Elõzõ cikkek

Az EU életébõl II.

A szójatermelés jövedelmezõsége

Az USA farmerei a jelenlegi magas árak ellenére sem növelik 1996-ban a szója vetésterületét. A búza és a kukorica ugyanis jobb jövedelmet hoz. A szaktárca csupán a másodvetés némi bõvülésére számít. Az 1996-ra becsült 2,35 t/ha átlaghozam kevéssel elmarad az 1994-es 2,78 t-s rekordtól. Az össztermést 58,6 millió t-ra becsülik.

Az 1995/96-os gazdasági év eredménye a dél-amerikai betakarítástól is függ. Brazíliában, a második legnagyobb termelõ államban márciusban, Argentínában egy hónappal késõbb aratnak. 1995-ben a két állam együttesen a szójadara világforgalmának 55, a szójaolaj 50%-át adta. Az amerikai szakemberek 1996-ra Brazíliában 23 millió t, Argentínában 12,3 millió t termést várnak, vagyis az elõzõ év termésénél 2-3 millió t-val kevesebbet.

A világ 7 legfontosabb olajnövényének termelését 1996-ban 252 millió t-ra becsülik, az elõzõ évi termés 260 millió t volt. Három év alatt 11%-os volt a növekedés, ezen belül a szójáé mintegy 8, a repcéé 26, a napraforgóé 12%-kal ugrott meg. A chicagói tõzsdén 1996 februárjában a szójakötések ára 394,4 DM/t-ról 387,4 DM-ra esett vissza. A kukoricáé viszont 209 DM/t-ról 216,6 DM-ra emelkedett. A kukorica ára ebben az évben 63%-kal, a szójáé csupán 31%-kal nõtt. Az áremelkedés nyomán a gabona és szója világkészlete - az USA szaktárca becslése szerint - csökken: az olajmagvaké 25 millió t-ról 19 millióra. A korábbi években 57 napra volt elegendõ készlet, jelenleg 26 napra futja.

A szója termelõi mérlege

1994/95 1995/96*
gazdasági évben millió tonna
Világ összesen
Termelés 137,1 123,4
Feldolgozás 110,2 109,4
Kereskedelem 31,7 30,9
Készlet 22,0 15,8
EU-12 összesen
Termelés 1,0 1,0
Feldolgozás 14,4 13,9
Import 15,3 14,8
Készlet 0,6 0,5

* Becslés

Szabadkereskedelmi megállapodás

Franciaország és Németország nyomására a Bizottság elhalasztotta a Dél-Afrikával a szabadkereskedelmi övezet létrehozásáról tervezett tárgyalásokat. A két ország ragaszkodik ahhoz, hogy a Bizottság részletesen tanulmányozza a szabadkereskedelmi megállapodás kihatásait. Egyes források szerint a franciák félnek a dél-afrikai olcsó import árutól, amilyen elsõsorban az alma, a spárga, a sárga- és õszibarack, a gyümölcskonzerv, a gyümölcslé, a kukorica és a bor.

A Bizottság kénytelen újra megvizsgálni, milyen hatással lehet a megállapodás az EU gazdaságára, az EU harmadik országokkal kötött megállapodásaira. Megvizsgálja továbbá, hogy a szabadkereskedelmi megállapodás összhangban van-e a Világkereskedelmi Szervezet szabályaival. Többféleképpen értelmezhetõ ugyanis az a szabály, hogy a szabadkereskedelmi megállapodásokból nem hagyhatók ki a felek közti kereskedelem szempontjából fontos termékek.

A Bizottság 1996/97-es árcsomagja

Franz Fischler mezõgazdasági fõbiztos elõterjesztette az 1996/97-es árcsomagot, amely - többek között - javasolja a gabona raktározásáért fizetendõ pótlékok csökkentését tonnánként és havonként 1,1 ECU-vel. Ezáltal gyorsulna a gabona értékesítése.

A lencse, a csicseri boró, a bükköny max. vetésterületének felsõ határát a javaslat 400 000 ha-ban állapítja meg, a támogatást pedig meghagyja a jelenlegi (181 ECU/ha) szinten. A szavatolt terület túllépése esetén a támogatás még ugyanabban az évben arányosan csökken.

A Bizottság tart a rostlen túltermeléstõl, ezért az 1996/97. évtõl a szavatolt területet 81 000 ha-ra szándékozik korlátozni; bármekkora túllépés azonos mértékû prémiumcsökkentést vonna maga után.

Exportfejlesztési alap

A GATT-egyezmények arra kényszerítik az EU-t, hogy csökkentse a harmadik országokba irányuló támogatott agrárexportját. Ugyanakkor az EU országok többsége, a COPA farmszövet ség, az Európa Parlament tagjai és más mezõgazdasági szervezetek az agrárexport nagyobb támogatásáért szállnak síkra.

Az USA-ban 1985 óta létezik exportfejlesztési alap, mely a kereskedelmi visszaélések megakadályozását célozza. Eredetileg évi 250 millió USD-t adtak az alap mûködtetésére, manapság azonban lényegesen kevesebbet, évi 80-100 millió USD-t.

Az exportfejlesztési alap létrehozására Dánia már 1995 nyarán javaslatot tett. Franciaország, Németország, Hollandia is támogatja a javaslatot. Franz Fischler fõbiztos egyetért az alap szükségességével, de a Bizottság eddig még nem tett határozott lépéseket.

Német agrárpolitikai értékelés

A német szövetségi mezõgazdasági minisztérium parlamenti államtitkára, Wolfgang Gröbl az EU agrárpolitikájának eredményeként könyvelte el a túltermelés visszafogását, a piaci rendtartás költségeinek csökkenését, a hátrányos helyzetû területek fejlesztését, a GATT-megállapodások betartását.

Kifogásolta azonban az államtitkár, hogy az évi 7-8 milliárd DM árkiegyenlítés ellenére az üzemi jövedelmek nem kielégítõek. Ennek okát abban látja, hogy a Bizottság nem hagyott jóvá nagyobb térítési összeget arra a célra, hogy több marhahúst értékesíthessenek a világpiacon. Azt sem tartja helyesnek, hogy a Bizottság a tej és a gabona árát mérsékelni igyekszik.

Az államtitkár ellenzi az elképzeléseket az ártámogatások leépítésére; szerinte a német mezõgazdaságnak (termelési szerkezete miatt) továbbra is szüksége van rájuk.

A francia kormány és a gazdaszövetség

1988 óta elõször találkoztak a kormány és a gazdaszövetségek képviselõi. A találkozón bejelentették, hogy a kormány döntése szerint 2000-re kötelezõ lesz oxigéndús összetevõk belekeverése az üzemanyagba. A keverék arányát nem közölték, és az sem hangzott el egyértelmûen, hogy az összetevõk mezõgazdasági termékekbõl származnak-e. A szövetségek azonban úgy ítélik meg, hogy nagy lehetõség nyílhat a repce, a búza és a cukorrépa mint energiahordozó alapanyag felhasználására. Ezzel együtt az ugarolásra megszabott terület csökkenthetõ lesz.

A találkozón azt is közölték, hogy a gazdák nyugdíját fokozatosan a többi ágazatéhoz igazítják és havi 80-700 FRF-kal emelik. A kormány azt is megerõsítette, hogy kifizeti az 1995 nyarán beígért 240 FRF-es támogatást minden szarvasmarha után. Ezzel egyenlíti ki a valutaárfolyam ingadozása következtében elszenvedett piaci veszteséget.

A Financial Times jelentése szerint a francia kormány a mezõgazdasági munkaadókat idõlegesen mentesíti a társadalombiztosítási járulék befizetése alól, csökkenti az ingatlanadót, növeli a beruházási támogatást. A legnagyobb gazdaszövetség (FNSEA) szerint mindez kevés ahhoz, hogy megállítsák a vidék elnéptelenedését. (Az ország területének 80%-án az összes népességnek csupán 20%-a lakik.) Franciaország 1994-1999 között 15 milliárd FRF támogatást kap az EU-tól arra a célra, hogy az ország területének 17%-ára kiterjedõ, leghátrányosabb helyzetû tájegységeken segítsen.

A francia erdõgazdálkodás

A francia fakitermelés jelenleg évi 53 millió m3, évi 74 millió m3 élõfanövedék mellett. A fagazdaság kereskedelmi mérlegének hiánya 10 milliárd FRF.

A kormány elhatározta, hogy a fagazdaságot kivezeti a hanyatlásból. Jelenleg az ország feldolgozatlan faanyagot exportál, ugyanakkor nagy mennyiségben importál fûrészárut, papírt, bútort. Elsõ lépésként az Országos Erdõgazdasági Hivatal több évre szóló szerzõdést köt a bútor- és épületasztalos-iparral.

Franciaországban a magántulajdonban lévõ erdõ 9 millió ha. Az erdõbirtokok átlagos területe 3 ha (3 millió tulajdonossal számolva). Közülük a kormány a jövõben elsõsorban azokat támogatja, akik az erdõk hatékony hasznosítására szövetkeznek.

Az Országos Erdõgazdasági Hivatal 5 és 10 évre szóló szerzõdésekben vállalja a magántulajdonú erdõk ápolását, a kitermelt fa értékesítését. A hivatal alapíthat leányvállalatokat, de nem lehet résztulajdonos erdõgazdasági vagy fafeldolgozó vállalatokban. (Erre a tiltásra azért van szükség, hogy ne kerüljön monopolhelyzetbe.) Az összes famennyiség 40%-át egyébként a hivatal viszi piacra.

A spanyol parasztság helyzete

A spanyol parasztság helyzete egyértelmûen javult azóta, hogy Spanyolország belépett az EU-ba. 1995-ben a közös agráralapból a spanyol gazdák már 8,2 milliárd DM támogatásban részesültek. Egyidejûleg a mezõgazdasági termelõi árbevétel 8%-kal emelkedett 1994-hez képest. Ez a két tényezõ ellensúlyozta a szárazság miatti terméskiesést.

A támogatás aránya a spanyol parasztok mezõgazdasági jövedelmébõl jelenleg átlagosan 30%-os; sõt a gabona, a napraforgó termelésében, valamint a juhászatban eléri a 80%-ot. 1995-ben a növénytermelés árbevétele 12%-kal, az erdõgazdálkodásé 13,5%-kal haladta meg az elõzõ évit. A szarvasmarhatartók azonban csak 1,6%-os bevételnövekedést könyvelhettek el.

1995-ben a termelési költségek átlagosan 3,5%-kal emelkedtek. Ezen belül a növénytermelés költségei 12%-kal haladták meg az 1994. évit. A géppark fenntartási és javítási ráfordításai 8%-kal, a mûtrágyák és növényvédõ szerek 6%-kal drágultak.

Folytatódott az elvándorlás a mezõgazdaságból. A foglalkoztatottak létszáma 1995-ben 3,3%-kal volt kevesebb, mint az elõzõ évben. Jelenleg 1 millió fõ dolgozik a mezõgazdaságban.

Brit agrárelképzelések

A brit mezõgazdasági miniszter, Douglas Hogg szerint az EU agrárpolitikájának a jövõben a hatékonyan gazdálkodók érdekeit kellene figyelembe vennie az állandó támogatásra szoruló kisgazdaságokéi helyett. Fokozatosan le kellene építeni a temeléshez kötött támogatásokat. Meg kellene szüntetni a kvótákat, az ugarolást és egyéb korlátozásokat. A gazdák szabadon döntsenek abban, hogy mit kívánnak termelni. Az ökológiai támogatásokat a jövõben meghatározott környezetvédelmi feladatokhoz kell kötni, és nem szabad bújtatott termelési támogatásként alkalmazni.

A tejpiac reformját illetõen a miniszter azt javasolja, hogy csökkentsék a tejtermékek ártámogatását és tegyék rugalmasabbá a kvótaszabályozást. Számszerûen azt javasolják, hogy az intervenciós árak 5%-os csökkentése mellett a kvótákat 1%-kal emeljék meg.

További cikkek

EU9604