Agrárkönyvtári Hírvilág, 2009. XVI. évfolyam 4. szám | Kitekintő |
Középpontban a termőföld
Nagy
érdeklődés kísérte az OMgK november 25-én
megtartott szakmai rendezvényét, amelynek címe: Páratlan kincsünk, a
termőföld volt. Érzékeny és ma is vitatott, megoldásra váró témát
választott Tamás Enikő, főszerkesztő, aki a rendezvényt szervezte és
levezette.
A termőföldek használati viszonyairól tartott előadást
dr. Nagy Olga, az FVM főosztályvezető-helyettese. A Föld 29 százaléka szárazföld, amelynek
csupán 7–8 százaléka művelésre alkalmas. Magyarország speciális helyzetben van,
hiszen az ország kétharmada mezőgazdasági terület. Legnagyobb része szántó, számottevő még a rét
és a legelő. A termőföld valóban páratlan kincsünk, bőven van belőle és jó
minőségű, ezért felelősséggel kell hasznosítani. Biológiai és társadalmi létünk
alapja, nem szabad elherdálni.
Lükőné Örsi Gabriella, dr.
Nagy Olga, Tamás Enikő,
Jens Clausen és dr. Kozma Ágota
Jelenleg hazánkban jellemzően más a föld tulajdonosa
és használója, a privatizáció eredményeként. Csak találgatni lehet, miért nem a
tulajdonos gazdálkodik a területén. Esetleg a vállalkozói készség vagy a
szakképzettség hiánya miatt? Akik viszont használják, nem kaphatnának földet,
vagy legalábbis annyit nem, amennyit így művelnek. Az elmúlt években erősödött
a magánszemélyek tulajdonlása, az állami földek nagysága nagymértékben
csökkent. A magánszemélyek kezében lévő földterületek birtokmérete átlagosan 10–15
hektár, több földrészletből áll, egy földrészlet kb. 3 hektár. A középbirtok
nem jellemző, inkább kisbirtok és nagybirtok van. Jelentős a gazdasági
társaságoknak, szövetkezeteknek használatra adott földterületek nagysága. Bár
300 hektárnál több földet nem bérelhetnek, jogi kiskapuk segítségével végül is
bármennyin gazdálkodhatnak. A hazai földhasználati nyilvántartás 2000 óta
működik, a használt területek legnagyobb része már regisztrálva van, ami nyomon
követhetővé teszi termőföldjeink helyzetét. Érdekes összehasonlítani más uniós
tagállami, például a dán földhasználókra vonatkozó előírást a magyarral: míg
nálunk nincs megkötés, Dániában szakirányú végzettséghez, ottlakáshoz,
élethivatásszerű gazdálkodáshoz kötik a földhasználatot.
A dán kritériumoknak megfelelve, lelkesen jött
hazánkba gazdálkodni Jens Clausen Európa fejlett agrárországából.
Először hazánk tetszett meg neki, később eldöntötte, hogy itt fog gazdálkodni,
ezért gépeket hozott Dániából. A földért sokat kellett harcolnia, végül magyar
felesége révén tudott vásárolni. Egy kis zalai faluban lakik családjával, és
húsz hektárt művelnek. Szereti a falusi életet és a gazdálkodást, de a vidéken
maradáshoz kellett, hogy felesége munkát találjon a környéken. Vallja, hogy a
föld magában nem ér semmit, kell hozzá az ember: a szellemi tőke és a lelki
gazdagság. Szerencsés, mert a dán népfőiskolai évek alatt jó alapokat kapott
mindehhez. Nyitott és értékőrző – jellegzetesen dán – szemléletmódja új színt
hoz(hatna) a magyar társadalomba. Figyelemre méltó a dánok alkotmánya, illetve
föld- és birtokpolitikája. Egyértelmű célt mutatnak, merre haladjon az ország,
és egyszerű, átlátható a gazdálkodók számára.
Egy új földtörvény-tervezetet mutatott be dr. Tanka
Endre, a Károly Gáspár Református
Egyetem tanára. Az elmúlt húsz év földpolitikája a nagytőkének és a
neoliberális iránynak kedvezett. 2011-től az uniós csatlakozási szerződés
alapján megnyílik a külföldiek előtt a magyar földpiac. Ez nagy félelem, vajon
lehet ezen még változtatni? Véleménye szerint igen, még kidolgozható olyan
politika, amely segítségével hosszan magyar kézben tartható az ország
termőföldje. Egységes, átfogó, a közjó érdekét szolgáló birtokrendszert kell
kialakítani, amely négy alappilléren nyugszik. Az első pillér a termőföld
elsődleges funkciójának megtartása, vagyis az, hogy a föld a népesség
élelmezésére, mezőgazdasági művelésére szolgáljon, ne másra. A második pillér a
földtulajdonos kilétét határozza meg. Jelenleg háttérbe kerül a közvagyon,
pedig az állami kézben lévő területek az ország létbiztonságát erősítik, ezért
fontos lenne a föld elidegeníthetetlensége. Elővásárlási joga legyen az
államnak. Elő kell segíteni a kis- és középbirtokrendszer térnyerését, le kell
bontani a nagybirtokrendszert. Harmadik pillér a föld védelme: a termőföld
vészesen fogy, ezért egy független központi szervezeté legyen a döntés joga,
hogy a terület a művelésből kivehető vagy nem. Alapvetően tilos, de ha a
kivétel mellett döntenek, elrettentő mértékű bírságot szabjanak rá ki. Az
önkormányzatok jogkörét megszüntetnék ebben a kérdésben, mert most könnyedén
belterületbe vonják a külterületi földeket, és átgondolatlanul, tálcán kínálják
az ipari befektetőknek. Negyedik pillér a földügyi szakigazgatás kérdése: át
kell szervezni, egyetlen központi birtokjogi hatóság legyen a Nemzeti Földalap helyett.
A külföldiek magyarországi tulajdonszerzéséről beszélt
dr. Kozma Ágota a Pannon Egyetem
adjunktusa. Nagyon érdekes előadásában olyan jogi, etikai, társadalmi,
gazdasági visszásságokra hívta fel a figyelmet, amelyeken hosszan lehet(ett)
vitatkozni. A külföldi cégeknek a törvény megengedte egy kis ideig – joghézag
miatt –, hogy korlátlanul vásárolhassanak földet. Ugyanis, a Magyarországon
bejegyzett cég ezt megteheti, ezért a külföldi cég létrehozott egy másikat
hazánkban is, miáltal könnyedén földhöz jutott. Ez a lehetőség most már nem él.
Külföldi magánszemélyek semmiképp nem vehetnek földet, így azt találták ki,
hogy céget alapítanak Magyarországon, amelynek képviseletében viszont
megtehetik. Ennek az üzletnek több
hátulütője is lett: a cég nem gyarapodott, jóformán nem működött, de voltak
költségei; a tulajdonos meghalt, vagy visszaköltözött az anyaországba, az
utódok későn értesültek az öröklésről; végeredményben a termőföld tulajdonos
nélkül maradt, a terület elgazosodott, a céget meg kellett szüntetni. Más
formái is voltak (vannak) a külföldi magánszemélyek magyar földhöz jutásának:
ezek a zsebszerződések, a dátum nélküli szerződések, a haszonélvezeti vagy a
használati jog jogtalan átruházása, eltartási vagy életjáradéki szerződés
jogtalan írása. Ezek segítségével a jelenlegi jogszabályokat kijátszva
szereznek földet, pincét, szőlőt a nem magyar állampolgárok. Mivel ezek az
adás-vételek a magyar jogrend szerint nem érvényesek, így nem is biztonságosak:
ha meghal a vevő, a hozzátartozó nem örökölheti a birtokot, vagy ha meghal az
eladó, az örököse kiteheti a külföldi tulajdonost. Igen nagy a száma az így
tulajdonlott földeknek (egy hozzászóló szerint több mint egymillió hektár van
külföldiek kezében Magyarországon).
Az adjunktus szerint megkérdőjelezhető a magyar tiltás
a termőföld külföldiek kezébe adásával kapcsolatban. Ő azt tartja, ha a külföldi
művelés céljából akar venni magyar földet (ez a vétel után akár folyamatosan
ellenőrizhető), és azt a földet egy hazánkfia sem akarja művelni, megvenni,
miért ne kaphatná meg. Felvetette, vajon miért éri meg jobban a külföldinek itt
gazdálkodni, mint a magyarnak? És vajon miért akarja a magyar olyan magas áron
eladni a földjét, hogy csak egy külföldinek érje meg megvenni? Vajon miért
ragaszkodik a magyar állam inkább az elhagyott szántókhoz (és a parlagfű
kaszálásához), minthogy egy külföldi gazdálkodjon azon a területen? Vagy miért
elnéző az állam a földspekuláns nagybirtokosokkal, akik óriási területeket (ők
nem használják, és nem kaszáltatják) vásárolnak fel 2011-re várva? Megfelelő
jogi rendezéssel mindent átláthatóvá lehetne és kellene tenni, rendezni lehetne
ezeket a visszás viszonyokat.
Az előadások mindegyike éberen tartotta az
érdeklődést, majd a rendezvény végén izgalmas vita alakult ki.
Kripner Veronika