Agrárkönyvtári Hírvilág, 2009. XVI. évfolyam 4. szám

Kitekintő

 

Középpontban a termőföld

 

Nagy érdeklődés kísérte az OMgK november 25-én megtartott szakmai rendezvényét, amelynek címe: Páratlan kincsünk, a termőföld volt. Érzékeny és ma is vitatott, megoldásra váró témát választott Tamás Enikő, főszerkesztő, aki a rendezvényt szervezte és levezette.

A termőföldek használati viszonyairól tartott előadást dr. Nagy Olga, az FVM főosztályvezető-helyettese.  A Föld 29 százaléka szárazföld, amelynek csupán 7–8 százaléka művelésre alkalmas. Magyarország speciális helyzetben van, hiszen az ország kétharmada mezőgazdasági terület.  Legnagyobb része szántó, számottevő még a rét és a legelő. A termőföld valóban páratlan kincsünk, bőven van belőle és jó minőségű, ezért felelősséggel kell hasznosítani. Biológiai és társadalmi létünk alapja, nem szabad elherdálni.

 

Középpontban%20a%20termőföld,%201

Lükőné Örsi Gabriella, dr. Nagy Olga, Tamás Enikő,
Jens Clausen és dr. Kozma Ágota

 

Jelenleg hazánkban jellemzően más a föld tulajdonosa és használója, a privatizáció eredményeként. Csak találgatni lehet, miért nem a tulajdonos gazdálkodik a területén. Esetleg a vállalkozói készség vagy a szakképzettség hiánya miatt? Akik viszont használják, nem kaphatnának földet, vagy legalábbis annyit nem, amennyit így művelnek. Az elmúlt években erősödött a magánszemélyek tulajdonlása, az állami földek nagysága nagymértékben csökkent. A magánszemélyek kezében lévő földterületek birtokmérete átlagosan 10–15 hektár, több földrészletből áll, egy földrészlet kb. 3 hektár. A középbirtok nem jellemző, inkább kisbirtok és nagybirtok van. Jelentős a gazdasági társaságoknak, szövetkezeteknek használatra adott földterületek nagysága. Bár 300 hektárnál több földet nem bérelhetnek, jogi kiskapuk segítségével végül is bármennyin gazdálkodhatnak. A hazai földhasználati nyilvántartás 2000 óta működik, a használt területek legnagyobb része már regisztrálva van, ami nyomon követhetővé teszi termőföldjeink helyzetét. Érdekes összehasonlítani más uniós tagállami, például a dán földhasználókra vonatkozó előírást a magyarral: míg nálunk nincs megkötés, Dániában szakirányú végzettséghez, ottlakáshoz, élethivatásszerű gazdálkodáshoz kötik a földhasználatot.

A dán kritériumoknak megfelelve, lelkesen jött hazánkba gazdálkodni Jens Clausen Európa fejlett agrárországából. Először hazánk tetszett meg neki, később eldöntötte, hogy itt fog gazdálkodni, ezért gépeket hozott Dániából. A földért sokat kellett harcolnia, végül magyar felesége révén tudott vásárolni. Egy kis zalai faluban lakik családjával, és húsz hektárt művelnek. Szereti a falusi életet és a gazdálkodást, de a vidéken maradáshoz kellett, hogy felesége munkát találjon a környéken. Vallja, hogy a föld magában nem ér semmit, kell hozzá az ember: a szellemi tőke és a lelki gazdagság. Szerencsés, mert a dán népfőiskolai évek alatt jó alapokat kapott mindehhez. Nyitott és értékőrző – jellegzetesen dán – szemléletmódja új színt hoz(hatna) a magyar társadalomba. Figyelemre méltó a dánok alkotmánya, illetve föld- és birtokpolitikája. Egyértelmű célt mutatnak, merre haladjon az ország, és egyszerű, átlátható a gazdálkodók számára.

Egy új földtörvény-tervezetet mutatott be dr. Tanka Endre, a Károly Gáspár Református Egyetem tanára. Az elmúlt húsz év földpolitikája a nagytőkének és a neoliberális iránynak kedvezett. 2011-től az uniós csatlakozási szerződés alapján megnyílik a külföldiek előtt a magyar földpiac. Ez nagy félelem, vajon lehet ezen még változtatni? Véleménye szerint igen, még kidolgozható olyan politika, amely segítségével hosszan magyar kézben tartható az ország termőföldje. Egységes, átfogó, a közjó érdekét szolgáló birtokrendszert kell kialakítani, amely négy alappilléren nyugszik. Az első pillér a termőföld elsődleges funkciójának megtartása, vagyis az, hogy a föld a népesség élelmezésére, mezőgazdasági művelésére szolgáljon, ne másra. A második pillér a földtulajdonos kilétét határozza meg. Jelenleg háttérbe kerül a közvagyon, pedig az állami kézben lévő területek az ország létbiztonságát erősítik, ezért fontos lenne a föld elidegeníthetetlensége. Elővásárlási joga legyen az államnak. Elő kell segíteni a kis- és középbirtokrendszer térnyerését, le kell bontani a nagybirtokrendszert. Harmadik pillér a föld védelme: a termőföld vészesen fogy, ezért egy független központi szervezeté legyen a döntés joga, hogy a terület a művelésből kivehető vagy nem. Alapvetően tilos, de ha a kivétel mellett döntenek, elrettentő mértékű bírságot szabjanak rá ki. Az önkormányzatok jogkörét megszüntetnék ebben a kérdésben, mert most könnyedén belterületbe vonják a külterületi földeket, és átgondolatlanul, tálcán kínálják az ipari befektetőknek. Negyedik pillér a földügyi szakigazgatás kérdése: át kell szervezni, egyetlen központi birtokjogi hatóság legyen a Nemzeti Földalap helyett.

A külföldiek magyarországi tulajdonszerzéséről beszélt dr. Kozma Ágota a Pannon Egyetem adjunktusa. Nagyon érdekes előadásában olyan jogi, etikai, társadalmi, gazdasági visszásságokra hívta fel a figyelmet, amelyeken hosszan lehet(ett) vitatkozni. A külföldi cégeknek a törvény megengedte egy kis ideig – joghézag miatt –, hogy korlátlanul vásárolhassanak földet. Ugyanis, a Magyarországon bejegyzett cég ezt megteheti, ezért a külföldi cég létrehozott egy másikat hazánkban is, miáltal könnyedén földhöz jutott. Ez a lehetőség most már nem él. Külföldi magánszemélyek semmiképp nem vehetnek földet, így azt találták ki, hogy céget alapítanak Magyarországon, amelynek képviseletében viszont megtehetik.  Ennek az üzletnek több hátulütője is lett: a cég nem gyarapodott, jóformán nem működött, de voltak költségei; a tulajdonos meghalt, vagy visszaköltözött az anyaországba, az utódok későn értesültek az öröklésről; végeredményben a termőföld tulajdonos nélkül maradt, a terület elgazosodott, a céget meg kellett szüntetni. Más formái is voltak (vannak) a külföldi magánszemélyek magyar földhöz jutásának: ezek a zsebszerződések, a dátum nélküli szerződések, a haszonélvezeti vagy a használati jog jogtalan átruházása, eltartási vagy életjáradéki szerződés jogtalan írása. Ezek segítségével a jelenlegi jogszabályokat kijátszva szereznek földet, pincét, szőlőt a nem magyar állampolgárok. Mivel ezek az adás-vételek a magyar jogrend szerint nem érvényesek, így nem is biztonságosak: ha meghal a vevő, a hozzátartozó nem örökölheti a birtokot, vagy ha meghal az eladó, az örököse kiteheti a külföldi tulajdonost. Igen nagy a száma az így tulajdonlott földeknek (egy hozzászóló szerint több mint egymillió hektár van külföldiek kezében Magyarországon).

 

Középpontban%20a%20termőföld,%202

 

Az adjunktus szerint megkérdőjelezhető a magyar tiltás a termőföld külföldiek kezébe adásával kapcsolatban. Ő azt tartja, ha a külföldi művelés céljából akar venni magyar földet (ez a vétel után akár folyamatosan ellenőrizhető), és azt a földet egy hazánkfia sem akarja művelni, megvenni, miért ne kaphatná meg. Felvetette, vajon miért éri meg jobban a külföldinek itt gazdálkodni, mint a magyarnak? És vajon miért akarja a magyar olyan magas áron eladni a földjét, hogy csak egy külföldinek érje meg megvenni? Vajon miért ragaszkodik a magyar állam inkább az elhagyott szántókhoz (és a parlagfű kaszálásához), minthogy egy külföldi gazdálkodjon azon a területen? Vagy miért elnéző az állam a földspekuláns nagybirtokosokkal, akik óriási területeket (ők nem használják, és nem kaszáltatják) vásárolnak fel 2011-re várva? Megfelelő jogi rendezéssel mindent átláthatóvá lehetne és kellene tenni, rendezni lehetne ezeket a visszás viszonyokat.

Az előadások mindegyike éberen tartotta az érdeklődést, majd a rendezvény végén izgalmas vita alakult ki.

 

Kripner Veronika