikustársaik neve hallatán krajcáros szivarjaikat, hazai értékesebb
füstölnivalójukat vagy esetleg kubai szivarjaikat eloltották-e. Az adoma
szerint ez utóbbit hárman érdemelték ki: Tisza
Kálmán, Apponyi
és Jókai. Egy biztos, az író nagy
hatáskeltő volt. Az élet komédiásai című
regényének Az alkotmányos harc című
betétje Fábri szerint a legjobb prózai mű a
kampányokról. A műből kiderül a ma is érvényes tanulság, hogy a politika
lényege a manipuláció és az intrika.
A Magyar
Mezőgazdasági Múzeum képviseletében Csoma Zsigmond
beszélt a svábhegyi szüretekről. A korszakot a vörösbor fehérrel szembeni
túlsúlya jellemezte. Míg Budán a szőlőtermelés zajlott, addig Pest szerepe a
borkereskedelemben és -tárolásban volt jelentős. A kor ’60-as, ’70-es éveinek
legjelentősebb, szomorú szőlőtermelési eseménye a filoxéra nevű veszélyes
kártevő megjelenése volt. Kertészeti tapasztalatairól külön könyvben számol be,
ez az 1896-ban megjelent Kertgazdászati
jegyzetek. Elbeszéli elkeseredettségét, amikor a kártevő teljesen
kipusztította az évek munkáját, és sorstársaihoz hasonlóan ő is azon
gondolkozott, érdemes-e egyáltalán újratelepíteni a venyigéket.
A filoxérának két fajtáját – a gyökér-, illetve a
levéllakót – különböztetjük meg. A korabeli védekezés fő eszköze a hatalmas
injekciós tűhöz hasonlító szénkénegező volt, ez ma több példányban
megtekinthető a Mezőgazdasági Múzeumban. A kártevő felett aratott teljes
győzelemhez 1896-ig kellett várni. Az előadás konklúziója, hogy a svábhegyi kertnek
nemcsak irodalomtörténeti, de agrártörténeti értéke is van.
A következő előadás címe Jókai Mór és a háromlábú szörnyeteg volt. A rejtélyes címben
valójában az állványra tett fényképezőgépről van szó. Jókai fotózáshoz fűződő
viszonyáról E. Csorba Csilla beszélt.
Az 1830-ban feltalált dagerrotípia gyorsan tökéletesedett, és az ’50-es évektől
kezdve a szubjektív festészet is megváltozott az objektív fényképnek
köszönhetően, megszületett a naturalizmus. Olyan neves írók lettek a fotó
szerelmesei, mint Hugo, Proust és Zola. De a magyar Jókai is érdeklődött a
gépek iránt, az őt a természettudományokban kalauzoló egykori tanárai később
asztaltársaságának tagjaivá lettek. Az ifjú íróról az első felvételt Simonyi Antal készítette. Érdekes, hogy két kép
készült, egy borongós és egy oldott hangulatú. Jókai ez utóbbit küldte el
ismerőseinek. A jövő század regényében
a légi felvételeket jósolta meg. Regényeiben gyakori szereplők a nők a kamera mindkét(!) oldalán. A fényképezés szakkifejezései
pedig megjelennek a regények lapjain. Az életművet átszövi a fényképezés
elmélete és gyakorlata.
Balázs Attila kifejezetten a sváb-hegyi birodalomról beszélt. A társadalmi
életben aktívan részt vállaló írónak ez jelentette az aktív pihenést. Már
iskolásként mintakertben sajátította el a kertművelés fortélyait. 28 évesen
vásárolta meg ezt a 2200 négyszögöl nagyságú telket. A Költő utca 21-ben ma a Madártani Intézet található. Az 1850-es
években a telken nemcsak a flóra, a fauna is sokszínű volt. A későbbi
városiasodás űzte el innen a kígyókat, rókákat, borzokat. A XIX. századot még a
világot uralma alá hajtó ember kritikátlan kultusza jellemezte, amikor az
agyagos talaj miatt kipusztult gyümölcsöse, az író műtrágyával javította a
talajminőséget. 1858-ben pedig a ciszterna építésével
volt elfoglalva. Szívéhez legközelebb a dán almafák álltak, amelyek a komáromi
szülői házból érkeztek. A gyümölcsfákat télen ponyvával védte, ezekre viszont
répát és almát készített ki a rágcsálóknak. Tehenet, baromfit, lovat és disznót
tartott a telken, de házi kedvencekből sem volt hiány, előfordult, hogy
egyszerre öt kutya és tizenhét macska lakta a kertet. Esténként kezében
metszőkéssel és oltóviasszal járta be a kertet Jókai. Egyik művében soha meg
nem unt képként definiálja birtokát. Állatszeretetét jelzi, hogy Miska kocsisa
fiának azért mondott fel, mert egy alkalommal kalitkába zárt egy fülemülét.
Az újságíró Jókait Buzinkay Géza mutatta be. Ifjúságától kezdve egészen az 1900-as párizsi
világkiállításig tudósított, írt és elemzett lapokban. Voltak utánzói és
parodistái, tanítványai azonban nem. Egyéni stílusa árulta el a forradalom
leverését követően Sajó álnéven írt
publicisztikáiban. Az ő találmánya a verses vezércikk. Olyan lapokban
dolgozott, mint az Életképek, a Vasárnapi Újság, a Nagy Tükör vagy az Üstökös.
A paletta teljes. Írt politikai és divatlapba, ismeretterjesztő és élclapba, de
a kor bulvársajtójában is közölt írásokat. Ő teremti meg az első, hétről-hétre
visszatérő fiktív személyt, a beszédes nevű Kakas
Mártont. Jókai nyíltan képviselte, hogy cikkeivel az olvasók tetszését
keresi. Érdekes, hogy regényeiben az újságírók mellékszereplők, és kivétel
nélkül negatív hősök. Jókai nem tartozott a zsurnaliszták közé, legendásan
felületes szerkesztő volt, ahogy írták róla, nem szerkesztett, csak alapított
lapokat.
A Környezetvédelmi
és Vízügyi Minisztériumot Sinkóné Póka Mária képviselte. Személyes hangú előadásában
határozottan kiállt a kert védetté nyilvánításának megőrzése mellett.
Az utolsó előadó, Szatucsek Tibor, Jókai temetését mutatta meg és be. Az 1904. május 5-én
tüdőgyulladásban elhunyt Jókai búcsúztatása társadalmi esemény volt. A XIX.
században létrejött temetésipar egyik első magyarországi megjelenése az 1855-ös
Vörösmarty-temetés volt. Az állam
részéről az oktatási miniszter, az udvar részéről a király kabinetfőnöke
fejezte ki részvétét a Jókai családnak. Május 8-tól másfél
napig volt felravatalozva a mester a Nemzeti
Múzeumban, ugyanott, ahol korábban Deák
és Kossuth. Erkel Hunyadi László-beli
gyászindulója hangzott fel, és tizennyolc lovas kocsit borítottak el a
koszorúk. Az írótársadalom nevében Herczeg Ferenc
méltatta az elhunytat, szülővárosát annak polgármestere képviselte. Jókai
egyszerű síremléket kért a maga számára, ez egy ideig tartható volt, de
1929-ben, a 25. évfordulón
A konferencián elhangzott előadásokat nyomtatott
formátumban kívánja megjelentetni a szervező Hegyvidéki Helytörténeti
Gyűjtemény. Kívánom, hogy ez irányú törekvéseiket siker koronázza.
Kabai Gábor