Az EU kibõvítése

Az EU keleti bõvítése

A Bizottságnak az EU keleti bõvítéséhez nincsenek kész agrárpolitikai receptjei. A tagállamok állam- és kormányfõinek tervezett madridi csúcstalálkozója elé ezért a Bizottság politikai javaslatokat fog terjeszteni a késõbbi stratégiai döntések megalapozására, mégpedig több változatban. A javaslatok fõ irányát dr. Franz Fischler mezõgazdasági fõbiztos középutas változata fogja meghatározni. Ennek lényege az 1992. évi agrárreform folytatása, a piaci és ártámogatások további lefaragása, valamint a közvetlen jövedelemtámogató, ill. környezetvédelmi és szervezeti szabályok megalkotása. A fõbiztos szerint más megoldás nincs. Az EU versenyképességét ugyanis a keleti bõvítéstõl függetlenül meg kell javítani, és az évtized végéig tovább kell liberalizálni a világkereskedelmet. Ezenfelül költségvetési okok is megkívánják az agrárpolitika jövõjének átgondolását. Kérdéses, hogy az agrárpolitikai költségeket lehet-e továbbra is a jelenlegi magas szinten tartani.

Annyi máris bizonyosnak látszik, hogy az agrárreform során meghatározott növénytermesztési és állattartási prémiumok nem fognak az új közép- és kelet-európai tagállamokra kiterjedni. Ott az árak amúgy is emelkednek, ezért sem indokolt a prémiumrendszer bevezetése. Inkább az árak megszilárdítására alkalmas beavatkozás látszik szükségesnek, természetesen jóval az EU jelenlegi árainál alacsonyabb szinten. Nagy szükség lesz viszont az agrárszerkezet átalakítását szolgáló támogatásokra, hogy az új tagállamok versenyképesek maradjanak.

Kérdéses, hogy a javaslatokat tartalmazó Fehér Könyv közvetlenül a csúcstalálkozó elé, vagy elõbb a mezõgazdasági miniszterek elé kerül-e. Az idõ már sürget. Két nagy ismeretlennel kell számolni. Az egyik, hogy a közép- és kelet-európai országok mezõgazdasága miképpen fog tovább alakulni. Az erre vonatkozó eddigi elõrejelzések nem túlságosan derûlátók. Az árak csak bizonyos határig emelkedhetnek, mert ott, ahol a népesség jövedelmének 30-60%-át költi élelmiszerekre, a gyors emelkedés gazdaságilag káros, társadalmilag pedig veszedelmes volna.A másik nagy ismeretlen, hogy mennyiben várható el a gazdáktól a piaci és ártámogatások további csökkentésének elviselése. Abból a ténybõl, hogy a belépés idõpontjában mekkora az eltérés az EU-15, illetve a közép- és kelet-európai új tagállamok árszintje között, egészen különbözõ stratégiai következtetések adódnak. Ha el akarják kerülni a túlságosan hosszú átmeneti idõszakot, akkor már a belépés elõtt meg kell kezdeni az árkülönbségek mielõbbi lefaragását. Ez hozzájárulhat a kereslet fokozatos megélénküléséhez a felvétel elõtt álló országokban, s így megszilárdíthatja az árakat. Ugyanakkor folytatni kell a korszerûsítést. Mindehhez külön támogatási programot kell kidolgozni, amely Agrar-Phare programnak volna nevezhetõ.

Az új kelet-nyugati agrárpolitika szintje az EU pénzügyi lehetõségein kívül nagy mértékben függ a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) keretfeltételeitõl is.

Nem a mezõgazdaság a bûnbak!

Az eddigi vizsgálatokból egyértelmûen kiderült, hogy az EU keleti bõvítésének fõ akadálya nem a mezõgazdaság. Sokkal nagyobb nehézséget jelent pl. az EU szervezeti alapjainak hozzáigazítása az új körülményekhez. Egyre világosabbá vált az is, hogy a felvételre váró közép- és kelet-európai országoknak hatalmas lemaradást kell behozniok már ahhoz is, hogy az EU-átlagot legalább felére megközelíthessék. Ha az EU-val közös piacot kívánnak kialakítani, ehhez kb. tízezer oldalnyi jogszabályt kell tõle átvenniök. A gyakorlati nehézségeket az egyes közép- és kelet-európai országok közötti eltérések is fokozzák. Mindebbõl egyenesen következik, hogy az EU keleti bõvítésével kapcsolatos kezdeti föllángolást óvatosabb szemlélet váltotta fel.

A döntések elõkészítése már megindult. Ehhez pontos adatokra van szükség. Tudni kell például, hogy Ausztria öt vagy tíz év alatt Magyarországgal vagy Szlovéniával az együttmûködésnek milyen fokát kívánja elérni. A vállalkozóknak tudniok kell, hogy milyen változásokra számíthatnak, ha kelet- vagy közép-európai beruházások, illetve alapítandó vegyes vállalatok ügyében kell stratégiai döntéseket hozniok. A vállalkozóknak jól áttekinthetõ kereskedelmi kapcsolatokra vonatkozó, világos ütemterveket kell kapniok. A verseny ugyanisKelet- és Közép-Európában eléggé kemény és semmi szükség arra, hogy a bizonytalanságokat a külpolitika még fokozza.

Fehér Könyv az EU keleti bõvítésérõl

Hivatalosan is közzétették azt a Fehér Könyvet, amelynek tárgya az EU keleti bõvítésével felmerülõ kérdések tisztázása. Dr. Francz Fischler mezõgazdasági fõbiztos addig is, még mielõtt az EU illetékes szervei a javaslatokkal foglalkoznának, a sajtókonferencián legalább szóban tájékoztatta a megjelenteket a javaslat indokolásáról. Szerinte nem volna helyes az EU agrárpolitikáját a jelenlegi alakjában "befagyasztani". A következõ 10-15 évben új vonalvezetésre lesz szükség, bár ennek során az EU agrárpolitkájában eddig elért eredmények sem szenvedhetnek csorbát.

A fõbiztos felvetette azt a kérdést, hogy indokolt lesz-e 2000-ben árkiegyenlítést fizetni azért, mert 1992-ben az árakat leszállították. Nyilvánvalóan arra gondolt, hogy a közvetlen támogatásokat szorosabban össze kell kapcsolni a környezetvédelmi költségekkel. Ennek elõkészítése már az 1992. évi reform során megkezdõdött. Most a falusi térségeket szolgáló agrárpolitikát szélesebb alapokra kell helyezni, kiterjedve a mezõgazdasági tájak infrastruktúrájának megjavítására, a sokoldalú gazdálkodásra és kiegészítõ munkalehetõségek kialakítására is. Nem lehet figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy a parasztság idõközben a falusi körzetekben is kisebbségbe került.

EU9601