Agrárkönyvtári Hírvilág, 2007. XIV. évfolyam 1. szám | Nálunk történt – Kiállításmegnyitó |
Megsimogatni a látványt
Ül
az OMgK Tessedik-termében nyolc tízévesforma
kisiskolás, a XVI. kerületi Rácz Aladár Zeneiskola
növendékei, és átéléssel furulyáznak. Fogalmam sincs hamiskás-e zenéjük, nincs
hozzá fülem; ami feltűnik az a kilencedik kisfiú, valódi kisdobos, rezignáltan
veri az ütemet. Nagy csapda ez, a rejtélyek és
elfojtások övezte gyermek idősebb társait lesi, esetleg jófej
tanítóját utánozza, aki nosztalgiával tekint vissza egykori álmaira. No nem
mintha a felnőtt-gyermek kapcsolatnak alapképlete lenne a fenti kölcsönös
irigykedés. Egy magyarázat csak…
Igen sokan vagyunk, akik tapasztalataikat,
hangulataikat belső igénytől vezérelve papírra vetik. Ilyen Bíró József is, aki verseit szavalja a kinyíló kapu motívumtól a fényes sírgödörig, aztán pianínójáték
következik, érzelmes Chopin-dallamok. Ismét a költő kap szót, fekete homorú
mondatára emlékszem vissza: elvileg
eltemettek, gyakorlatilag még élek. Újra az ifjú zongorista varázsol
hangulatot, ez most ragtime jellegű.
Herczeg Renáta, Bíró
József, H. Molnár Magda és
A kulturális kavalkád nem ér véget, sőt igazán csak
most kezdődik. Herczeg Renáta beszél a képekről, hisz – aki
még nem jött volna rá – kiállításmegnyitón vagyunk. A
művészettörténész az utazás fogalma köré rendezi mondanivalóját. H. Molnár Magda képeinek történeti
hátterét a barokk illuzionistákban véli megtalálni, és alkotói útjának központi
elemét naprendszerünk középpontjával azonosítja. Minden napszak megjelenik a
festményeken, ahogy a kevés emberi alak közt minden korosztály. A festőnő
kapcsán egy másik örökség is szerepet kap a méltatásban, a plain
air festészet. H. Molnár nagy kedvvel alkot a
szabadban, érzi a természetben levő finom, pici mozgásokat, a surranó fényeket.
Aztán, ha mégse hagyja el otthonát, egy-egy csendélet megörökítésével
gazdagítja életünket, mert – Herczeg szerint –
vidámság, belső béke és boldogság tükröződik a festményeken.
Állításával egyetérthetünk, ami H. Molnár Magdát
egyéni művésszé teszi, az sajátos ecsetkezelése: a
szűrő, amin keresztül ábrázol. Mintha apró foltokból épülnének fel munkái, van
valami finom elmosódottság a műveken, mintha szemével megsimogatná a látványt.
Ez védjegye, utánozhatatlan titka, megérdemelt sikerének záloga.
Azt hiszem, hozzásegít szemléletének megértéséhez, ha
felsorolom a képeken megjelenő emberi szereplőket: egy levendulásban termést
gyűjtő guggoló figura; a Gyímesben a mezőről hazafelé
tartó gazda; Mostarban két turista és két diskuráló helybeli; egy tó közepén
hajnaltájt csónakjából horgászó férfi; egy kényelmesen újságot olvasó úr; egy
anya; talán idősebb testvér egy kislánnyal; Ballószögön
egy békésen ügető lovas. Csupa harmonikus helyzet, csupa mosolygós életkedv.
A kiállított képekkel szembeni kontrasztja miatt
megemlítendő Lili című portréja, ahol az ötéves forma kislány tekintetéből
kiolvasható a tökéletes derű.
Van egy kép, mely különösen megfogott, egy hétvégi ház
kertjében három karosszék vesz körül egy asztalt. Az asztalon váza frissen
szedett virággal. Érett nyár van, délelőtt. Ott ül a ház asszonya türkizkék
kosztümben, fején szalmakalap. A művésznő a Fények
és árnyak címet adta neki. Az én értelmezésemben a kép címe A boldogság, mint olyan.
K.G.