Felkészülésünk

A magyar tejgazdaság minőségi helyzete
az EU-követelmények tükrében

A közeli évtizedben az emberiség által használt fogyasztási javak minőségbiztosítási rendszere alapvetően átalakult. Ezt nem önmagában a volt szocialista országokban bekövetkezett rendszerváltás hozta magával, hanem mindez a fejlett tőkés országokban is most zajlik. A változás átfogja a nemzeti gazdaságok egészét, benne a tejgazdaságot is.

A változás egyik alapvető lényege, hogy a korábbi vizsgálati- és termékszabványok helyére az élelmiszeripari ágazatokban az ún. Élelmiszerkönyv lépett.

Ennek I. kötete a kötelező törvényi rendelkezéseket, II. kötete az ugyancsak kötelező érvényű minőségellenőrzési módszereket tartalmazza, III. kötete pedig az egyes termékek gyártási eljárására és tulajdonságaira vonatkozó ajánlásokat. Mindezek működéséhez az EU valamennyi élelmiszer-iparágra vonatkozóan a tagállamokra, avagy az oda szállító országokra kötelező előírásokat adott ki és működtet a gyakorlatban. Az előírások a korszerű, fejlett feltételekhez igazodnak. A harmadik "lába" az új rendszernek a Nemzetközi Szabványosítási Szervezet (ISO) által kiadott 9000-es szabványsorozat, amelynek előírásait a termelő üzemekben kell érvényesíteni a minőségbiztosítás érdekében. Ennek része a vizsgálat (HACCP) a kritikus gyártási pontokon, amihez a jó gyártási gyakorlatot (GMP) kell társítani, a vezetés pedig átfogja az egész folyamatot (TQM). Az ISO 9000 szerinti üzemeltetésre való felkészültséget pedig az állam által felhatalmazott (akkreditált) független szervezetek hivatalosan tanúsítják, a tanúsítás szerinti működést pedig évente ellenőrzik.

Az élelmiszeriparban a vázolt átfogó rendszer alapvető célja, hogy a lakosság a forgalomba került élelmiszereket biztonságosan, minden veszély nélkül fogyaszthassa.

Számunkra fontos, sőt izgalmas kérdés, hogy a magyar tejgazdaság egésze, benne a tejtermelés és a tejfeldolgozás mennyiben felel meg az EU által foganatosított, ma már nemzetközi követelményeknek.

A magyar tejgazdaság a nyers tej mikrobiológiai-higiéniai minőségének átlagadataiban már 1989-ben teljesítette az enyhébb, 1994-ben pedig a legszigorúbb EU-előírásokat. Ez megnyugtató nagy eredmény! Csakhogy az átlagok mögött pozitív és negatív irányú eltérések húzódhatnak meg. Így kiderült, hogy a különböző előírásokat a nagygazdaságok 91-98%-ban már ma teljesítik, viszont a kisgazdaságokban a teljesítési szint 35-75% között mozog. A teljesítés a szerényebb felkészültségű gazdaságokban is megvalósulhat az EU-ba való belépésünkig, avagy a nem teljesítők megszűnnek létezni. A mai kedvező helyzet kialakulásában meghatározó szerepet játszott a Magyarországon kereken másfél évtizede működő ún. árkonzekvens nyerstej-minősítő rendszer, amely tartalmában maradéktalanul megfelel az EU-előírásoknak, tehát EU-konform.

Ami a tejgazdaság másik felét, a tejfeldolgozást, ill. a tejtermékeket illeti, ezen a területen a feladatok ugyancsak igen sokrétűek. Egy 1994-ben elvégzett átfogó felmérés szerint a tejipari termékek mintegy fele, 100%-ban folyamatosan megfelel az EU valamennyi szigorú előírásának. A másik felénél kisebb-nagyobb arányban előfordul valamelyik tulajdonságra (pl. kóli-tartalomra) kifogásolás. Az ez év júliusától induló ún. monitoring (felmérő) tejtermék-felülellenőrzés a teljesítési folyamatot képes felgyorsítani. Figyelemreméltó, hogy a patogén (betegségokozó) baktériumtartalomtól valamennyi tejtermék már 1994-ben mentesnek bizonyult. Ez azért lényeges, mert a legfejlettebb országokban (pl. USA) is előfordulnak ételfertőzések.

Összességében az is megállapítható, hogy a jól felkészült, szervezett, a termelést teljesen átfogó minőségügyi rendszert működtető üzemek fognak csak talpon maradni a jövőben.

Szakály Sándor
Magyar Tejgazdasági Kísérleti Intézet,
Pécs
 

Gyümölcstermesztésünk az EU viszonylatában

A hazai gyümölcstermés az 1986-90-es évekhez viszonyítva 1996-ra kereken 40%-kal csökkent. Az összes ültetvényterület ugyanebben az időszakban 50%-kal esett vissza. Mindez pedig együtt járt azzal, hogy a hét fő gyümölcstermesztő megyében a munkanélküliség számtani átlaga 1994-ben elérte a 16%-ot. A munkanélküliség 1998-ra ugyan 14%-ra mérséklődött, az országos átlagot (10,6 %) azonban még mindig jóval meghaladta.

A gyümölcságazat hanyatlása hozzájárult a munkanélküliség erős (pl. 1998-ban Szabolcs-Szatmár-Bereg és Borsod-Abaúj-Zemplén megyékben egyaránt 19,6%-os) növekedéséhez.

Csatlakozásunk az EU-hoz sürgetően veti fel a gyümölcságazat korszerűsítését, ugyanakkor a termesztés színvonalának emelése nemcsak a versenyképességet javítja, hanem munkalehetőséget is teremt. Hiszen 1 ha termő almaültetvény kézimunka-igénye az értékesítési irányok függvényében 80-120 munkanap, ami egy fő 4,5 havi foglalkoztatását teszi lehetővé. Ugyanakkor az ágazat fejlesztése az EU keretein belül is javítja versenyképességünket.
 

A fejlesztés irányai

Vizsgálatunkat a tanulmány keretében a hét fő gyümölcstermesztő megyére korlátozzuk. Részben azért, mert ezek a megyék adták 1996-ban az országos termés 75%-át, részben pedig azért, mert itt a legnagyobb a munkanélküliség. Éppen ezért ezekre a térségekre kell - véleményünk szerint - összpontosítani a fejlesztési törekvéseket.

A hét megye átlagában az összes gyümölcstermés az 1996-os 737 ezertonnáról 2005-re 1,1 millió tonnára nőne (kerekítve), ami megfelel mintegy 47%-os gyarapodásnak. Ezen belül az alma részaránya a korábbi (1996-os) 63%-ról 57%-ra mérséklődne, ugyanakkor a termésmennyiség az 1996-os 464 ezer tonnáról 615 ezer tonnára, vagyis 32%-kal növekedne. Az almatermés növelését - a jelenlegi szinthez viszonyítva - indokolja, hogy az EU-ba lépéssel a frissalma-exportunkkal kapcsolatos jelenlegi kiviteli akadályok megszűnnek. Emellett a feldolgozó üzemek (lé- és sűrítőüzemek) teljesítményének kihasználása sürgetően veti fel az ültetvénylétesítést. Ha ugyanis ez nem valósulna meg, kénytelenek volnánk (máris ez történik) a szükséges alapanyagot, az almát külföldről beszerezni.

A málna termelése a szóban forgó hét megyében a korábbi 0,7%-ról 2,4%-ra emelkedne, az egyéb bogyósok termése a többi gyümölccsel együtt 4,1%-ot tenne ki.

 
1. táblázat
A gyümölcstermelés szerkezete, %
 
 
Megyék Alma Körte Málna Bogyósok és egyéb gyümölcsök
  1996 2005 1996 2005 1996 2005 1996 2005
Szabolcs-Szatmár-Bereg 86,1 75 1,0 1 0,2    0,4 4
Pest (Budapesttel) 31,4 30 4,9 5 2,9 3 8,3 5
Bács-Kiskun 57,1 45 3,0 3     2,5 2
Borsod-Abaúj-Zemplén 61,5 60 7,6 8 0,1 3 4,4 2
Csongrád 33,3 30 4,2 3     2,2 2
Hajdú-Bihar 70,3 60 2,5 3 0,7 1 4,3 6
Nógrád 13,0 10 6,5 5 28,0 30 17,0 23
                        Forrás: KSH és saját számítás

 

A csonthéjas gyümölcstermés szerkezetváltozása

A csonthéjasok termésének részaránya az összes termésen belül 12%-kal nőne, vagyis az 1996-os 23%-ról 34%-ra. Ezt indokolja részben az, hogy friss kivitelünk megkétszereződött az utóbbi években, és az EU-hoz való csatlakozás után a kivitel további növekedésével számolunk. Indokolja továbbá a feldolgozóipar - a gyümölcslé gyártás - egyre növekvő kereslete; főként a meggy, a kajszi, de nem utolsó sorban az őszibarack iránt is.

Indokolja az is, hogy mind a belföldi fogyasztás, mind pedig a mintegy 15 millió turista jó minőségű gyümölccsel való ellátása érdekében fejleszteni kell a termesztést és korszerűsíteni a forgalmazást.

 
2. táblázat
A csonthéjas gyümölcs-termelés szerkezete %
 
 
Megyék
Cseresznye
Meggy
Kajszi
Őszibarack
Szilva
Összesen
 
1996
2005
1996
2005
1996
2005
1996
2005
1996
2005
1996
2005
Szabolcs-Szatmár-Bereg
0,2
1
4,8
8
0,1
 
0,6
1
6,6
10
12,3
20
Pest (Buda-pesttel)
4,5
5
9,7
10
8,4
10
18,6
20
11,3
10
52,5
55
Bács-Kiskun
2,3
5
8,8
10
19,7
15
4,1
10
7,9
10
42,8
50
Borsod-Abaúj-Zemplén
2,2
2
2,1
5
3,5
4
1,1
1
16,5
15
25,4
27
Csongrád
1,0
1
2,4
3
1,3
1
46,1
50
9,5
10
60,3
65
Hajdú-Bihar
1,0
1
6,4
10
1,2
1
2,0
3
11,6
15
22,2
30
Nógrád
2,1
2
2,9
3
   
2,3
2
28,2
25
30,5
32
Együtt
1,6
2,2
5,7
8,3
4,2
4,0
4,2
8,6
7,5
11,9
23
34
 

A csonthéjasok termése a vizsgált időszakban 52%-kal nőne. Ezen belül az őszibaracké 105%-kal, a szilváé 59%-kal, a meggyé 46%-kal, a cseresznyéé 38%-kal. A kajszi részaránya nem változna, bár a várható termés mennyisége 1996-hoz viszonyítva 41%-kal lenne több.
 

Az árugyümölcs-termelés hatása a foglalkoztatásra

Az általunk számított 2005-re várható gyümölcstermés tartalmazza a háztáji, házikerti termést is, amiből csak ritkán, vagy egyáltalán nem lesz áru. Ennek arányát rendkívül nehéz meghatározni, holott nem elhanyagolható, hiszen az önellátásban fontos szerepet játszik. A továbbiakban az áru-gyümölcsösök arányát próbáljuk meghatározni, ebből pedig következtetni lehet a várható foglalkoztatásra is, figyelembe véve a kézimunka szükségletet. A gyümölcsültetvények területének várható alakulását a 3. táblázat szemlélteti.

Amíg az árugyümölcsösök területéből az alma 34%-kal részesedik, addig az összes termésből már 45%-kal, a többi gyümölcsfajénál nagyobb átlagtermése következtében.

Az 1 ha termő árugyümölcsös - az összes faj átlagában számolva - kézimunka - szükséglete 83 munkanap/ha. Összesen pedig több mint 3 millió munkanap. Ehhez hozzáadva a nem termő ültetvények átlagosan mintegy 20 munkanap/ha kézimunka igényét 3,14 millió munkanapot kapunk. Figyelembe véve, hogy a gyümölcsös munkaerő-igénye a tenyészidő alatt a legtöbb, célszerű 6 hónapot mint idénymunkát figyelembe venni. Eszerint mintegy 20 ezer főt foglalkoztat a hét megyében az árugyümölcs termesztés.

 
3. táblázat
Az árugyümölcsösök területe 2005-ben a hét megyében
 
Megnevezés Árugyümölcsösök Házikert Mindösszesen 
ha
Nem termő ha Termő 
ha
Összesen ha % ha
Alma 2940 11760 14700 20 3590 18290
Körte 80 705 785 50 785 1570
Cseresznye 220 1270 1490 40 995 2485
Meggy 950 5360 6310 30 2710 9020
Kajszi 400 3340 3740 30 1600 5340
Őszibarack 930 5280 6210 40 4150 10360
Szilva 500 4050 4550 40 3030 7580
Málna 225 2050 2275 30 975 3250
Bogyós+egyéb 260 2320 2580 50 2580 5160
Összesen 6505 36135 42640 32,4 20415 63055
 

Azzal számolva, hogy az ültetvénylétesítés évi 4000 ha körüli, és hogy a telepítés átlagosan mintegy 30 munkanap/ha kézimunkát igényel, további 120 ezer munkanap szükséges.

Mindezen túl a tárolás, áruvá készítés, forgalmazás további mintegy 20%-kal növeli a foglalkoztatást.

Összességében tehát azt mondhatjuk, hogy a hét megye gyümölcságazata - csak az árugyümölcs-termelést véve figyelembe - 30-35 ezer embernek ad hat hónapon keresztül munkát. Ugyanakkor ez a munkalehetőség főként azokban az összefüggő térségekben valósul meg, ahol a munkanélküliség messze az országos átlag fölött van.

 

4. táblázat
A munkanélküliség %-a

 

Megyék 1994 február 1998 február Index 1994=100
Bács-Kiskun 15,1 10,5 69,5
Borsod-Abaúj-Zemplén 20,3 19,6 96,6
Csongrád 12,1 9,1 75,2
Hajdú-Bihar 16,8 15,7 93,5
Nógrád 18,9 17,0 89,9
Pest* 9,1 6,7 73,6
Szabolcs-Szatmár-Bereg 20,6 19,6 95,1
Országos átlag 12,6 10,6 84,1
 
                    * Budapest nélkül. Forrás: KSH
 
 

A fejlesztés feltételei

A hét megyében a fejlesztés feltételei adottak az emberi erőforrás oldaláról. Ehhez megvannak a magas szakmai tudással felvértezett szakemberek, a kézimunkát elvégző szakmunkások és a segédmunkások.

Hiányzik azonban az intenzív ültetvénylétesítéssel kapcsolatos szaktudás az árutermelő kisgazdaságokban. Ehhez társulnak az értékesítés bizonytalanságai, ami korlátja lehet a versenyképes gyümölcstermesztésnek. Az ültetvénylétesítéssel kapcsolatos szakmai kérdésekben a Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem illetékes tanszékei (Gyümölcstermesztési, Menedzsment és Marketing), a kutatóintézetek, a szövetkezetek, a terméktanácsok szakemberei szaktanáccsal segíthetnek.

A sikeres értékesítéshez azonban arra van szükség, hogy a kisgazdaságok összefogva - vagy a meglevő szövetkezetekhez, gazdasági társaságokhoz kapcsolódva - együttesen lépjenek fel a kereskedelemmel szemben. Csak így tudják kiszolgáltatottságukat mérsékelni, és a színvonalas áruforgalmazást (értékesítés-beszerzés) megvalósítani.

Következő feltétel az ültetvénylétesítés pénzügyi alapjainak megteremtése. Egy hektár gyümölcsös be-ruházás költsége gyümölcsfaj és kor-szerűség függvényében 1,2-2,5 millió forint/ha között mozog. Nyilvánvaló, hogy alig van olyan gazdaság, amely képes intenzív ültetvényt létrehozni állami támogatás nélkül. Következésképpen: az ültetvénylétesítés állami támogatását továbbra is meg kell tartani és az intenzív ültetvényeket nagyobb összeggel szükséges támogatni. Ugyanakkor a tárolás, áruvá készítés beruházásait az értékesítés szervezését, valamint a szaktanácsadást is támogatni kell. Mindezen állami beavatkozások teszik lehetővé, hogy - optimista számítás szerint leghamarabb 2002-ben, amikor belépünk az EU-ba - a gyümölcságazat sikerrel veheti fel a versenyt az olasz, holland stb. erőteljesen támogatott termékekkel. Emellett a vizsgálatba vont hét megyében - amelyek közül négyben a munkanélküliség csaknem kétszerese az országos átlagnak - a munkanélküliséget a gyümölcstermesztés fejlesztésével mérsékelni tudjuk. Ehhez az EU-tól is segítséget kaphatunk, hiszen a körvonalazott fejlesztési elképzelés összefügg az elmaradt térségeknek az Unió által is támogatott fejlesztésével.

Z. Kiss László
 

Gyümölcs fajtavédelem

Az EU egységes fajtavédelmi rendszere már 1995 tavaszán életbe lépett. A rendelet szabályozza a fajtavizsgálatot és nyilvántartást, kitér a fajta jellemzőire, egyöntetűségére, szilárdságára és újdonságára. Gyümölcsfa oltványok és szőlő szaporítóanyagok esetében bizonyítani kell, hogy az EU-n belül 1 éve és az EU-n kívül 6 éve nem volt forgalomban. A fajtavédelem 25 évig érvényes.

A fajtát az EU Közösségi Fajtahivatalánál kell bejelenteni. A hivatal alaki és tárgyi ellenőrzést végez. A gyümölcs fajtakísérleti vizsgálata több évig tart. Szigorúan ellenőrzik a szaporítás menetét és a fajtanevet. A fajtavédelemből a nemesítőn kívül a termesztők és a kereskedők is hasznot húznak.

(Megjegyzés: A magyar gyakorlatban a fajtavizsgálat és elismerés módszertana sokban közelít az EU előírásaihoz. A fajtavédelem, ellenőrzés és a szaporítás még kívánnivalót hagy maga után.)

Gy. K.-né
(Obstbau, 1997. 469-70.)
 

Megtartjuk a helyünket!

A konzervuborkát, mint feldolgozóipari nyersanyagot, elsősorban a hazai konzervgyárak igényére termeltetnek. Az exportban kiváltképp érdekelt feldolgozóknak egyik meghatározó terméke a csemegeuborka-konzerv. A vevők gyakran kötötték a csemege uborkához más konzervek megvételét.

A fokozott érdeklődés a jó minőségnek és a kézimunkaigényes nyersanyag viszonylagos nyugat-európai hiányának volt köszönhető.

Az elmúlt gazdasági évben a hazai élelmiszeripar csemege-, apró uborkából 48 000 t készterméket exportált 7 milliárd forint értékben! A rekord kiszállítások ellenére a gyárakban még számottevő készletek maradtak, ami az új idényre is hatással lehet.

Konzervkészletekről tudósítanak a német élelmiszeripari szaklapok is, miközben az ígéretes keleti piacokon a német savanyúságokkal nem lehet versenyezni.

A hagyományos 6-9 és 9-12 cm méretekre osztályozott nyersanyagból általában csak kommersz konzervek készíthetők, ezekben kivétel lehet az egyedi ízesítés.

Az igényes piacra szánt ún. "cornichon" méretek iránt, frissen és feldolgozva, egyaránt tartós a kereslet. Az apró, 1-től 8 cm-ig, osztályozott áruból 8000 t termést takarítottak be az előző évben a Kisalföldön, melyet feldolgozva és friss áruként exportáltak. (A cornichon méretekből az éves termelői ár 112 Ft volt kilógrammonként).

Az általános túltermeléssel küzdő nyugat-európai mezőgazdaság szakemberei is felfigyeltek a konzervuborka-nyersanyag iránt tapasztalható gyári keresletekre. Németországban a gépi-kézi szedéssel kombinált termesztés évről-évre növekedett, olyannyira, hogy az elmúlt évben már alacsony árakat kínáló nyersanyag-exportőrök is jelentkeztek a magyar gyárakban.

A tapasztalható éles versenyben a magyar feldolgozóipar csak akkor képes fenntartani exportpiacait, ha az eddigi jó minőségben és versenyképes áron állít elő uborkakonzervet.

A termelők érdekében a nyers-anyagforgalmazásban mielőbb egységes, méretek szerint rögzített átvételi árakat szükséges alkalmazni. Be kell látnunk, hogy a termelői árak kereslet-kínálat szerinti, évközi változtatása tovább már nem tartható. Éves állandó árakon (fix árakon) számolva tud a feldolgozó számolni, s a termelő gazdálkodni.

Midőn változtatást sürgetünk az árképzésben, örömmel tapasztaljuk, hogy tovább nőtt a termelői bizalom a szakma iránt.

Méréseink szerint a termőterület konzervuborkából eléri a 4000 ha-t, ennek 55-60%-a igényes technológiájú, támrendszeres terület.

További fejlődést ígér a magvetés helyett a tápkockákban előnevelt, palántás termesztés lehetősége. Az elő-nevelt, lombleveles palánták megoldást ígérnek a korai termesztéshez. A korai áru elsősorban a nyersexportnál hoz előnyt.

Nem változott az EU-s belépési árküszöb, mely 100 kg friss uborkára vetítve 35 ECU, azaz 68,9 DM.

A magas küszöbárral az EU belső termelését védi, melyhez igazán jól alkalmazkodtunk. Az 1-től 8 cm-ig osztályozott, magyar cornichonuborka ár-érték arányát a fenntartott küszöbár nem befolyásolja.

Nyers uborkát elsősorban a német és a francia konzervgyárakba szállítunk. A beviteli vám az EU-ba 17,3%, amely szerényen csökkenő mértéke mellett is kedvezőbb, mint a CEFTA országok vám átlaga. Kivétel a vámuniót alkotó cseh és szlovák piac, ahol egységesen 15,3% a friss uborkára kivetett vám.

Bár a termesztés nagyobb részt kisgazdaságokban folyik, az ültetvényeket mégis magas üzemi szinten tartják. A szedésidő száz nap, melynek eredményét a konzervipar csak hosszabb távon látja.

Mótusz Antal 
EA9806