EU-hírek
Az agrárpolitika megújítása
Az EU mezőgazdaságában, de különösen a tehéntartásban a jövedelemcsökkenések miatt a
holland mezőgazdasági miniszter az EU agrárpolitikájának mielőbbi korszerűsítését sürgeti. A
világpiaci árakhoz való fokozatos "árilleszkedés" mellett az árkiegyenlítés szintén feltétlenül
szükséges, különben a termeléskorlátozás elkerülhetetlen. A megoldáshoz az agrárpolitika
"renacionálására" (visszahonosítására) kellene törekedni, azaz a jövedelemveszteségek egy részét
az egyes országoknak saját erőből kellene fedezniük. A kiegyenlítési fizetéseket a környezet és
természet megóvásának igényével kellene összekötni, ami a mezőgazdaság közképét
mindenképpen javítaná, s főleg a hátrányos
helyzetű vidékek és kisüzemek mezőgazdaságának
nyújtana hathatós segítséget.
Új hivatal az EU-ban
A Bizottság javaslatot tett állat-egészségügyi és növényvédelmi hivatal felállítására. A hivatal
igazgatási és pénzügyi függetlenségétől remélik, hogy működése hatékonnyá válik. Az új szerv
legkésőbb 1997 szeptemberében, 40 munkatárssal kezdi meg munkáját. Egyik
fő feladata az
állatjárványok leküzdése lesz. Harmadik országokból származó állat, hús, növény esetében a
szállítóknak igazolniuk kell, hogy termékeik megfelelnek az EU előírásoknak. A hivatal
működési költségeit elsősorban a tagországok állat-egészségügyi díjbefizetéseiből fedezik.
Szükség esetén ezt az összeget az EU költségvetése terhére kiegészítik.
Rendelkezésáradat a tagországokban
Az EU brüsszeli jogvédelmezőinek orra alá sok borsot törnek a tagországok - sokszor öncélú -
rendeletei. Elvi megállapodás szól arról, hogy csak közösen alkotnak újabb szabályokat. Ezt a
megállapodást azonban sok helyütt vajmi kevés figyelemre méltatják. Még arra se fordítanak
különös fáradságot, hogy tájékoztassák egymást
belső előírásaikról. Egyedül 1996-ban emiatt
számos szerződésszegés történt, számos panasz érkezett be az Európai Bizottsághoz. A bizottság
erről szóló jelentése (nem éppen épületesen) "rendelethozatali düh" gyanánt jellemzi a kiváltó
okokat, s hangsúlyozza, hogy erősen túlzott az elmúlt időszakban hozott, kereken 700
belső
rendszabály érvényesítését szorgalmazó tevékenység.
Földadó Svédországban
Svédország déli részén a jó terméseredményeket
elérő növénytermelő farmok az EU támogatások
révén kiemelkedő jövedelemre tesznek szert. A svéd mezőgazdasági minisztérium azt mérlegeli,
hogy ezekre a farmokra - Dániához hasonlóan - a föld piaci értékét figyelembe véve adót vet ki.
A farmerek tiltakoznak az adó bevezetése ellen, arra hivatkozva, hogy ez rontaná
versenyképességüket a nemzetközi piacon. Több politikai párt is ellenzi az adó kivetését, és
nem tartja valószínűnek, hogy a parlament megszavazná azt.
Egy növénytermelő farmer, aki az EU Parlamentjének is tagja, elismeri, hogy az európai
növénytermesztők támogatása jelenleg túlméretezett, ám nem ért egyet a földadó kivetésével.
Amikor az EU a mostani támogatásokat bevezette, nem láthatta előre a jelenlegi magas
gabonaárakat. Véleménye szerint a növénytermelő farmerek támogatását a gabona világpiaci árához kellene kötni. Egyidejűleg korlátozás nélkül
hozzáférhető lenne a világpiac az európai
farmerek számára.
Drága reklám
Az 1994/95-ös tejfogyasztási kampány jelentős eredményeket hozott. Az Egyesült Királyságban
5%-kal nőtt a 2-4 éves gyermekek tejfogyasztása. Németországban 4,1%-kal emelkedett a
tejfogyasztás. Spanyolországban a pasztőrözött tej fogyasztása növekedett meg.
Az 1994/95-ös kampány sikerén felbuzdulva a Bizottság 1996/97-re 9millió ECU-t bocsátott
rendelkezésre újabb kampány indítására. Az új kampány a 25 éven aluliakat célozza meg,
hangsúlyozva a tej tápértékét. Külön kiemelik, hogy a tej tiszta és természetes ital, és
összhangban van a modern világ értékeivel és ízlésével.
A kampányra fordítandó összeg 20%-át sporteseményekhez kötve használják fel, 70%-át pedig a
hagyományos reklámra.
Keresi a durumbúzát a piac
Az EU tagországaiban igencsak megnőtt a durumbúza iránti kereslet. Különösen a francia
termelők háborognak amiatt, hogy a központi rendelkezések korlátozzák a jól
értékesíthető
termény vetésterületét. Méghozzá olyan tájakon, ahol a durumbúza termesztése régi hagyományokra tekinthet vissza. Nyomatékosan követelik, hogy legalább az EU
belső
szükségletének fedezéséről gondoskodjanak, s tartózkodjanak a behozatali engedélyek
kiadásától.
Divatba jön a kender
A kendertermesztésre kedvet kapó gazdák előtt Németországban hamarosan elhárulnak az
akadályok, minthogy a képviselőház hozzájárult a jelenlegi kábítószer-törvény megváltoztatásához. A jövőben a 0,3%-nál kisebb THC (tetrahidro-cannabion) tartalmú fajtákat bizonyos
előírások betartása mellett szabadon lehet majd termeszteni. A zöld utat nyert "ártalmatlan"
(hasis vagy marihuána készítésére alkalmatlan) kenderfajtákat idén már 2000 ha-on termesztik.
Az 1982 óta érvényben lévő tilalom feloldásával több német gazda szerződést kötött egy holland
cellulózgyárral a kenderrost feldolgozására. A hosszú tilalom miatt pillanatnyilag még nincsenek
más értékesítési lehetőségek, ráadásul a betakarítás és feldolgozás gépesítésében is akad még
számos műszaki nehézség. A nehéz kezdet sem veszi el a gazdák kedvét.
Egyre több bioüzem
A biogazdaságok száma Európában 1995-ben elérte a 46 ezret, ezek összesen több mint 1 millió
ha-on gazdálkodtak. 10 évvel korábban még csak 7 ezer bioüzemet tartottak számon - 115 ezer
ha-nyi összterülettel. A biogazdálkodás legerőteljesebben Ausztriában növekedett, majd Finnország, Olaszország, Portugália, Norvégia és Svédország következett. Kelet-Európa reformországaiban is megszaporodott időközben a bioüzemek száma.
Ígéretes olajnövény
Németországban korábban még nem termesztettek tátorjánt (Crambe abessinicum); az idei év
volt az első a termesztésben. A repcével rokonságban lévő tátorján vagy krambe erukasavban
fölöttébb gazdag, belőle kiváló minőségű polietilén fólia
készíthető. Egy 200 ha-os kísérleti
táblán termesztésével modellkísérleteket végeznek. Főleg olyan ugarterületeken érdemes
termeszteni, ahol a vetésforgóból a repcét ki kellett iktatni.
Paradicsomháború
A holland agrárkivitel egyre érzékenyebb veszteségeket kénytelen elviselni. A déli országok
jelentette növekvő versengés és az üzemek környezetvédelmi előírásainak szigorítása súlyos
problémákat vet fel. A "biotudat" erősödésével a fogyasztók a növényházi
termesztésű
termékekkel szemben fenntartásokat támasztanak. Az üvegházakban mesterségesen "felpuffasztott" termékekkel szemben a napon érett, természetes feltételek között nevelt növényeket keresik.
Különösen vonatkozik ez a paradicsomra. A német piacokon a holland paradicsom részesedése
55%-ról 32%-ra esett vissza. A helyzetet kihasználva a spanyolok piaci részesedésüket Németországban 35%-ra növelték. A piacukat
vesztő hollandok szerint a spanyol paradicsomtermesztők
titokban ugyanolyan növényvédő szereket használnak és ugyanolyan termesztéstechnológiá-val
dolgoznak, mint ők. Ennek ellenére a spanyol paradicsom fokozatosan szorítja ki a hollandot.
Biozöldség ládákban
Nagy-Britanniában a biozöldség sajátos közvetlen értékesítési formáját dolgozták ki. Háromféle
méretű ládatípusban 4-7-féle biozöldséget helyeznek el és hetenként szállítják. Egy-egy láda
terményért a vásárlók (német pénzre átszámítva) 17-11-7 DM-et fizetnek. Az új rendszer
jóvoltából a gazdálkodók mindig igen friss áruval tudják ellátni a bioélelmiszereket
kedvelő
vevőket. A módszert lényegében az USA-ból vették át, ahol már bevált. A britek azt is tervezik,
hogy a ládákon "használati utasításként" azt is fel fogják tüntetni, hogy az egyes termények közül
melyiket ajánlatos azonnal, és melyiket 1-2 napon belül elfogyasztani. A Biotermesztési
Szövetség erősen bízik abban, hogy a közvetlen értékesítésnek köszönhetően a brit bio-zöldségtermelés 40%-át tudják az előrecsomagolt zöldségládákkal forgalmazni. Miközben
ugyanis az elmúlt 3 évben a biozöldség értékesítése a kereskedelmi hálózaton keresztül 17%-kal
esett vissza, a "ládás értékesítések" aránya ugyanilyen mértékben növekedett.
"Zöld" követelések
A német Zöldek szerint a marhakergekór (BSE) az állam által támogatott "ipari mezőgazdaság"
előre látott következménye. A Zöldek követelik az állati liszt etetésének kizárását a sertés- és
baromfiágazatban is; a hús és más állati termékek származásának feltüntetését. Lehetővé kell
tenni - a Zöldek szerint -, hogy a fogyasztók tájékozódjanak a tartási és takarmányozási
körülményekről. Meg kell tiltani a növekedésserkentő hormonok és gyógyszerek alkalmazását.
Az állatokat "kínzó" tartási módokat (például a tojótyúkok ketreces tartását) meg kell szüntetni.
Hosszú távon a Zöldek azt követelik, hogy a mezőgazdasági termelés támogatását társadalmi és
ökológiai feltételekhez kössék. Követelik ezen felül az exporttámogatások felszámolását, valamint
azt is, hogy az intervenciós felvásárlásokat a minimális készletek fenntartására korlátozzák.
Állatvédelem - agrárpolitika
Az állatvédelem és az állatfajok szempontjait figyelembe
vevő állattartás a korszerű agrárpolitika
szerves része. Az elkövetett hibák (mint pl. a BSE nagy-britanniai fellépése) megbosszulják magukat, és a mezőgazdaságra állandó fenyegetésként nehezednek. Az állatvédelem egyik
sarkalatos pontja az állatszállítás. Az első nagy lépéseket megtették. Már korábban elhatározták,
hogy a szállítási időt 8 órára korlátozzák. Hosszabb szállítási időt - legföljebb 24 órát -csak akkor
iktathatnak be, ha az erre a célra szánt járművekben az állatok folyamatos etetése és itatása
megoldott. Azt is elhatározták, hogy a ketreces tartásból származó tojásokon a tartásmódra utalás
feltüntetése kötelező. 1995 januárjában terjesztették
elő azt a javaslatot, melynek értelmében a
borjak egyedi rekeszes tartását megtiltják és helyette a csoportos tartást írják
elő.
A tejágazat reformjáról
A tejágazat reformjának egyetlen kedvező módját Brian Harding, az Egyesült Királyság
mezőgazdasági szaktárcája állattenyésztési osztályvezetője az ártámogatások és a tejkvóták
fokozatos leépítésében látja. Ennek két lehetséges útját jelölte meg a szakember: az egyik a
kétlépcsős tejkvóták bevezetése, a másik az árak folyamatos csökkentése, a kvóták
egyidejű
növelésével. A kétlépcsős kvótarendszer Anglia számára kevésbé előnyös, mint más országok
számára és nincs összhangban a GATT-megállapodásokkal.
Keresett a juhhús
Az új-zélandi hústermelők tanácsának jelentése megállapítja, hogy a marhakergekór (BSE) miatt
Európa-szerte megélénkült a juhhús iránti kereslet. A marhahús-eladások az Egyesült Királyságban még mindig mélyponton vannak. A fogyasztók először a sertés- és baromfihúst keresték.
Ennek hatására a készletek csökkentek, az árak megugrottak. Ezután a juhhús kereslete nőtt meg.
Új-Zélandon a fagyasztott juhhús nagykereskedelmi ára 39%-kal magasabb az egy évvel
korábbinál (2,17 font/kg). A készletek csekélyek, az exportőrök jórészt csak a régi vevőknek
tudnak szállítani. Megnőtt a kereslet az új-zélandi marhahús iránt is.
Baromfihús-fogyasztás az EU-ban 1955-1994 között
kg/fő/év
Év |
Franciaország |
Németország |
Olaszország |
Egyéb EU ország |
EU-12 |
1955-59 |
7,4 |
2,5 |
2,8 |
3,5 |
3,8 |
1960-64 |
9,5 |
5,1 |
6,4 |
5,5 |
6,3 |
1965-69 |
11,2 |
7,0 |
10,4 |
8,1 |
8,8 |
1970-74 |
13,1 |
8,7 |
13,5 |
11,6 |
11,6 |
1975-79 |
15,2 |
9,4 |
16,8 |
13,6 |
13,6 |
1980-84 |
17,0 |
9,6 |
18,3 |
15,9 |
15,3 |
1985-89 |
19,1 |
10,6 |
18,6 |
18,0 |
16,9 |
1990-94 |
21,7 |
12,5 |
19,8 |
20,6 |
18,7 |
Falufejlesztés, tájvédelem
A tájvédelemmel és falufejlesztéssel foglalkozó ARGE
nevű szervezet elnökének szavai szerint a
"falumegújítási" mozgalom Európában az egyik legnagyobb békés polgári kezdeményezéssé vált.
Az ARGE szervezethez 16 ország csatlakozott, ezekben összesen 6000 fejlesztési terv készült.
Közülük 3500 megvalósítása már folyamatban van. Az 1- és 5b célterületeken - az EU hathatós
támogatásának köszönhetően - jelentős összegeket fordítanak a falufejlesztésre. A mozgalom
keretében különösen az ökológiai irányultságú idegenforgalomnak, a
korszerű telekommunikációnak, a biomassza felhasználásának és ezzel az alternatív energiatermelésnek adnak
zöld utat. A falumegújítási kezdeményezések nem olcsók, de a költség közvetve mindenképpen
megtérül, nem utolsósorban az új munkahelyek megteremtődésével. A nagy anyagi áldozatok
semmiképpen sem hiábavalók.
Női munkaerő foglalkoztatása
Az EU mezőgazdasági főbiztosa, F. Fischler kifejtette, hogy a szerkezeti alapokból jelentős
összegeket fordítanak majd a vidéken élő parasztasszonyok megsegítésére. Az egyenjogúság jegyében a falusi női
munkaerő képzésére nagy gondot kell fordítani. Az EU mezőgazdaságában
foglalkoztatottaknak több mint egyharmada nő; közülük minden tizedik
üzemvezető. A női
munkaerőt főleg az idegenforgalomban és a közvetlen értékesítésben foglalkoztatják - legtöbbször
vezető szerepben. Ettől eltekintve sok esetben lebecsülik a női munkaerőt, s a mezőgazdaságban legtöbbször csak mellékfoglalkozás jelleggel alkalmazzák. Az esélyegyenlőség megadásához a jelenlegi jogszabályok és előírások megváltoztatása lenne az
első lépés. Csakis ilyen
szemléletmód segíthet a női munkaerő megtartásában.
Energia biomasszából
Egyre nagyobb az érdeklődés Németországban az
utántermeszthető nyersanyag, mint energiahordozó iránt. A szerves hulladék anyagok, valamint 2 millió ha-nyi energianövény
termesztése révén 2005-ig az ország energiaszükségletének 8%-át biomaszszából lehetne
fedezni. Az energianyerésen kívül a biomassza fokozott felhasználása a CO2-kibocsátást is csökkenti. (Ilyen módon Németországban évi 60 millió t-val lehetne csökkenteni a CO2-kibocsátást.)
A kitermelt fa mennyiségét is növelni lehetne - a tartós erdőgazdálkodás veszélyeztetése nélkül -,
de az erdőápolási munkák során keletkező fahulladék szintén fontos energiaforrás. Jelentős EU-
és szövetségi pénzösszegekkel támogatják a biomassza-tüzelőberendezések fejlesztését és
bővítését, a biogáz-berendezések fejlesztését, a biodízel fokozott használatát.
Erélyesebb környezetvédelem
Az eddigiek során világossá vált, hogy a kereskedelmi korlátozások egymagukban képtelenek a
környezetkárosító termelési módszerek kizárására. A német földművelésügyi minisztérium
törvényes szabályozást tart szükségesnek a környezet megóvása és az állatbarát tartási eljárások
következetes bevezetése érdekében. Ezzel együtt érvényesítik a büntetővámokat olyan termékek
behozatala esetén, amelyek a közösen elfogadott követelményeknek nem felelnek meg.
Az ún. öko-dömpingtől aligha kell tartani, hiszen a kímélő termelési eljárások meglehetős
lassúsággal hódítanak teret. Kívánatos volna - vélekednek az Európai Bizottságban -, ha az
intézkedések kiterjesztéséhez igénybe vennék egyéb nemzetközi szervezetek (FAO, OECD stb.)
segítségét.
Vissza a tartalomhoz