Csomagolás és környezetvédelem
Az EU már az 1994. év végén kidolgozta a csomagolóanyagok környezetszennyezõ hatásának
mérséklésére vonatkozó irányelveit, azzal a határozattal, hogy a tagállamok legkésõbb 1996.
június 30-ig iktassák saját jogrendjükbe.
A legfontosabb cél az egységes szemlélet kialakítása, a nemzeti érdekek összehangolása. További
törekvés a csomagolási hulladékok keletkezésének megelõzése, egyszersmind az elkerülhetetlenül
keletkezõ hulladékok feldolgozása, újrahasznosítása.
Meghatározták az egységes értelmezés kedvéért az egyes fogalmakat is.
- 1./ megelõzés (prevention),
- 2./ újrahasználat (reuse),
- 3./ újrahasznosítás (recycling),
- 4./ energiatermelési hasznosítás (energy recovery),
- 5./ gyûjtés, végsõ tárolás (collection and disposal).
Az irányelvek tekintettel vannak az egyes tagállamok eltérõ helyzetére és viszonyaira, s ennek
megfelelõen engedélyeznek bizonyos kivételeket. Általános az a kívánalom, hogy a hulladékok
újrahasznosítási aránya 50-60% között legyen. (Görögország, Írország és Portugália kapott
idõszakos haladékot a náluk jelenleg 25%-os hányad növelésére.) Külön intézkedtek az anyagok
jelölési rendszerérõl. Az egyértelmû jelölés megkönnyíti az elkülönítést, osztályozást, s ezzel
elõsegíti - az esetleges energiatermelés során - mérges gázok kiáramlását. Az anyagmegjelölés
részletes kidolgozásával a Bizottságot bízták meg.
Ugyancsak a Bizottság készíti elõ az Európai Szabványokat a következõ követelmények alapján:
- - Fel kell tüntetni a csomagolóanyag élettartamára vonatkozó ismérveket;
- - Fel kell tüntetni a csomagolóanyagban esetleg elõforduló veszélyes összetevõket
(nehézfémek stb.);
- - Fel kell tüntetni a csomagolóanyag újrahasznosításának lehetõségeit, valamint az
újrahasznosítás módját, az esetleges komposztálásra vonatkozó javaslatot;
- - Részletesen meg kell szabni a csomagolóanyagban elõforduló ólom, kadmium, higany és
króm mennyiségének felsõ határát.
Magyarország már 1991-ben, az ún. brüsszeli megállapodás keretében megkezdte az
alkalmazkodást a környezetvédelem ezen a területén is az EU irányelveihez. A megállapodás
külön fejezetben írja elõ, hogy "a felek kiterjesztik és erõsítik együttmûködésüket a környezet
romlása elleni harc terén, amelyet elsõdlegesnek ítélnek. Az együttmûködésben központi helyet
foglal el a hulladékok csökkentése, újrahasznosítása és biztonságos megsemmisítése". A szóban
forgó megállapodás nagymértékben járult hozzá az 1995. évi LVI. sz. (a környezetvédelmi
termékdíjról, továbbá egyes termékek környezetvédelmi termékdíjáról szóló) törvény
megalkotásához. A törvény lényegében véve átveszi az EU javallatait, többek között az
Európában általában alkalmazott termékdíj-mértékeket. Aki a törvényben meghatározott kötelezõ
újrahasznosítási arányt nem tartja be, annak a mulasztás hányadában kell bírságot fizetnie. (A
törvény hatályba lépése évében, 1996-ban pl. az üveghulladék kötelezõ újrahasznosítási aránya
20% lesz. Az arányokat az illetékes miniszter esetenként határozza meg.) Meg kell jegyezni, hogy
a rendelkezések - az eddigiek szerint - jóval enyhébbek, mint az EU legtöbb tagállamában.
Szigorúbb viszont a veszélyes mezõgazdasági hulladékok kezelésére vonatkozó hazai rendelkezés.
A hulladékokat a termelõ köteles elkülönítve összegyûjteni, legföljebb egy évig saját telephelyén
tárolni, majd szakszerû megsemmisítésükrõl, ártalmatlanításukról gondoskodni. A hulladékok
fajtáját és minõségét nyilván kell tartania és évente bejelentenie a Környezetvédelmi
Felügyelõségnek.
Külön jogszabályok foglalkoznak a növényvédelemmel és a növényvédõ szerekkel. Így pl. a
megmaradt vegyszert tízszeres, a gyomirtó szert húszszoros hígításban kell a beavatkozás
helyszínén fölhasználni. A kiürült göngyöleget a felhasználás helyén a permetlétartályba kell
kimosni, az öblítõvizet pedig a védekezés helyén kipermetezni. Az ezután is veszélyes anyagnak
tekintett göngyöleg elkülönítve tárolandó (csak a 2 liternél kisebb térfogatú és megfelelõen
kimosott mûanyagpalackok kerülhetnek a kukába). A lejárt szavatosságú növényvédõ szereket a
megyei Növény- és Talajvédelmi Állomáson kiadott szakvélemény alapján kell kezelni.
Az EU gyakorlatával összhangban elõkészület alatt áll a növényvédelmi anyagokra kirótt
termékdíj bevezetése. Eszerint a gyártó köteles lesz a vegyszeres göngyölegeket visszavásárolni és
ártalmatlanításukról, esetleges újrahasznosításukról gondoskodni. Számításba jöhet a
göngyölegekre fizetendõ betétdíj bevezetése is.
Az állati hullák és hulladékok kezelésére hozott rendelkezések szintén nagyjából igazodnak az EU
tagállamaiban alkalmazott eljárásokhoz. A termékeket feldolgozó ATEV vállalatok ilyen
értelemben nyújtanak segítséget a hozzájuk forduló mezõgazdáknak.
S. P.
EU9601