Az EU életébõl IV.
A gyümölcs- és zöldségpiaci szervezet reformjának kritikája
A gyümölcs- és zöldségimportõrök és nagykereskedõk németországi szövetsége jelentõs
kifogásokat emelt a piaci szervezet bizottsági reformjavaslata ellen. Nagy csalódásának adott
kifejezést amiatt, hogy a Bizottság a kereskedelemnek a gyümölcs- és zöldségpiacon betöltött
fontos szerepét egyáltalában nem vette figyelembe. Elutasította azt a javaslatot, hogy az
érdekképviseleti szervezetek valamelyikében a tagság legyen kötelezõ, mert ebben az esetben a
versenyviszonyok eltorzulnak. Végül hiányolta, hogy a javaslat a reklámmal és propagandával
egyáltalában nem foglalkozik, pedig éppen itt kell a túltermelés levezetéséhez megtenni az elsõ
lépéseket.
Reformra szorul a kritika szerint a visszavásárlás jelenlegi rendszere is. Ez az eredetileg
kivételesnek tekintett intézmény gyakran szabállyá lett, pedig ha az összes termékre kiterjesztik,
akkor üzemi eszközök zömét köti le. Helyesléssel fogadták viszont azt a javaslatot, hogy a
jelenlegi minõségi szabványokat váltsa fel az ENSZ európai gazdasági bizottságának szabályozása.
Nem akadálya ennek, hogy ezeket a szabványokat harmadik országok termékeire nem lehet
alkalmazni. A behozatali engedélyek rendszerének további fenntartása viszont fölösleges. Az
importárak megállapításakor fel kellene hagyni az ún. reprezentatív piacok árainak
alkalmazásával, mert ezek a piacok meghatározó jellegüket már régen elvesztették. Helyesebb
lenne az árakat a nagy piacok helyett az import szintjén meghatározni.
Paraszti pesszimizmus?
A mezõgazdaság helyzetének baljós megítélése és az örök borúlátás már-már veszélyezteti a
parasztság utánpótlását. Pedig a mezõgazdaságban soha nem volt nagyobb szükség a
szakképzettségre és a szakma esélyeinek tárgyilagos megítélésére, mint most. A fiatal gazdáknak
a lehetõségeket "optimista realizmussal" kell megítélniök. Igaz, hogy manapság sok nehézséggel
kell szembenézniök, de ez más ágazatokban sincsen másképpen.
Különös elõnye a mezõgazdaságnak a vállalkozói szabadság. Családi parasztgazdaságok 60-70 év
múlva is lesznek, bár a gazdaságok és a gazdálkodók száma erõsen csökkenni fog, és a mezõgazdaság nemcsak élelmiszer-termeléssel foglalkozik majd. Képzelõ- és alkotóerõvel sok
gazdaságban lehet majd további jövedelmforrásokat feltárni és kihasználni. Ehhez azonban olyan
agrárpolitikai keretfeltételekre van szükség, amelyek lehetõvé teszik a közép távú tervezés
biztonságát és az egyenlõ esélyû versenyt az európai mezõgazdaságban. Az esélyek
egyenlõségérõl azonban ma még szó sem lehet. Ezért minél gyorsabban fel kell állítani az európai
gazdasági és pénzügyi uniót.
Az egyik legfontosabb agrárpolitikai cél a termelés korlátozása, a másik pedig a fogyasztói
igények jobb kielégítése. Evégbõl az eddig már bevált eszközöket a jövõben is igénybe kell venni.
Olaszország agrárszerkezete
A legutóbbi alapos felmérést 1990-ben hajtották végre. Az azóta eltelt évek alatt 176 000
mezõgazdasági üzem, azaz az összes üzem 6,6%-a vált ki a termelésbõl. Számszerûleg továbbra
is a kisüzemek vannak többségben, de az egész mezõgazdasági haszonterületnek túlnyomó részét
továbbra is a közepes és a nagyüzemek tartják kezükben. 1993-ban az országban 2,49 millió
gazdaság mûködött, és ezek összesen 14,74 millió hektáron gazdálkodtak. A mezõgazdasági
haszonterület csökkenése a legutóbbi felmérés óta 1,4%-ot tett ki.
Az 50 hektárnál nagyobb gazdaságok országos aránya csak 1,6%, de ezek mûvelik meg az egész
mezõgazdasági haszonterület 34,2%-át. Az átlagos üzemnagyság 1990 óta 7,8 hektárról 8,3
hektárra emelkedett, de még így is jóval az EU átlaga alatt maradt. Az EU-ban ennél csak
Görögország átlaga kisebb (5,3 ha). Az ilyen kis üzemméret csak bizonyos ágazatokban
(gyümölcs, zöldség) lehet indokolt, egyébként azonban egy parasztcsalád eltartására nem ele-gendõ.
Bár a gazdaságok száma az egész országban visszaesett, az ország északi és déli része között ezen
a téren is nagy a különbség. A vizsgált idõszak alatt az ország déli részén és a szigeteken a
csökkenés mértéke 7,1%, míg északon csak 1,1% volt, sõt az ország középsõ részén csekély
mértékû (0,8%) emelkedés mutatkozott.
Az agrárszerkezet átalakulását legjobban az állattartó gazdaságok érezték meg. Ezek száma
12,3%-kal 967 ezerre csökkent. A sertésállomány visszaesése tovább folytatódott, míg a juh- és
kecskeállomány megnõtt. Ennek nyilvánvalóan konjunkturális okai vannak.
A mesterségesen öntözött terület a vizsgált idõszakban 1,8%-kal, az öntözõ gazdaságok száma
pedig 23%-kal csökkent.
Az ország mezõgazdasági árutermelésének értéke 61 103 milliárd lírát ért el. Ebbõl 13,5%-kal
Lombardia részesedett. Az ország északi és középsõ részének aránya ezen belül 64,3%, a déli
országrészé pedig 35,7% volt.
A Bizottság és a Stabiporc
Franciaországban Stabiporc néven segélyalapot létesítettek, amelybõl a sertéstermelést
támogatják. A támogatás a szervezett sertéstartó gazdákat kedvezményes kamatozású hitel
formájában nyújtott termelési elõleg címén illeti meg. A Bizottság a várakozásnak megfelelõen
úgy döntött, hogy ez a támogatás torzítja a versenyviszonyokat, és ezért a francia kormányt
felszólította a Stabiporc alap mûködésének beszüntetésére és a már folyósított támogatások
visszafizetésének elrendelésére. A kifogásolt támogatások végösszege 1,62 millió frank. Nagy-Britannia, Hollandia és Belgium nyomására a Bizottság Franciaország ellen a szerzõdésszegési
eljárás elsõ szakaszát is megindította. A Bizottság azt is kifogásolta, hogy a támogatásokat nem az
érdekelt termelõi szervezetek fizetik vissza, hanem azt kezesként az OFIVAL nevû termékhivatal
vállalta át.
Erõsítik a spanyol mezõgazdaságot
A spanyol kormány most készíti elõ a végrehajtási rendelkezéseket a mezõgazdasági üzemi
szerkezet korszerûsítésérõl szóló, maga elõkészítette törvényhez. Spanyolországban 1990 és 1993
között évente átlagosan 60 milliárd pezetát fordítottak erre a célra, de általában összehangolatlan
egyedi intézkedésekre, amelyek nem hozták meg a kívánt eredményt. Ezen most változtatni
kívánnak. A jövõben a támogatás fõleg fõhivatásúan mûvelt családi gazdaságoknak jut, ha
jövedelmük az országos referencia-értéknek legalább 40%-át eléri és üzemtervük lehetõvé teszi
ennek további növelését, legalább a referencia-érték 120%-áig. Kiegészítõ feltétel az üzemvezetõ
szakképzettsége és a mezõgazdasági társadalombiztosítási járulék rendszeres megfizetése.
Elõirányozták, hogy a fiatal gazdák letelepítési politikáját vonzóbbá teszik. Ezt különféle
kedvezményekkel és támogatásokkal kívánják elõmozdítani. Az üzemvezetõk kedvezõtlen
életkori összetétele ugyanis nem javul; a jelenlegi üzemvezetõk 58%-a 55 évnél idõsebb. Elsõ
lépésként ismét felemelték a korkedvezményes nyugdíjakat és lazítottak a haszonbérleti törvény
rendelkezésein.
Az életképes gazdaságok legkisebb méretét az autonóm körzetek fogják megállapítani; ezeket
még örökösödés esetén is figyelembe kell majd venni. Az átlagos üzemnagyság még mindig csak
19 ha, és a családi munkaerõ részesedése az egész agrárágazatban 79%. Minthogy a családi
üzemek szerkezete különösen kedvezõtlen, az állami politika a jövõben elsõsorban ezeket
támogatja.
EU támogatások Ausztriának
A kedvezõtlen adottságú területek segélyezésére és a beruházási támogatásra vonatkozó EU
rendelkezések hatályát Ausztriára is kiterjesztették. A kedvezõtlen adottságú területek nagysága
2,42 millió hektár, tehát az ország mezõgazdasági területének 69%-a. Erre a támogatásra 119 ezer
mezõgazdasági üzem jogosult. A támogatás összegét számosállatonként 75 és 180 ECU között a
természetes termelési hátrányok mértékének megfelelõen fogják megállapítani. A támogatás ötévi
átmeneti idõre folyósítható.Ugyanennyi átmeneti ideig beruházási támogatás is adható a sertés- és
baromfiágazatban. Ennek feltétele, hogy az országos termelés számottevõen ne növekedjék. Ezzel
a támogatással az érintett üzemek szerkezeti és termelési viszonyait kívánják javítani, ami elõfeltétele Ausztria beolvasztásának a közös agrárpiacba.
Az osztrák agrárszerkezet fejlesztése
A Bizottság hét programot fogadott el Ausztria hátrányos helyzetû körzeteinek szerkezeti
fejlesztésére. E programokra 411 millió ECU fedezetet irányoztak elõ az EU három erre szánt
alapjából. A hátrányos helyzetû körzetek Ausztria egész területének 60%-át foglalják el. 164,2
millió ECU-t kívánnak fordítani a helyi viszonyok javítására, irányváltoztatásra, a mezõgazdaság
átszervezésére és különbözõ erdészeti programokra, csaknem 175 millió ECU-t pedig
mezõgazdaságon kívüli ágazatokban teendõ intézkedésekre. Az emberi erõforrások fejlesztését
71,8 millió ECU-vel kívánják támogatni. Burgenlandot 1.
számú, az ország többi tartományait pedig 5b. számú célterületnek minõsítették. A cél a hátrányos
helyzetû területek termelõképességének erõsítése, kiváló minõségû mezõgazdasági termékek
elõállítása, a környezetvédelmi kívánalmak tekintetbe vétele és a biomassza energetikai
értékesítésének fejlesztése. Ausztria mindezekben a tevékenységekben példás eredményeket érhet
el. Ezenfelül támogatni kívánnak egyes mezõgazdaságon kívüli tevékenységeket, pl. az idegenforgalmat. Egyúttal ki kívánják használni Ausztria földrajzi közelségét a közép- és kelet-európai
országokhoz.
Mezõgazdasági mellékfoglalkozások korlátozása
Az osztrák Kereskedelmi Kamara nemrég határozottan állást foglalt a mezõgazdasági
mellékfoglalkozások korlátozása mellett. Feltétlenül elutasítja a mezõgazdaságot ezen a téren
megilletõ elõjogok mindennemû kiterjesztését. Ennek legfõbb oka, hogy az utóbbi években erõsen
bõvült a mezõgazdaságban a mellékfoglalkozásként ûzött ipari és kereskedelmi tevékenység.
1992-ben pl. az Ausztriában termelt borok 60%-át, a friss húsnak pedig 12%-át a termelõk
közvetlenül, a kereskedelem kikapcsolásával adták el a fogyasztóknak. Ez azért tarthatatlan, mert
a mezõgazdaság ezen a téren különféle elõnyöket élvez. Forgalmi adókulcsa pl. 12%, míg az ipari
és kereskedelmi vállalatoké 20%. Hasonló különbségek fordulnak elõ más területeken is. A
parasztok pl. mezõgazdasági termékeikkel engedély nélkül házalhatnak, viszont másoknak ehhez
engedélyre van szükségük. A mezõgazdasági üzemek ellenõrzése nem annyira szigorú, mint az
ipari és kereskedelmi vállalatoké, és a rájuk vonatkozó közegészségügyi szabályok is enyhébbek.
Ezenfelül nehézséget okoz, hogy a mezõgazdaság területének elhatárolása a gazdasági élet más
ágazataitól bizonytalan és nem tökéletes.
A helyzet megnyugtató rendezésének abból az alapelvbõl kell kiindulnia, hogya gazdálkodókat
megilletõ kedvezmények csak azokra a területekre szorítkozhatnak, amelyeken ezt a jogalkotó
szükségesnek látta. E területeken kívül a mezõgazdasági termelõkre ugyanazokat a szigorúbb
szabályokat kellene alkalmazni, mint bárki másra, aki a kérdéses tevékenységekkel foglalkozik. A
gazdálkodók elsõdleges feladata a mezõgazdasági termelés, nem pedig az ipar és a kereskedelem.
E javaslatok megvalósulása esetén mind a mezõgazdaság, mind pedig az ipar és a kereskedelem
jobban ki tudja használni viszonylagos elõnyeit, azaz mûködését arra a területre összpontosíthatja,
amelyen a legjobb eredményt tudja elérni. További elõny, hogy az új ötleteket és eljárásokat
nyereséggel lehetne értékesíteni, ami az összes érdekeltnek hasznára válhatna.
EU9601